학술논문

VR 전시공간에서 공간적 특성을 활용한 Hand Tracking User Experience에 관한 연구 / A study on Hand Tracking User Experience using spatial characteristics in VR exhibition space
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
본 연구에서는 기존의 가상현실 공간 전시관을 조사하고 비교하며, 오프라인으로도 전시관을 운영하였던 기존 가상현실 전시관이 아닌 파놉티콘 공간이라는 특수성을 지닌 상황통제실(CCTV실)을 가상현실 전시관으로 구현하고, 파놉티콘 공간의 특수성을 대입시킨 오브젝트와 Hand Tracking을 활용한 다양한 상호작용 콘텐츠들이 기존 가상현실 전시관보다 User Experience를 향상시킬 수 있는 연구를 진행하였다. 기존 가상현실 전시관에서의 자유롭지 못한 움직임과 기존 미술관이나 박물관만을 활용한 모델링, Hand Tracking의 활용성, 1차원적인 상호작용 콘텐츠, 다양하지 못한 콘텐츠들은 기존 가상현실 전시관의 한계점이 뚜렷하게 나타났다. 본 논문에서는 이러한 한계점을 해결하기 위해 파놉티콘 공간이라는 특수한 공간을 제시하였고, 상황통제실에 공간적으로 대입시킬 수 있었다. 하지만 공간적으로만 대입시키기에는 상호작용 할 수 있는 오브젝트 또한 존재하는 것이 좋다고 생각하여 소수의 인원이 다수의 인원을 관찰할 수 있는 CCTV와 CCTV Joystick을 구현시켜 특수한 공간과 상호작용 오브젝트를 구현시켰다. 본 연구에서는 단순히 관람만 하는 상호작용(Interaction) 콘텐츠만 있는 전시관이 아닌, 가상현실(Virtual Reality)의 장점인 몰입도와 현실감을 고려하여 Hand Tracking(Hand Tracking) 기술을 활용하는 상호작용(Interaction) 콘텐츠를 제안한다.
In this study, the existing virtual reality space exhibition hall was investigated and compared, and a situation control room (CCTV room) with the specificity of a panoramic space was implemented as a virtual reality exhibition hall rather than the existing virtual reality exhibition hall that operated the exhibition hall offline, and various interactive contents using Hand Tracking and objects that substituted the specificity of the panoramic space were studied to improve the user experience compared to the existing virtual reality exhibition hall. The limitations of the existing virtual reality exhibition hall were evident in the unfettered movement of the existing virtual reality exhibition hall, modeling using only existing art galleries or museums, the usability of Hand Tracking, one-dimensional interactive content, and various contents. In this paper, a special space called a panoramic space was presented to solve these limitations, and it could be spatially substituted into the situation control room. However, it was thought that it would be better to have an object that could interact only spatially, so a CCTV and CCTV Joystick, which allow a small number of people to observe a large number of people, were implemented to implement special spaces and interactive objects. In this study, we propose an interaction content that utilizes Hand Tracking technology in consideration of immersion and reality, which are advantages of virtual reality, rather than an exhibition hall with only interaction content that is simply viewed.