학술논문

山西清徐徐溝背鐵棍的社會功能與文化闡釋 / Social Function and Cultural Interpretation of Bei Tiegun(背鐡棍) in Xugou, Qingxu, Shanxi
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
쉬거우 베이톄군;기우제;축제;교화
Language
Chinese
Abstract
산시성 타이위안시(太原市) 칭쉬현(清徐縣)에 위치한 쉬거우진(徐溝鎮)은 중국 민속 예술의 고향이다. 쉬거우(徐溝) 베이톄군(背鐵棍)은 오랜 역사를 가진 한족 민속 행사로,‘무언의 연극’,‘공중 무용’,‘이동하는 곡예’로 불리우며, 국가무형문화재로 높은 문화적·경제적 가치를 가지고 있다. 베이톄군의 문화적 가치에 대한 관심이 부족한 현재 상황을 감안하여, 베이톄군의 사회적 기능과 그 안에 담긴 민족문화에 대한 심층적인 연구는 현실적인 시급성과 필요성을 가지고 있다. 쉬거우 베이톄군의 가장 원시적인 사회적 기능은 비가 오기를 기원하는 것이며 신을 즐겁게 하는 것을 목적으로 하였다. 그 후 수백 년 동안, 쉬거우 베이톄군의 사회적 기능은 주로 대중오락으로 바뀌었으며, 한족의 민속놀이로서, 오락적 행사를 통해 도덕적 교화가 스며들게 하였다.사신(謝神)은 인도에서 전해진 '행상(行像)' 제사와 중국 본토의 대각(擡閣) 등 기우제(祈雨)를 지내는 풍속의 영향을 받았다. 포우(布雨)의 신과 그 절차에 대한 이중 모방을 통해 제사 의례를 만들었다. 필자는 베이톄군(背鐵棍) 행사를 통해 쉬거우(徐溝) 지역 민간의 여러 물 신에 대한 숭배와 신들의 지역 관할의 개념이 용왕의 모형을 들고 다니며 기우하는 심리적 기초임을 발견하였다. 기우 제사의 대상인 용왕은 수성(獸性), 인간성(人性), 신성(神性)을 겸비하고 있으며, 현지 백성들도 이 세 가지 용왕의 성격에 의해 기우 제사의 세부 사항을 만들었다.쉬거우(徐溝) 베이톄군(背鐵棍)의 주요 사회적 기능이 대중오락으로 변경된 후 그것은 정월에 행하는 축제 행사가 되었다. 사람들은 무대없이 공연했으며, 배우와 관객을 구별하지 않고, 예교의 속박에서 벗어났다. 행사에 참여한 사람들은 서로 화목하고 친밀한 관계를 보이며, 대중적인 활동이 되었다. 베이톄군은 현실의 규칙 질서에 의해 억압되고 묶여있는 사람들의 불만과 그것을 깨뜨리려는 욕망을 표현하였다. 이 행사에서 쉬거우 사람들은 현지의 황제의 권력을 대표하는 현령(縣太爺) 조롱하였다. 이로써 사회적 권위를 약화 시키는 상징적인 행사가 되었으며 일상생활 질서를 일시적으로 뒤집었다.귀신이나 미신을 믿는 것을 이용하여 백성들을 우롱하는 것(神道設教)에 대한 교화 관념과 예악(禮樂)적 교화의 문화예술 관념을 바탕으로 신에게 제물을 바치고 제사를 지내는 행사 속에 덕을 높이고 은혜를 보답하는 교육이 스며들게 하였고,오락적 공연 중에 윤리와 도덕의 교육이 침투하게 만들었다. 이 행사를 통해 백성들에게 은혜에 감사하여 보답하고, 목숨을 바쳐 의리를 취하고, 가정과 나라를 지키고, 마음속에 백성을 품고, 어른을 존경하고, 약속을 지키고 배신하지 말 것을 가르쳤다. 베이톄군이 스며든 도독적 교화는 또한 선명한 민간 지역의 특색을 드러내고 있으며, 민속 문화 속에서 창작 소재를 취하였다; 사회의 보잘 것 없는 사람들의 서사적 시각을 선택했기에 더욱더 하층사회 사람들의 공감을 불러일으켰다. 베이톄군은 많은 전쟁이 일어났던 산시(山西) 지역에서 발생되었으며, 현지 백성들이 전쟁으로 고통을 받았기에 변방 무장의 가족과 국가를 보호하는 영웅주의를 찬양하였고, 용감하고 강한 여성의 이미지를 표현하였다.
Xugou Town, located in Qingxu County, Taiyuan City, Shanxi Province, is the "hometown of Chinese folk art".Xugou Beitiegun is a local folk art of the Han nationality with a long history. It has the reputation of "silent drama", "air dance" and "flowing acrobatics". It is a national intangible cultural heritage with high cultural value and economic value. Based on the lack of attention to its cultural value, it is urgent and necessary to deeply study its social functions and national culture.The most primitive social function of Xugou Beitiegun is to pray for rain and offer sacrifices to entertain the gods. In the following hundreds of years, d the social function of Xugou Beitiegun turned to group entertainment. As the folk art of Han nationality, it permeates moral education in entertainment.Thank God as the source of Xugou Beitiegun influenced by "the walking buddha statue”and the Chinese custom of carrying the pavilion, the ceremony was constructed through the double imitation of the god of rain cloth and its working process. Through the ceremony itself, the author found that the multi-god worship of the folk water gods and the regional jurisdiction concept of the gods were the psychological basis of the water sacrifice custom of the dragon king in Xugou. The Dragon King as the object of prayer for rain, is both animal, human and divine. There is no stage during the performance of Xugou Beitiegun, actors and audience are not divided, breaking the shackles of ethics, and people in the activity show an easygoing and intimate relationship, which is An all-hands event. As a group entertainment activity, it expresses the discontent of the people who are oppressed and bound by the rules and order of reality, and the desire to break out of this bondage. In the activity, the people of Xugou also made fun of the county magistrate, the representative of the imperial power in the county, to dethrone and mock, construct the symbolic ceremony of reducing the social authority, and form a temporary subversion of the order of daily life. Based on the concept of "Shinto setting up religion" and " Ritual and music education", the education of worship and repay kindness is permeated in the ceremony of thanking God, and the education of ethics is permeated in the entertainment performance. It teaches people to: be grateful, do good deeds; Sacrifice one's life for righteousness; Protect the country, heart Li people; Filial piety to elders; Keep your promises. The moral education it infiltrates also presents distinct folk regional characteristics, which is manifested as drawing creative materials from the popular culture,choosing the narrative perspective of the small figure. It praised the heroism of border generals defending the country and showed the heroic female image.