KOR

e-Article

재정집행 책무성에 대한 자체재원과이전재원의 영향 비교
Comparative Analysis of Own-sourced Revenues and Intergovernmental Transfers on Budget Execution Accountability
Document Type
Article
Author
Source
예산정책연구, 13(1), pp.133-165 Mar, 2024
Subject
경제학
Language
한국어
ISSN
2713-8321
2287-2310
Abstract
본 연구는 재정집행 책무성에 미치는 자체재원과 이전재원의 영향을 실증적으로 비교분석 한다. 이를 위해 재정집행 책무성 지수를 제시하여, 2016~2021년 사이의 기초지방자치단체를 대상으로 이원 고정효과 모형(two-way fixed effect model)과 2단계 일반화적률법(two- step system GMM)을 사용해 패널회귀분석을 실시하였다. 분석결과, 자체재원이 재정집행 책무성 제고에 미치는 영향은 통계모형에 따라 상이하게 나타났다. 하지만 통계모형에 상관없이 이전재원의 증가는 예산집행 책무성을 감소시키는 것으로 나타났다. 또한 어떠한 통계모형에서도 이전재원은 자체재원에 비해 재정집행 책무성 감소에 더 큰 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 이전재원은 자체재원에 비해 주인-대리인 관계를 가지고 있어 대리인의 도덕적 해이가 유발되기 쉽기 때문인 것으로 판단된다. 또한 계획적 행동이론이 설명하는 것처럼 이전재원은 행동의 용이성이 높아 기회주의적 행태가 유발되기 쉽기 때문인 것으로 판단된다. 본 연구의 의의는 다음의 세 가지이다. 첫째, 재정집행 책무성 지수를 제안하여, 재정집행 책무성에 대한 자체재원과 이전재원의 영향을 실증적으로 비교 분석했다는 점이다. 둘째, 자체재원과 이전재원의 영향 차이를 주인-대리인 이론과 계획적 행동이론으로 설명했다는 점이다. 셋째, 이전재원이 가지는 구조적 한계를 보완하기 위하여 정보의 적시적 공개와 자체재원과 이전재원의 집행 비교지표가 재정성과지표로 반영되어야 함을 지적하였다는 점이다.
This study empirically compare the impact of own-sourced revenues and intergovernmental transfers on budget execution accountability. This study suggested Budget Execution Accountability Index. Using Budget execution accountability index and data set of 145 local government for 6 years (2016-2021), panel data regression was conducted with two-way fixed model and two-step system GMM. We found that the increase of own-sourced revenues shows different effects on budget execution accountability depended on the statistical models. However, the increase of intergovernmental transfers affects reduction of budget execution accountability. Furthermore, in any statistical model, intergovernmental transfers resources affects more on reduction of budget execution accountability than own-sourced revenues. We think this results come from following reasons. Unlike own-sourced revenues, intergovernmental transfers have a principal-agent relationship, making it easy for agents to engage in moral hazard. In addition, because there is less burden of collection costs compared to the own-sourced revenues so that it is easy to induce opportunistic behavior. These findings have three implications. First, unlike previous studies, this study empirically analyzed the difference in impacts on budget execution accountability through a direct comparison between own-sourced revenue and intergovernmental transfers with suggestion of budget execution accountability index. Second, this study tries to explain the difference of impacts using principal-agent theory and theory of planned behavior. Third, this study provide two policy suggestion. One, timely disclosure of information is needed. Two, comparative execution indicator between own-sourced revenues and intergovernmental transfers should be reflected as financial performance indicators.