학술논문

구성원의 무형식학습이 혁신행동에 미치는 영향: 임파워링리더십으로 조절된 잡크래프팅의 매개효과
Examining the Impact of Informal Learning on Innovative Behavior: Mediation of Job Crafting and Moderation of Empowering Leadership
Document Type
Article
Source
기업교육과 인재연구 / Journal of Corporate Education and Talent Research. Sep 30, 2021 23(3):157
Subject
Innovative Behavior
Informal Learning
Job Crafting
Empowering Leadership
혁신행동
무형식학습
잡크래프팅
임파워링리더십
Language
Korean
ISSN
1598-396x
Abstract
본 연구의 목적은 무형식학습과 혁신행동의 관계에서 잡크래프팅의 매개효과와 이 과정에서 임파워링리더십의 조절효과를 검증하는 것이다. 기업에 근무하는 종업원을 대상으로 설문조사를 시행한 후 총 295명의 자료에 대해 단계적 회귀분석과 Process Macro의 부트스트래핑 분석을 통해 변수 간 관계 및 매개효과와 조절효과를 살펴보았다. 단계적 회귀분석 결과, 무형식학습이 혁신행동에 미치는 효과가 통계적으로 유의미하였고(β =.632, p<.001), 무형식학습이 잡크래프팅에 미치는 영향도 유의미하였으며(β =.757, p <.001), 무형식학습이 혁신행동에 미치는 영향을 통제한 상태에서 잡크래프팅이 혁신행동에 미치는 영향을 확인한 결과 또한 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(β =.382, p<.001). 부트스트래핑 분석 결과 무형식학습과 혁신행동의 사이에 매개변인인 잡크래프팅을 투입하지 않은 경우의 직접효과와 투입한 경우의 간접효과 모두 통계적으로 유의미한 것으로 나타나(β =.343, p<.001) 잡크래프팅은 부분매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 하지만 잡크래프팅에 대한 무형식학습과 임파워링리더십의 조절 효과는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 연구 결과를 토대로 이론적, 실천적 시사점과 후속 연구를 위한 제안을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the mechanism that informal learning is transferred to innovative behavior through the mediating effects of job crafting, with moderation of empowering leadership. A survey was conducted with employees working in Korea, and the total of 295 responses was analyzed through hierarchical regression and bootstrapping analysis using SPSS and Process Macro. The analysis showed that the relationship between informal learning and innovative behavior was significant(β =.632, p<.001); the effect of informal learning on job crafting was also statistically significant (β =.757, p <.001); and, with informal learning controlled, the effect of job crafting on innovative behavior was also significant (β =.382, p<.001). The bootstrapping analysis demonstrated that both direct and indirect relationships between informal learning and innovative behavior were all statistically significant (β =.343, p<.001), which reconfirmed the partial mediation of job crafting. However, empowering leadership was found to have no moderation effect. Based on the results, theoretical and practical implications and suggestions for future studies were presented.

Online Access