학술논문

특수체육교사의 장애학생 스포츠 활동 지도경험: 통합교육현장 중심으로
Adapted Physical Education Teacher's Sports Activity teaching Experience for Students with Disabilities: Focusing on Inclusive Education Fields
Document Type
Article
Source
한국특수체육학회지 / Korean Journal of Adapted Physical Activity. Jun 30, 2022 30(2):29
Subject
특수체육교사
통합교육
스포츠 활동
Adapted Physical Education Teachers
Inclusive Education
Sports Activity
Language
Korean
ISSN
1226-5063
Abstract
본 연구는 중·고등학교 통합교육현장에서 장애학생들의 스포츠 활동 참가를 위한 다양한 방안들을 마련하기 위해, 통합교육현장에서 장애학생들을 지도하고 있는 특수체육교사들의 스포츠 활동 지도경험을 심층적으로 탐색하여, 그 결과를 공유하고자 한다. 보다 구체적이고 맥락적인 상황에서 현상을 이해하기 위해 연구참여자(특수체육교사)3명을 선정하여 심층 면담과 참여·비 참여 관찰을 실시하였으며, 반성일지, 훈련일지, 장애학생 스포츠 활동과 관련된 각종 문헌 및 문서들을 수집하여 분석하였다. 그 결과, 2개의 대주제(바쁜 일상에서 정체성 찾기, 학생의 성장을 통해 확인하는 정체성)와 7개의 하위주제(통합교육현장 적응하기, 전공자로서 정체성 찾기 위한 노력, 새로운 도전: 스포츠 대회 참가, 어울림을 통한 성장, 새로운 경험과 도전을 통한 성장, 스포츠를 통해 경험하는 설렘과 긴장, 경쟁 스포츠 참여를 통한 성장)가 도출되었다. 이러한 결과를 바탕으로 중·고등학교 교육과정 안에서 이루어질 수 있는 장애학생 스포츠 활동 및 특수체육교사의 역할과 중요성에 대한 논의와 후속 연구를 제언하였다.
The study was conducted to prepare measures for the participation of students with disability in sports activities in the field of Inclusive middle and high school education. This study aims to share the results by observing the field of Inclusive education and in-depth exploration of the sports activity teaching experience of adapted physical education Teachers within it. Therefore, in order to understand the phenomenon in a more specific and contextual situation, three research participants (Adaptive physical education teachers) were selected and conducted in-depth interviews, participation, and nonparticipation observation. In addition, literature and documents related to reflection diaries, training diaries, and participation in students with disabilities sports activities were collected and analyzed. As a result, two main themes were derived(‘Finding identity in busy daily life’, ‘Identity confirmed through student growth’). And 7 sub-themes were derived('Adapting to the inclusive education field', 'Efforts to find identity as a major', 'New challenge: Participation in competitions', 'Growth through harmony', 'Growth through new experiences and challenges', 'Experience through sports Excitement and tension', 'Growth through participation in competitive sports). Based on these results, we discussed what sports activities for students with disabilities that can be implemented within the school curriculum are. In addition, a discussion on the role and importance of adapted physical education teachers and follow-up studies were suggested.

Online Access