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해외 유제품의 중국 시장 진출 전략에 관한 사례연구 / A Case Study on the Entrance Strategies to China Market of Overseas Dairy Products
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
중국
유제품 시장
마케팅 전략
Language
Korean
Abstract
경제의 신속 발전에 따라 중국 주민 소득 수준이 점점 증가하고 있고 중국 소비자의 영양 관념과 소비 습관도 벌써 변화하였고 소비자들이 유제품에 대한 요구가 점점 늘어나고 있다. 중국 유제품 시장은 잠재력이 높은 신흥시장이다. 최근 몇 년간 중국 유제품 시장이 신속히 발전하고 시장 경쟁도 치열해 졌다. 특히 이제는 상품 품질 문제 빈번하게 나타나고 상품 동질화 심한 시기이고 기업의 시장 점유율을 향상시키는 것은 제일 중요하다.본 논문은 중국 유제품 시장의 현황을 기초하여 중국 유제품 시장에 진출한 기업에게 마케팅 전략을 제시하였다. 본문은 다논(Danoe), 파르마라트(Parmalat) 와 빙그레(Binggrae) 기업들을 연구 사례로 STP, 4P, 3C등 분석 방법을 이용해서 각 기업의 실패요인과 성공경험을 찾아내고 개선 방안과 확대 전략을 제언하였다.본 연구는 다섯 장 있다. 제1장은 주로 연구의 배경, 목적과 선행 연구를 설명하였다. 제2장은 유제품의 개념, 분류를 소개하고 중국 유제품 시장, 중국 유제품 기업, 유제품 수입 현황을 파악하였다. 제3장은 중국 유제품 시장에 진출한 외국 기업들(다논Danoe, 파르마라트Parmalat)의 영업 현황 및 마케팅 전략을 분석하고 실패요인을 탐색하였다. 제4장은 중국 유제품 시장에 진출한 한국 기업(빙그레Binggrae)의 영업 현황 및 마케팅 전략을 분석하고 성공 요인과 시장 확대 방안을 토론하였다. 제5장은 시사점과 결론이다.본 연구는 사례 연구로 중국 유제품 시장 현황, 중국 소비자의 소비 특징, 유제품 업체의 현황, 시장의 경쟁현황을 분석하였고 국외 실패 사례를 바탕으로 문제점에 대한 체계적인 해결 방안을 제시하였고 성공 사례를 통해 시사점을 제시하였다. 향후 중국 유제품 시장에 진출할 기업에게 전략 제언을 하고자 한다. 주제어: 중국, 유제품 시장, 진출, 마케팅 전략
With the rapid development of economy. The population is increasing. nutrition and consumption habits have been changed. More and more consumer demand for dairy products. Chinese dairy market is a potential emerging markets. In recent years, Chinese dairy market is developing rapidly. The market competition is becoming more and more fierce. Especially frequent product appears quality problems and product homogeneity serious period now. To improve the company's market share is one of the most important. The study is based on the present situation of Chinese dairy market .Export market dairy companies put forward to the marketing .This paper analyzes the Danone, Parmalat and Binggrae cases. And using the STP and 4P, 3C, analysis analyze the company's successful experience and the factors of failure. This study put forward some suggestions of improvement and expansion strategy. The study has five chapters. The first chapter introduces the background, objective and previous investigation and study, the second chapter describes the classification of dairy products, the concept of dairy products and the Chinese dairy market, Chinese dairy enterprises, import dairy products. It has carried on the appraisal. The third chapter analyzes the export of the Chinese market dairy products company (Danoe, Parmalat) operating situation and marketing strategy and explore the reason of the failure. Chapter 4 analyzes the South Korean enterprises to enter the Chinese dairy market (Binggrae) of the success factors of sales and marketing strategy, and discuss how to expand the market. The fifth chapter is enlightenment and conclusion. The study is a case of analyzing the Chinese dairy market situation and discussing dairy companies. It based on abroad of the failure case. This study presents solutions through successful cases for the dairy companies that export to Chinese market. Keywords: China, Dairy market expansion, Marketing Strategies