학술논문

‘괘서 연구’의 역학사와 내지덕의 「상하경편의」
The History of Studies of Guaxu in I-Ching and Lai Zhide’s Shangxiajingpianyi
Document Type
Article
Source
유학연구. May 30, 2019 47:261
Subject
내지덕
상하경편의
착종설
서괘 원리
괘서 연구
Lai Zhide
Shangxiajingpianyi
Theory of Cuozong
Principles of Xugua
the Study of Guaxu
Language
Korean
ISSN
1229-5035
Abstract
이 글은 ‘괘서 연구’의 역학사적 관점에서 내지덕의 「상하경편의」를 고찰한 것으로, 이를 통해 그의 「상하경편의」가 종래의 괘서 연구의 흐름을 계승·발전시키고 있음을 밝히고자 한 것이다. 이를 위해 우선 『주역』의 64괘 배열과 상하경 구분에 숨겨진 원리를 규명하려 한 ‘괘서 연구’의 역학사를 고찰하여 두 갈래로 재정리하였다. 이에 따르면, 괘서 연구의 한 갈래는 주로 상하경의 특정 위치에 놓인 괘들에 주목하여 이로부터 상하경 구분과 64괘의 상하 분속 문제 등을 해명하려 한 것으로, 이는 「서괘전」의 ‘상경천도, 하경인도’설에서 시작되어 『역건착도』의 ‘상경상양, 하경상음’설을 거쳐 정이의 ‘양상음하’설과 오징의 분절설(괘통설) 등으로 전개되었다고 할 수 있다. 다른 한 갈래는 주로 통행본상하 구분에 따른 괘수의 불균등 문제를 해명하려 한 것으로, 『주역정의』의 비복즉변설을 바탕으로 형성된 십팔괘설이 대표적이라 할 수 있다. 이어서 괘서 연구의 전개 과정에 대한 기초적 이해를 바탕으로 내지덕의 「상하경편의」를 고찰하였다. 이에 따르면 「상하경편의」는 문왕의 64괘 배열과 상하경 구분, 즉 괘서에 숨겨진 원리가 음양의 대대와 유행을 의미하는 ‘착종’임을 해명한 것이다. 여기서 주목되는 점은 그가 문왕의 서괘 원리를 해명하고 그 원리가 착과 종임을 밝히는 과정에서 종래의 괘서 연구의 주요이론들을 바탕으로 하고 있다는 것이다. 이러한 고찰의 결과를 기존의 연구성과들과 종합해본다면, 그의 착종설은 『주역』의 경문과 괘서를 통일적으로 설명하려 한 이론으로서, 그 형성에 있어서 상의 전통(象數易)만이 아니라 괘서 연구의 역학사가 또 하나의 중요한 축으로 작용하고 있었다는 점도 이 고찰을 통해 충분히 예상해볼 수 있을 것이다.
This article, which is a review of Lai Zhide(Lai)’s Shangxiajingpianyi(上下經篇義) from the points of view that the history of studies of Guaxu(卦序: the orderly sequence of 64 hexagrams in current version), intended to reveal that his work inherited the existing trend of the Guaxu studies and attempted to develop it further. In order to do that, this study first reviewed the history of the study of Guaxu, which tried to identify the 64 hexagrams’s allocation and distinction between the top and bottom lines, then redefined them in two branches. According to the review, one is a study of Guaxu that expands its viewpoint based on the theory of ‘Shangjingtiandao, Xiajingrendao’(上經天道, 下經人道) from Xuguazhuan, the other is a study based on the theory of ‘Ererxiangou, Feifujibian’(二二相耦, 非覆卽變) from Zhouyizhengyi. Based on such comprehension, this study reviewed Lai’s Shangxiajingpianyi. According to this, Lai’s work made clear that of Wenwang’s main principles of Xugua(序卦), which based on the history of Guaxu, was Cuo(錯) and Zong (綜). To summarize the result of this review in line with existing research’s, Lai’s Cuozong was a theory that attempted to explain I-Ching’s script and Guaxu in a unified way. These findings may also have been sufficiently predict that the history of studies of Guaxu was acting as another important pillar in its formation through this review.

Online Access