학술논문
중국 연극에서 배우의 캐릭터 창조에 관한 연구 : 톈친신의 <청사>를 중심으로 / A Study on the Role Creation Methods of Actors in Contemporary Chinese Theatre Creation : Centered on Tian Qinxin's Play The
Document Type
Image
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
본 연구자는 중국 현대 연극 작품, 톈친신(田沁鑫)의 연극 를 중심으로 배우의 캐릭터 창조 연구에 대하여 고찰했다. 이는 스타니슬라프스키 주요 창작 이론을 기초로 삼아, 중국 연극 공연 교재 체계 중의 배우 창작 소질을 이론적 근거로 논증하였다. 문헌 연구의 방법은 관찰 사례 분석을 통하여 중국 당대 연극 공연의 특징과 캐릭터 창작의 개념을 분석했다. 또한 중국 연극 공연의 스타일과 캐릭터의 형성을 조사 분석했고 배우의 캐릭터 창조 개념과 배우의 캐릭터 창조 훈련 기법을 논증했다. 배우의 캐릭터 창조는 배우가 연기하는 데 있어서 가장 중요한 역할일 뿐만 아니라 대본 자체의 의미를 표현하는 중요한 요소이다. 이에 배우는 캐릭터를 창조하는 방법을 파악해야만 입체적이고 리얼한 캐릭터를 구현하고 대본의 의미를 정확하게 표현할 수 있다는 점이다. 또한 본고는 톈친신의 주요 경력을 고찰했다. 그는 중국 베이징에서 태어나 중국 인민정치협상회의 제13기 전국위원회 위원·중국 국가화극원 원장·1급 연출가로 중앙연극학원 연출학과를 졸업했다. 이처럼 톈친신은 다양한 신분을 가지고 있는 연출가 극작가이다. 톈친신의 텍스트 스타일은 차별화와 사회교육적 역할을 한다. 또한 그는 주요한 공적 자아를 가진 작가이자 연출가이다. 그는 베이징에서 태어나 중앙연극학원 연출학과 졸업하였다. 이후 그는 중국 인인정치협상회의 제13기 전국위원회 위원 ·중국 국가회극원 원장·1급 연출가를 지냈다. 그가 역임한 다양한 공적 신분의 그의 작품에 중요한 영향을 미쳐 그만의 특성을 구축하는 동시에 그의 연극에서 사회 교육적 목소리로 기능한다. 즉, 그의 연극은 역사를 소재로 하거나 과거 시대의 삶을 반영한 연극과 소설을 개편한 경우가 많다. 이를 통해 그는 중국 전통을 계승하는 한편으로 동양 연극의 미학을 현대화하는데 성공한다. '티안의 스타일'로 언급되는 그의 작품 세계는 중국 및 국제적으로 알려졌고 전문가와 관객의 인정을 받으면서 매번 흥행에도 크게 성공한다. 연극 는 톈친신의 대표적인 작품이다. 이는 새로운 해석과 연출을 통해 전통 민담에 보다 구체적인 문화적 의미를 부여하고 있다. 작품의 주요 줄거리는 인간과 요괴 간의 사랑이 불법에 의해 제한되고 간섭되며 파괴되는 것이다. 주제는 사랑과 인간의 본성에 대한 탐구를 표현했다. 이는 사람·요괴·불(佛)의 세 가지 관점에 대한 플롯으로, 연극적 내용으로 구성됐다. 특히 국제 제작팀이 무대 디자인을 완성했다. 그의 연극은 역사를 소재로 하거나 과거 시대의 삶을 반영한 연극과 소설을 개편한 경우가 많다. 다년간의 연극 공연과 연극 연구에 전념한 톈친신은 자신만의 스타일을 형성해 왔고, 작품은 중국 및 국제적으로 전문가·관객·시장의 인정을 받았다. 극 중, 배우 진해루·위안취안·신바이칭은 모두 중국 국가화극원의 뛰어난 배우로 극중에 고전적 캐릭터 이미지를 만들어냈다. 이에 따라 본 연구자는 톈친신의 연극 를 중심으로 중국 당대 연극 창작에서 배우의 캐릭터 창조 방법을 연구하고 논증하는 것이다. 총 7개의 장으로 나누어 분석한 결과, 다음과 같다. 제1장, 서론에서는 연구목적·연구의 방법·연구범위 그리고 이론기초·아키텍처·배우의 창작소질이론·배우에 관하여 선행 연구를 분석했다. 연극은 중요한 공연예술 표현 형식으로 풍부한 소재의 내용과 인물들이 뚜렷한 개성을 가지고 있다는 것이다. 