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공연예술 소비에 사회자본과 정보자본이 미치는 영향 분석 / Analysis of the Influence of Social and Information Capital on Consumption of Performing Arts
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
문화자본
경제자본
사회자본
정보자본
공연예술소비
Language
Korean
Abstract
공연예술산업은 무한한 지속성장 가능성을 갖으며, 고부가가치산업으로 세계에서 많은 주목을 받고 있다. 이에 국내에서도 공연예술시장의 활성화를 위해 소비자에 대한 심층적인 이해와 체계적인 관객개발이 필요하다고 판단된다. 공연예술상품은 일반 상품과는 다르게 ‘경험재’로서 소비자가 지닌 경험, 학습, 혹은 능력에 따라 차이가 생길 수 있다. 이에 소비자들이 공연예술을 소비하는데 있어서 개인의 자본은 중요한 역할을 한다고 볼 수 있다. 그러나, 문화자본과 경제자본과 같은 특정 자본에 대한 연구만을 진행해왔으며 다양한 자본에 대한 비교 등의 연구가 부족한 실정이다. 문화소비 요인을 단순화 시킨 연구는 소비자의 문화소비 성향을 분석하는데 한계를 갖는다. 본 연구에서는 문화소비에 영향을 주는 여러 자본의 요인들을 고려하여 포괄적인 맥락에서 살펴보고자 한다. 기존 연구에서 다뤄왔던 문화자본, 경제자본에서 사회자본과 정보자본을 추가하여 공연예술소비에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 앞서 말한 네가지 자본이 공연예술소비 중 관람횟수, 지출금액, 다양성에 미치는 영향을 분석해 보았다. 네가지 자본 중 개인의 문화자본이 공연예술 소비에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그 중에서도 본인의 의지나 노력, 능력을 바탕으로 획득 될 수 있는 획득자본이 가장 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경제자본도 공연예술 소비의 관람횟수나 지출금액, 다양성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회자본도 공연예술 소비의 관람횟수와 다양성에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나는 것을 확인할 수 있었다.본 연구는 공연예술시장의 활성화를 위해 개인의 문화자본ㆍ경제자본ㆍ사회자본ㆍ정보자본과 공연예술소비와의 관계를 알아보았으며, 연구결과를 바탕으로 성인을 대상으로 하는 문화예술강좌, 저소득층의 문화향유 기회 확대 등 정책적 방안과 마케팅적인 시사점을 제공한다.
The performing arts industry is receiving much attention from the international community as a high value-added industry with unlimited potential for sustainable expansion. Accordingly, it is judged that thorough consumer awareness and methodical audience development are required to revive the performing arts market in Korea. Contrary to conventional items, performing arts products are "experience goods," and variations may occur based on the experience, skills, or abilities of the consumers.Accordingly, it is clear that consumer consumption of the performing arts is significantly influenced by individual capital. Studies on specific capitals, such as cultural capital and economic capital, have been conducted; however, there are lacking studies that compare different capitals. Studies that analyzed consumers' propensity for cultural consumption based on simplified cultural consumption characteristics had drawbacks.This study aims to explore the many capital factors that influence cultural consumption in a broad setting. Social capital and information capital are added to cultural capital and economic capital, which have already been covered in prior research, to see how they influence the consumption of performing arts. I looked at how the four capital cities compared in terms of visitors, spending, and variety of performing arts consumption. The consumption of performing arts was found to be most influenced by an individual's cultural capital, which has the highest influence among the four capitals. This capital can be acquired by one's own will, effort, and aptitude.It was shown that social capital appeared to have a considerable impact on the quantity of visits and variety of performing arts consumption, in addition to having a big impact on the number of visits and amount of spending. For the purpose of sustaining the performing arts market, this study examined the connections between a person's cultural capital, economic capital, social capital, information capital, and consumption of live performance. Based on the research findings, it offers policy recommendations and marketing implications, such as expanding possibilities for low-income people to appreciate culture through lectures on the arts for adults.