학술논문

남북화해 정국에서 독일 대학생들의 한국 방문의도 결정요인 연구: 한국 통일보도에 대한 노출, 한국 이미지, 계획행동이론 변인을 중심으로
A Study on the Determinants of German College Students' Intention to Visit South Korea in the Political Situation of Reconciliation between North and South Korea: With a focus on exposure to the coverage on the unification of two Korea, images of South Korea, and variables of Theory of Planned Behavior
Document Type
Article
Source
사회과학연구 / Kookmin Social Science Revies. Feb 28, 2020 32(2):121
Subject
통일보도
남북정상회담 보도
북미정상회담 보도
한국 이미지
한국 방문의도
coverage on the unification of two Korea
coverage on summits between North and South Korea
coverage on summits between North Korea and the U.S.A.
image of South Korea
intention to visit South Korea
Language
Korean
ISSN
1225-9993
Abstract
‘2018년도 국가이미지 조사결과’에 따르면, 외국인들은 한국에 대한 부정적 이미지의 가장 큰 원인으로 북한 핵문제 등 불안정한 한반도의 정세를 꼽고 있다. 다만, 최근 북한 비핵화, 남북 간 종전, 통일 등을 주제로 남북정상회담, 북미정상회담이 연이어 진행되었다. 이러한 남북화해 정국에 대한 미디어 노출은 외국인들로 하여금 한반도에 대한 이미지를 긍정적이게 만드는 원인이 될 수 있다고 판단된다. 이러한 맥락에서 이 연구는 최근의 한국통일보도(북미정상회담, 남북정상회담, 기타 한반도 통일 이슈)에 대한 노출이 독일인의 한국에 대한 이미지와 한국 방문에 대한 긍정적 인식, 방문의도에 영향을 미칠 것이라고 가정한 후 이를 실증적으로 규명해 보고자 했다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남북정상회담 보도는 한국 방문에 대한 태도, 한국 방문의도에 정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 한국 이미지는 한국 방문에 대한 태도, 한국 방문의도에 정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 한국 방문에 대한 태도, 인지된 행위통제 변인은 한국 방문의도에 정적인 영향을 미쳤다. 이 연구는 이상의 결과를 바탕으로 관광 산업 증진을 위한 한반도 통일보도, 한반도 통일의 중요성에 대한 함의를 제시했다.
The "2018 Survey on South Korea's National Image" reported that foreigners cited the unstable situation of the Korean Peninsula including North Korea's nuclear issues as the biggest cause of South Korea's negative image. In recent years, a series of meeting took place including summits between North and South Korea and between North Korea and the U.S.A. on such topics as the denuclearization of North Korea, cessation of war between two Koreas, and unification of North and South Korea. Such political situations of reconciliation between North and South Korea have benefited from media exposure, and it may have positive effects on the positive image of the Korean Peninsula among foreigners. In this context, this study set out to demonstrate empirically that the media exposure of recent coverage on the unification of North and South Korea(summits between North Korea and the U.S.A., summits between North and South Korea, and other issues regarding the unification of two Koreas) would have effects on the image of South Korea among German people and their positive perceptions of and intention for a visit to South Korea. The findings were as follows: First, coverage on summits between North and South Korea had positive effects on their attitude toward and intention for a visit to South Korea; second, the images of South Korea had positive impacts on their attitude toward and intention for a visit to the country; and finally, their attitude toward a visit to South Korea and recognized behavioral control had positive influences on their intention to visit the country. Based on these findings, the study provided the implications of coverage on the unification of two Korea and its importance for the promotion of the tourism industry.

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