KOR

e-Article

Antonín Dvořák의 (Zigeunerlieder) op.55에 관한 분석 연구 / (Zigeunerlieder) of Antonín Dvořák A study of analysis on op.55
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Dvořák
Zigeunerlieder
안톤드보르작
드보르작
Language
Korean
Abstract
본 논문은 체코의 대표 작곡가인 안톤 드보르작의 연가곡 op.55에 관한 분석 연구이다. 는 드보르작이 가곡 창작에 있어서 절정기인 1880년에 작곡된 작품이며, 아돌프 헤이둑의 7편의 시에 곡을 붙여 민족적이면서도 보헤미안 특유의 색채가 드러나 있다. 한 곡을 제외한 나머지 곡은 유절가곡 형식을 띠고 있으며, 2부분 또는 3부분의 가곡형식으로 통일성을 이루고 있다. 또한 집시음계를 사용하여 집시 춤을 연상케 하는 무곡풍의 자유로움과 정열을 엿볼 수 있으며, 집시 음악의 특징인 당김음의 빈번한 사용과 리듬, 빠르기, 셈여림의 급격한 변화를 통해 보헤미아적인 요소를 나타냈다. 악곡을 분석하고 연구하는데 앞서 이론적 배경에 대한 전반적인 내용을 알아봄으로서 작품의 이해도를 높였고, 가사의 세밀한 뜻과 악곡의 전체적인 구조를 살피고 성악 선율과 피아노 반주 선율을 분석함으로서 집시 음악의 연관성과 작곡자의 의도를 살펴보았다. 가곡의 간략한 특징을 살펴보면 다음과 같다. 제1곡 Mein Lied ertönt는 셋잇단 음표의 사용과 대위법적인 모방 기법을 사용하였다. 제2곡 Ei! Wie Mein Triangel은 집시음계를 사용하였고, 다이나믹한 템포 변화와 빈번한 스타카토의 사용으로 경쾌한 분위기를 나타내는 곡이다. 제3곡 Rings ist der Wald는 매우 차분하게 시작하며 장조와 단조를 병행한다. 또한 전주와 후주의 반주 선율에 하행하는 분산화음으로 통일감을 주었다. 제4곡 Als dis alte Mutter는 7곡 중에서 가장 유명한 곡이기도하며, 당김음의 사용과 성악 선율과 반주 선율의 리듬이 교차 진행하는 것이 특징이다. 제5곡 Reingestimmt die Saiten은 집시음악의 특징인 빠르기의 변화가 많고 같은 형태의 리듬이 반복되는 것이 특징이다. 제6곡 In den Weiten, Breiten은 이 곡에서 유일하게 통절가곡 형식이며, 동기로 제시되는 선율들이 반복과 발전을 통하여 곡 끝까지 제시되는 것이 특징이다. 제7곡 Darf des Falken Schwinge는 반주 선율과 성악 선율의 템포가 다르게 진행되고, 악센트와 스타카토를 통한 당김음의 사용이 특징적이다. 드보르작은 를 통해 민족적인 색채와 집시적인 요소를 조화롭게 표현하였고 동시에 서정성과 낭만성을 잃지 않으려 했다. 앞서 연구한 것들을 토대로 민족주의 음악과 집시음악을 이해하고 앞으로 를 준비하는 모든 연주자들에게 도움이 되길 바란다.
This is an analytical study of the song cycle op.55 of Antonín Dvořák, a representative Czech composer. is a work that was composed in 1880 when Dvořák was at the apotheosis of his career in terms of song composition. These settings of seven poems by Adolf Heyduk, have a distinctively ethnic and Bohemian color. With one exception, the songs are all in strophic form and are cast in two or three part song form. Also, by using gypsy modes, the songs convey a sense of freedom and passion, and contain gypsy dance and Bohemian elements such as the frequent use of syncopation, and abrupt changes of rhythm, tempo, and dynamic. By making an overview of the piece in order to establish a theoretical background before analyzing and studying music, the understanding of the work was increased and precise meaning of the lyrics and the overall structure of the music were investigated. By analyzing vocal melody and piano melody, the association of the composer with gypsy music was studied. When follows is a brief outline of the features of each song. The first song, “Mein Lied ertönt,” used triplets and contrapuntal imitation. The second song, “Ei! Wie Mein Triangel,” used a gypsy mode and exhibits an upbeat mood with dynamic and tempo changes and frequent use of staccato. The third song, “Rings ist der Wald,” starts very calmly and is in parallel with major and minor. Also, it is unified by broken, descending chords in the accompaniment of the introduction and ending. The fourth song, “Als die alte Mutter,” is the most famous song of the seven songs and uses syncopation and use of intersecting rhythm in the melody accompaniment. The fifth song, “Reingestimmt die Saiten,” has many tempo changes and ostinati, both of which are characteristics of gypsy music. The sixth song, “In den Weiten, Breiten,” is the only through-composed song. Motives are repeated and developed throughout. The seventh song, “Darf des Falken Schwinge,” exhibits variations in accompaniment and tempo, and creates syncopation through accent and staccato. Dvořák expresses ethnic tendencies and gypsy elements freely through without, losing lyricism and Romantic ideas. Based on this study, it is hoped that nationalist music and gypsy music will be understood and helpful for all musicians who perform .