KOR

e-Article

원격지 교육장비를 이용한 비대면 실습 교육 플랫폼 개발
Development of non-face-to-face practical education platform using remote training equipment
Document Type
Article
Source
컴퓨터교육학회 논문지, 25(4), pp.59-72 Jul, 2022
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2733-9785
1598-5016
Abstract
In this paper, we propose a remote practice environment and system that can remotely access and learn the practice equipment provided in the non-face-to-face practical platform. Using a micro-service architecture that develops software by building a remote training room and configuring an independent service that communicates through a well-defined API, learners access the remote training room and select the desired practice equipment. In the environment of Jupyter Notebook, an interactive shell based on an interactive terminal, it provides the operation status, workbook, and educational materials of hands-on equipment accessed by learners. When the training is completed, the learner's practice content is stored in a database and learning can be continued continuously even if it is accessed by other practice equipment in the future. When training using the proposed system, it can be confirmed that high satisfaction, high immersion, and high sense of reality are brought regardless of the existing non-face-to-face practice experience.
본 논문에서는 비대면 실습실에 구비된 실습 장비에 원격으로 접속하여 학습할 수 있는 원격 실습 환경 및 시스템을 제안한다. 원격 교육 실습실을 구축하고 잘 정의된 API를 통해 통신하는 독립적인 서비스로 구성하여 소프트웨어를 개발하는 마이크로 서비스 아키텍처를 활용하여 학습자가 원격 실습실에 접속하여 원하는 실습 장비를 선택하여 직접 접속하는 기능을 구현하였다. 대화형 터미널 기반 인터랙티브 쉘인 주피터 노트북의 환경에서 학습자가 접속한 실습 장비의 동작 현황과 워크북, 교육자료를 제공한다. 교육이 종료되면 학습자의 실습 내용을 데이터베이스에 저장하여 향후 다른 실습장비에 접속하여도 연속적으로 학습을 이어 나아갈 수 있다. 제안하는 시스템을 활용한 교육을 하였을 때 기존 비대면 실습 경험과 관계없이 높은 만족도, 몰입도, 현장감을 가져오는 것을 확인하였다.