학술논문
베토벤 피아노 소나타 제10번(Op.14, No.2) 분석 연구 / An Analytical Study of Beethoven's Piano Sonata No.10 in G major(Op.14, No.2)
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
Ludwing van Beethoven(1770-1827) was a composer who completed classical music and laid the foundation for romantic music. Along with Haydn and Mozart, he is one of the three major figures in the classical, and he has added his own unique originality based on the classical music of his predecessors. Beethoven's 32 sonatas can be divided into three periods: early, middle, and late. The piece analyzed in this paper is Beethoven's Piano Sonata No.10(Op.14, No.2) composed in the early period. In this paper, I will examine Beethoven's life and works and the musical characteristics of Beethoven's piano sonatas in different periods, and analyze Beethoven's piano Sonata No.10(Op.14, No.2) in terms of form, structure, and harmony. As a result of analyzing Beethoven's piano sonata No.10(Op.14, No.2), it shows that in the form of a sonata in the first movement, in the form of a variation in the second movement, and in the form of a rondo in the third movement. Through the analysis of Beethoven’s Piano Sonata No. 10 (Op.14, No.2), it can be seen that its first, second and third movements are in the forms of sonata, variation, and rondo respectively. The first movement is in G major, and it appears in the form of a sonata consisting of exposition, development, and recapitulation. The first theme of the exposition constantly develops and appears throughout the work. The second and closing themes of the exposition are modulated into the subordinate key of D major. In the second movement, three variations appear in addition to the theme, and all of these variations form a circular binary form of a, b, a'. The third movement is the repetition and recapitulation of a chorus. A(chorus) and C(episode) appear in a circular binary form of a, b, a'.
루드비히 반 베토벤(Ludwing van Beethoven, 1770-1827)은 고전주의 음악을 완성시키고 낭만주의 음악의 기틀을 마련한 작곡가이다. 그는 하이든과 모차르트와 함께 고전주의 음악을 대표하는 3대 거장 중 한 사람으로서, 선배 작곡가들의 고전주의 음악을 기반으로 자신만의 독특한 독창성을 더하였다. 베토벤의 피아노 소나타 32개는 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분할 수 있다. 본 논문에서 분석하는 곡은 초기 시기에 작곡된 베토벤 피아노 소나타 제10번(Op.14, No.2)이다. 본 논문에서는 베토벤의 생애 및 작품과 베토벤 피아노 소나타의 시기별 음악적 특징을 알아보고, 베토벤 피아노 소나타 제10번(Op.14, No.2)를 조성과 형식 그리고 화성적 측면에서 분석하고자 한다. 베토벤의 피아노 소나타 제10번을 분석한 결과, 제1악장에서 소나타형식, 제2악장에서 변주곡 형식, 제3악장에서 론도 형식으로 나타난다. 1악장은 G장조로, 제시부, 발전부, 재현부로 구성된 소나타형식으로 나타난다. 제시부의 제1주제는 작품전체에서 끊임없이 발전되어 등장한다. 제2주제와 종결주제는 딸림조인 D장조로 전조된다. 2악장은 주제 이외에 3개의 변주가 등장하는데, 이들 변주에서는 모두 a, b, a’의 순환 2부분형식을 이룬다. 3악장에서는 리프레인의 반복과 재현으로 구성된다. 단락A(리프레인)와 단락C(에피소드)는 a, b, a’의 순환2부분 형식으로 나타난다.
루드비히 반 베토벤(Ludwing van Beethoven, 1770-1827)은 고전주의 음악을 완성시키고 낭만주의 음악의 기틀을 마련한 작곡가이다. 그는 하이든과 모차르트와 함께 고전주의 음악을 대표하는 3대 거장 중 한 사람으로서, 선배 작곡가들의 고전주의 음악을 기반으로 자신만의 독특한 독창성을 더하였다. 베토벤의 피아노 소나타 32개는 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분할 수 있다. 본 논문에서 분석하는 곡은 초기 시기에 작곡된 베토벤 피아노 소나타 제10번(Op.14, No.2)이다. 본 논문에서는 베토벤의 생애 및 작품과 베토벤 피아노 소나타의 시기별 음악적 특징을 알아보고, 베토벤 피아노 소나타 제10번(Op.14, No.2)를 조성과 형식 그리고 화성적 측면에서 분석하고자 한다. 베토벤의 피아노 소나타 제10번을 분석한 결과, 제1악장에서 소나타형식, 제2악장에서 변주곡 형식, 제3악장에서 론도 형식으로 나타난다. 1악장은 G장조로, 제시부, 발전부, 재현부로 구성된 소나타형식으로 나타난다. 제시부의 제1주제는 작품전체에서 끊임없이 발전되어 등장한다. 제2주제와 종결주제는 딸림조인 D장조로 전조된다. 2악장은 주제 이외에 3개의 변주가 등장하는데, 이들 변주에서는 모두 a, b, a’의 순환 2부분형식을 이룬다. 3악장에서는 리프레인의 반복과 재현으로 구성된다. 단락A(리프레인)와 단락C(에피소드)는 a, b, a’의 순환2부분 형식으로 나타난다.