KOR

e-Article

효과적인 중국어 초기 발음지도 설계 연구: 중학교 3학년 중심으로 한 발음지도 / A Study on a Design of Effective Early-date Chinese Pronunciation Guidance
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
从学一门外语过程来看,发音是完成第二外语基础的很重要部分。尤其韩语为非声调语言,声调对韩国学生来说很陌生、很难学。本论文是对初中汉语课有效果的汉语发音指导方案做考察。本文总共分为六个章节。 第一章是对于研究的必要性、目的和研究成果进行概述,并阐明本论文的研究内容及方法。 第二章,提出几种外语学法和对学生所起的作用以及汉语教学方向。 第三章,从初期发音指导的内容讲,说明各个发音因素的基本内容和发音教学的注意点。 第四章,根据外语教学法来引证发音指导法,分为传统法和现代法。 第五章,从汉语教学的总体的角度看把初期发音指导模型分为五节课。模型由各种指导法构成,举例子说明帮助理解或者借用歌曲、游戏、绕口令、多媒体资料、角色扮演法等的指导法。采取这样的指导法的发音教育会提高学生们汉语发音理解能力和兴趣。 第六章,以初中三年级学生为对象分为实验集体117名和比较集体117名。对实验集体用设计的指导模型进行实验教育。上了五节课以后,进行语音听力考试和问卷调查。以此结果分析实验集体和比较集体的结果差异。通过语音听力考试结果来看,实验集体的平均分数比比较集体的还高一点,而且分析出以后指导发音时该注意的方面。同时通过问卷调查了解到实验集体的学生们对汉语学习的兴趣和动机比比较集体更高。 从上述分析结果得知配合学生特点的发音教育法非常重要。在汉语发音指导时,应考虑学生的特点有效地指导发音。本论文具有验证了多样的发音指导法的有效性意义。
The pronunciation element in learning foreign language becomes the basic foundation that can complete its foreign language, thus pronunciation is very important to the basic education of language. In particular, Chinese language is characterized but by tone in the pronunciation element, not by a phonetic symbol, thus learners experience difficulty in learning pronunciation of Chinese language. This study sought for a plan that can effectively guide the early-date Chinese pronunciation targeting middle-school students. Chapter 2 suggested the diverse approaches in foreign-language education, the learner factor that has effect on acquiring pronunciation, and the Chinese-language educational direction, as the theoretical background. Chapter 3 examined with the focus on the principle in basic pronunciation by pronunciation element and on the contents with necessity for being noted given pronunciation guidance, as the contextual aspect in guidance of the early-date Chinese pronunciation. Chapter 4 examined the methodological aspect in pronunciation guidance based on approach of foreign-language education by dividing into traditional method and modern method in pronunciation guidance of Chinese language. Chapter 5 designed the early-date pronunciation guidance model by dividing into 5 sequential times from the general perspective of Chinese-language education. The guidance model was composed of the application and description in illustration available for increasing memory in order to cause a learner's interest and to be conducive to understanding centering on the learnt contents in pronunciation, about which learners need to certainly know, of the suggestion in diverse audio-visual materials, and of a method of practicing pronunciation by utilizing game, song, role play, and tongue twist. Chapter 6 analyzed the guidance method of giving a help to the pronunciation recognition and the educational method of centering on diverse learner activities by verifying its effectiveness, with the presumption that it can be helpful for students' ability of distinguishing Chinese-language pronunciation and that it will lead possibly to an interest in learning, to positive recognition on Chinese language, and to the learning motivation. Accordingly, it divided into 3 classes for experimental group and 3 classes for comparative group targeting 3rd graders of middle school, and applied the devised design model to the experimental group. Following finishing instruction in the 5th sequential time, the listening test of the sound sphere was carried out. As a result of comparing the difference in the mean between experimental group and comparative group, the experimental group showed the higher mean score than the comparative group. Also, the analysis on item in the listening test of the sound sphere made it possible for considering a part that needs to be considered more in guiding students given the pronunciation guidance in Chinese language down the road. Meanwhile, as a result of examining the recognition and interest in Chinese language and the appearance of motivation by carrying out questionnaire research targeting two groups, the experimental group resulted in getting higher interest and more motivation for learning than the comparative group. This result led to being capable of proving importance of the effective and diverse educational methods that considered a learner, in guiding the early-date Chinese language pronunciation, and of knowing that more researches need to be developed on this field in the future.
외국어 학습에 있어서 발음요소는 그 외국어를 완성 할 수 있는 기본 바탕이 되므로 언어의 기초교육에 있어서 발음은 매우 중요하다. 특히 중국어는 소리글자가 아니고, 발음요소에 성조라는 특징을 갖고 있기 때문에 학습자들은 중국어 발음 학습에 어려움을 겪는다. 본 논문에서는 중학생을 대상으로 중국어 초기 발음 지도를 효과적으로 할 수 있는 방안을 모색하였다. 2장에서는 외국어 교육의 다양한 접근법과 발음 습득에 영향을 미치는 학습자 요인, 중국어 발음교육 방향을 이론적 배경으로 제시하였다. 3장에서는 중국어 초기 발음 지도의 내용적 측면으로 발음 요소별 기본 발음 원리와 발음 지도 시 주의해야 하는 내용을 중심으로 살펴보았다. 4장에서는 외국어 교육 접근법에 의거한 발음 지도의 방법적 측면을 중국어 발음지도의 전통적 방법과 현대적 방법으로 나누어 살펴보았다. 5장에서는 중국어 교육의 총체적인 관점에서 초기 발음 지도 모형을 5차시로 나누어 설계하였다. 지도 모형은 학습자들이 반드시 알아야 하는 발음 학습 내용을 중심으로 학습자의 흥미를 유발시키고, 이해를 돕기 위해 기억을 높일 수 있는 예시의 활용과 설명, 다양한 시청각 자료의 제시, 게임, 노래, 역할극, 잰말놀이(绕口令) 등을 활용한 발음 연습법으로 구성하였다. 6장에서는 발음 인지에 도움을 주는 지도법 및 다양한 학습자 활동 중심의 교육방법이 학생들의 중국어 발음 식별 능력에 도움을 줄 수 있고 학습에 대한 흥미와 중국어에 대한 긍정적 인식과 학습동기를 유발할 수 있을 것이라는 가정을 가지고 그 효과성을 검증하여 분석하였다. 이에 중학교 3학년 대상으로 실험집단 3반과 비교집단 3반을 나누었고, 고안한 설계 모형을 실험집단에 적용하였다. 5차시 수업을 마친 후 소리영역 듣기평가를 실시하여 실험집단과 비교집단의 성취도 평균 차이를 비교한 결과 실험집단이 비교집단보다 높은 평균점수를 보였다. 또한 소리영역 듣기평가에서 문항에 대한 분석은 향후 중국어 발음 지도 시 학생들의 지도에 좀 더 고려해야 하는 부분을 고찰할 수 있게 하였다. 한편, 두 집단에게 설문조사를 실시하여 중국어에 대한 인식과 흥미, 동기유발 여부 등을 알아본 결과 실험집단이 비교집단보다 학습에 대한 흥미가 높아지고 동기유발이 더 많이 된 결과가 나왔다. 이러한 결과를 통하여 중국어 초기 발음 지도에서 학습자를 고려한 효과적이고 다양한 교육방법의 중요성을 증명할 수 있었으며, 앞으로 이 분야에 대한 더 많은 연구가 진행되어야 함을 알 수 있다.