학술논문

가상 아이돌 인터넷 방송에 대한 중국 시청자의 유료후원 동기에 관한 연구 -Q 방법론적 접근-
A Study on the Motivational Factors of Chinese Viewers’ Paid Sponsorship for Virtual Idol on Internet Broadcasting -Q Methodology approach-
Document Type
Article
Source
기초조형학연구 / Bulletin of Korean Society of Basic Design & Art. Jan 01, 2023 24(2):75
Subject
가상 아이돌
인터넷 방송
Q 방법론
유료후원
virtual idol
internet broadcasting
Q Methodology
paid sponsorship
Language
Korean
ISSN
1598-8635
Abstract
인공지능과 컴퓨터 그래픽 기술의 발달로 최근 가상 아이돌이 실시간 인터넷 방송을 진행하기도 한다. 본 연구의 목적은 인터넷 방송에서 가상 아이돌에게 시청자들이 유료 후원하는 동기 유형을 탐색하여 미래 가상 아이돌 인터넷 방송의 운영 방향을 제시하는 것이다. 연구내용은 가상 아이돌에게 유료 후원하는 동기 유형을 탐구하고, 인터넷 방송콘텐츠 창작자가 진행하는 인터넷 방송에서의 유료 후원 동기와 어떠한 차이가 있는지 비교하였다. 연구를 진행하기 위해, 가상 아이돌 인터넷 방송에서 유료 후원 경험이 있는 중국인 시청자 23명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 53개의 답변을 정리하여 42개의 표본을 확정하였다. 다음으로, Q 방법론을 활용하여 가상 아이돌에 대한 유료 후원 경험이 있는 22명의 시청자를 P 표본으로 하여 42개의 Q 표본에 대해 분류하였다. 마지막으로 데이터를 분석한 결과, 가상 아이돌 인터넷 방송에서 시청자의 유료 후원 동기 유형은 네 가지로 분류되었다. 각각은 ‘정보 추구형’, ‘개성 추구형’, ‘상호작용 추구형’, ‘혁신 추구형’이었다. 첫째, ‘정보 추구형’은 가상 아이돌 인터넷 방송에서 가상 아이돌 관련 정보를 수집하고 수집된 내용에 대해 2차 창작을 즐기는 유형이다. 둘째, ‘개성 추구형’은 가상 아이돌의 모습이나 공연 콘텐츠에 대해 개성을 중시하고 참여자 자신의 취향을 중요하게 여기는 유형이다. 셋째, ‘상호작용 추구형’은 다수의 시청자 사이에서 가상 아이돌의 관심을 유도하고 그와의 실시간 대화나 반응 행동을 통해 몰입감을 높여 즐거운 사회적 상호작용을 추구하는 유형이다. 넷째, ‘혁신 추구형’은 가상 아이돌 표현 기술의 혁신을 높게 평가하는 유형이다. 이 중에서 정보 추구와 혁신 추구는 인터넷 방송콘텐츠 창작자의 방송에 대한 유료 후원 동기에서 나타나지 않았던 동기 유형이며, 이러한 특성을 발전시켜 가상 아이돌 인터넷 방송의 개발에 반영할 필요가 있다.
Recently, virtual idols created by AI have also been conducting live internet broadcasts. The purpose of this study is to explore the motivations behind viewers paying for sponsored content from virtual idols who broadcast on the internet and to suggest operational directions for future virtual idol internet broadcasting. This study explores the types of motivations for paid sponsorship of virtual idols and compares them to the motivations for paid sponsorship in Internet broadcasting by Internet broadcasting content creators. To conduct the study, in-depth interviews were conducted with 23 Chinese viewers who had experience with paid sponsorship in virtual idol online broadcasts. We summarized 53 responses and finalized a sample of 42. Next, we utilized the Q methodology to categorize the 22 viewers who had paid for virtual idols as the P sample and the 42 Q samples as the P sample. Finally, we analyzed the data using Ken-Q and found that there are four types of motivations for viewers to pay for virtual idol online broadcasts. They were “information seeking,” “personality seeking,” “interaction seeking,” and “innovation seeking”. First, “information seekers” are those who collect information about virtual idols in virtual idol online broadcasts and enjoy secondary creation of the collected content. Second, “individuality seekers” are those who value individuality in the appearance and performance content of virtual idols and value the participant’s own taste. Third, the “interaction-seeking type” seeks to attract the attention of a virtual idol among a large number of viewers, and to enhance the sense of immersion through real-time conversations and reactive behaviors with the idol, resulting in enjoyable social interaction. Among them, information seeking and innovation seeking are motivation types that have not appeared in the paid sponsorship motivation of Internet broadcasting content creators, and it is necessary to develop these characteristics and reflect them in the development of virtual idol Internet broadcasting.

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