캐릭터 창조는 배우의 핵심이며, 선명한 캐릭터를 만들어내는 것이 배우의 주요 목적이다. 배우는 구상자이자 구현자로서 신체, 목소리, 움직임과 제스처, 사상, 감정을 가지고 캐릭터를 창조한다. 이에 관한 이론적 논의를 위해 본 연구는 스타니슬라프스키 체계와 중국 중앙연극학원의 공연 교재 을 참고하였다. 제2장에서는 중국 연극 공연의 특징과 캐릭터 창작의 개념을 고찰했다. 중국 당대 연극 공연의 특징에 근거하여 연극 공연의 창조 과정의 특징·공연 특징·미학적 특징의 세 부분으로 자료를 조사하고 연구·분석하여 중국 연극 공연이 갖는 독특한 특성·직관성과 예술의 창조성 등의 특징을 정리했다. 캐릭터 창조의 개념 부분에서는 캐릭터에 대한 이미지 구상 차원에 있어서는 캐릭터 내부 창조와 외부 창조의 창작내용·창조의 방향과 창조 수단을 명확히 했다. 그리고 배우가 캐릭터 구상을 진행하는 중요성을 고찰했다. 역할 구상은 바로 배우의 논리적 사고에서 이미지를 전환하는 과정이다. 특히 희곡에 대한 분석에 따라 캐릭터의 정신세계와 내부사상을 구상하고 언어와 몸짓으로 캐릭터의 외부적 특징을 설계하여 제시했다. 제3장, 중국 연극의 스타일과 캐릭터 형성을 주목했다. 중국의 주류 연극 스타일은 세 가지가 있다. 첫 번째는 베이징 인민 예술 극장으로 대표되는 연극 스타일이다. 이 스타일은 많은 전문가와 학자들에 의해 인예(人艺) 스타일로 정해졌다. 두 번째는 맹경휘(孟京輝)로 대표되는 실힘 연극이다. 실험 연극 스타일은 세 가지 측면으로 나눌 수 있다. 첫째 무대 공간의 확장과 무대 배경의 허화(虛化)로써 비현실적인 무대 스타일이다. 둘째, 세속화된 풍자적인 대사와 과장된 몸짓으로 풍자적인 연출 스타일이다. 셋째, 극단화된 연극 동작과 반복되는 대사 문장으로 특징지어지는 서정적 스타일이다. 또한 가상 시공간과 깊은 인문사상의 체험, 그리고 신체표현과 시화(詩化) 언어가 어우러진 공연형태로 최근의 연극예술 관념과 동양미학을 융합했다. 작품은 독특한 표현형식과 미학 사상을 가지고 있다. 시대의 발전과 사람들의 심미적 취향의 변화에 따라, 중국 연극의 포용성과 중국 연극의 연기 각본의 다양성의 특징을 분석하여 서술했다. 따라서 본 장에서는 캐릭터의 창작 가치·창출 조건·상황 및 공간 제약의 네 가지 부분과 관련된 캐릭터의 형성 과정 분석이다. 제4장에서는 배우의 캐릭터 창조에 대한 내용과 콘셉트, 배우의 훈련방법에 대해 자세히 살펴봤다. 배우의 창작 능력은 캐릭터 창조의 기초이자 필수 조건이다. 캐릭터의 창작내용·목소리 창조·성격 창조·액션 창조 등은 배우의 창작 능력을 보여준다. 특히 배우의 창작 능력을 훈련하는 내용과 방법을 연구했다. 주로 배우들의 노래와 화술·신체 훈련·연기력 훈련의 네 가지 부분으로 분석된다. 제5장에서는 톈친신의 작품 를 중심으로 캐릭터의 창조에 대해 연구했다. 이는 배우와 캐릭터의 관계에서 배우와 캐릭터 간의 갈등과 통합의 특성을 주목했다. 또 배우가 캐릭터를 만들 때 겪을 수 있는 문제점과 해결 방법을 제시했다. 그러므로 인물과 캐릭터의 관계에서 주인공과 일반 캐릭터 및 기능적 캐릭터의 역할. 인물 사상의 설정·임무와 행동선·인물의 감정 경험·갈등과 인물 간의 관계를 제시했다. 제6장에서는 톈친신의 연극작품을 탐구했다. 첫 번째는 희곡의 구성 대하여 살펴보았다. 두 번째 톈친신의 개인과 작품들에 대한 소개와 중국 연극에서 톈친신의 위치과 연구 가치이다. 셋 번째는 무대 스타일·텍스트 스타일·극장 스타일을 고찰했다. 제7장, 결론에서는 연구 주제와 관련된 전체적인 분석 결과를 요약 제시했다. 그리고 중국 연극계는 물론 동서양 연극계에서 도움을 받을 수 있도록 기대효과를 서술했다. 특히 연구자의 미비한 연구 내용을 후속 연구자들이 심화하여 연구하도록 제안했다.
