학술논문

청소년 기업가정신 함양을 위한 메이커교육 프로그램 모형 개발
A Formative Study of an Instructional Design Model for Maker Education to Cultivate Entrepreneurship of Adolescents
Document Type
Article
Source
교육공학연구 / Journal of Educational Technology. Dec 30, 2017 33(4):839
Subject
기업가정신 교육
메이커교육
교수설계 모형
Entrepreneurship Education
Maker Education
Instructional Design Model
Language
Korean
ISSN
1225-424X
Abstract
최근 4차 산업혁명의 도래로 창조적 혁신을 이끌어낼 수 있는 기업가정신(entrepreneurship)을 가진 인재가 절실히 요구되고 있다. 기업가정신은 다방면의 삶의 맥락에서 발휘되는 지식, 기술, 태도의 총체로서, 다양한 교육적 시도를 통해 추구해야 할 목표이다. 기업가정신 함양을 위한 교육적 방법론으로서 메이커교육(maker education)이 시도될 수 있다. 메이커교육은 학습자 스스로가 생산자 또는 제작가가 되어보는 교육으로, 기업가정신의 요소들과 맥을 같이 하여 기업가정신 함양을 위한 적합한 교육방식이 될 것이라 기대할 수 있다. 이에 본 연구는 청소년의 기업가정신을 함양하기 위한 교육방법으로 메이커교육을 제안하였으며, 이의 실천을 위한 교육 프로그램 모형을 개발하였다. 이를 위하여 기업가정신 및 메이커교육과 관련된 문헌의 폭넓은 검토를 통하여 핵심 요소들을 도출하였으며, 기업가정신 교육, 메이커교육, 교수설계 전문가와 심층인터뷰를 실시하였다. 이를 통해 개념적 모형과 구체적인 교수설계 지침을 도출하였다. 또한 10명의 기업가정신 교육, 메이커교육, 교수설계 전문가 10인을 대상으로 2차례의 델파이 조사를 실시하여 최종 모형 및 교수설계 원리를 도출하고 이를 타당화하였다. 최종 모형은 팅커링, 공감 및 분석, 문제 정의, 아이디어 발산 및 수렴, 프로토타입, 프로토타입 테스트, 파일럿 및 사용성 테스트, 완제품 제작, 비즈니스 모델로 구성되었다. 또한 최종 설계원리는 실제적 문제 발견 및 해결의 원리, 학습자 중심의 원리, 협력학습의 원리, 긍정적 지지의 원리, 학습환경 제공의 원리, 과정과 결과 공유 및 확산의 원리, 윤리성의 원리의 7가지 원리와 세부 하위 원리를 포함하였다. 본 연구는 기업가정신 함양을 위한 메이커교육에의 관심을 도모하고, 현장실천을 위한 시사점을 제공하였다는 데 의의가 있다.
As the advent of the fourth industrial revolution in recent years, entrepreneurship that can bring about creative innovation that is desperately needed. Entrepreneurship is a goal to be pursued through various educational attempts as a collective competency of knowledge, skills and attitudes exercised in the context of various aspects of life. Maker education, which lets the learner be a producer, expected to be a suitable educational method for entrepreneurship because maker education coincides with the elements of entrepreneurship. Therefore, in this study, we proposed maker education as an educational method to cultivate entrepreneurship of adolescents, and we developed an instructional design model to practice this. For this, key factors were extracted through an extensive review of literature related to entrepreneurship and maker education, and in-depth interviews were conducted with three experts in entrepreneurship education, maker education, and instructional design. Through this, conceptual models and concrete instructional design principles were derived. In addition, two rounds of Delphi surveying were conducted with 10 experts in entrepreneurship education, maker education, and instructional design to derive a final model and instructional design principles and validate them. The final model consists of tinkering, empathy and analysis, problem definition, divergence and convergence of ideas, prototyping, prototype testing, pilot and usability testing, product production, and business model. In addition, the final design principles consist of discovery and solution of authentic problems, learner-centered, cooperative learning, positive support, providing the learning environment, process and result sharing and diffusion, and ethics, and each sub-principles. This study is significant because it promotes interest in maker education for entrepreneurship and suggests implications for practice.

Online Access