This researcher considered the actor's character creation method, focusing on the Chinese contemporary theater work, Tian Qinxin's play . This was argued based on Stanislavski's main creative theory based on the actor's creative talent theory in the Chinese theater performance textbook system. Accordingly, as a result of the analysis divided into a total of 7 chapters, the results are as follows. The introduction, previous studies were reviewed on the purpose of research, scope of research, method of research, and theoretical basics, architecture, theory of actor's creative talent, and actor. The play is an important form of performing arts expression, and the contents of rich materials and characters have distinct personalities. Therefore, character creation is the 'core of actors' in theater creation. The concept of 'characteristics and character creation of Chinese theater performances' was considered. Based on the characteristics of Chinese contemporary theater performances, data were investigated, studied, and analyzed in three parts: the order, performance, and aesthetic characteristics of theater performances, and the characteristics of Chinese theater performances were summarized. Regarding the "Style and Character Formation of Chinese Theater", there are three mainstream Chinese theater styles. First, it is a theatrical style represented by the Beijing People's Art Theater. This style has been set as a artificial style by many experts and scholars. Second, it is a pioneering play represented by Maeng Kyung-hwi. Third, it is the mainstream theater style represented by Tian Chinshin. It combines recent Chinese theatrical art concepts and oriental aesthetics with virtual space-time, deep humanistic experiences, and a performance form that combines body expression and poetic language. Regarding the content of "actor's character creation" and the concept and actor's training method, the actor's "creative ability" is the basis and essential condition for character creation. The character's creative content, voice creation, personality, and action creation show the actor's creative ability. Is divided into three parts to analyze Tian Qinxin's theatrical work. First, Tian Qinxin's individual and works were introduced, and Tian Qinxin's location and research value were analyzed in Chinese plays. Second, the aspects of stage, text style, and theater style were considered. In the creation of characters was studied, focusing on Tian Qinxin's work . This focused on the characteristics of conflict and integration between actors and characters in the relationship between actors and characters. The overall analysis results related to the research topic were summarized.
This researcher considered the actor's character creation method, focusing on the Chinese contemporary theater work, Tian Qinxin's play . This was argued based on Stanislavski's main creative theory based on the actor's creative talent theory in the Chinese theater performance textbook system. Accordingly, as a result of the analysis divided into a total of 7 chapters, the results are as follows. The introduction, previous studies were reviewed on the purpose of research, scope of research, method of research, and theoretical basics, architecture, theory of actor's creative talent, and actor. The play is an important form of performing arts expression, and the contents of rich materials and characters have distinct personalities. Therefore, character creation is the 'core of actors' in theater creation. The concept of 'characteristics and character creation of Chinese theater performances' was considered. Based on the characteristics of Chinese contemporary theater performances, data were investigated, studied, and analyzed in three parts: the order, performance, and aesthetic characteristics of theater performances, and the characteristics of Chinese theater performances were summarized. Regarding the "Style and Character Formation of Chinese Theater", there are three mainstream Chinese theater styles. First, it is a theatrical style represented by the Beijing People's Art Theater. This style has been set as a artificial style by many experts and scholars. Second, it is a pioneering play represented by Maeng Kyung-hwi. Third, it is the mainstream theater style represented by Tian Chinshin. It combines recent Chinese theatrical art concepts and oriental aesthetics with virtual space-time, deep humanistic experiences, and a performance form that combines body expression and poetic language. Regarding the content of "actor's character creation" and the concept and actor's training method, the actor's "creative ability" is the basis and essential condition for character creation. The character's creative content, voice creation, personality, and action creation show the actor's creative ability. Is divided into three parts to analyze Tian Qinxin's theatrical work. First, Tian Qinxin's individual and works were introduced, and Tian Qinxin's location and research value were analyzed in Chinese plays. Second, the aspects of stage, text style, and theater style were considered. In the creation of characters was studied, focusing on Tian Qinxin's work . This focused on the characteristics of conflict and integration between actors and characters in the relationship between actors and characters. The overall analysis results related to the research topic were summarized.