학술논문

뉴미디어 환경에서 인터랙티브 영화의 서사 관계에 관한 연구 : 을 중심으로 / A Study on the Narrative Relationship of Interactive Cinema in new Media Environment
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
"뉴미디어 아트"
"인터랙티브 기술","인터랙티브 영화"
"인터랙티브 서사","비선형 서사"
Language
Korean
Abstract
Modern new media art belongs to interdisciplinary studies including art, communication, sociology and narratology, and the related content is becoming more diversified. In this multimedia environment, the content and expression of works of art have changed, and the audience is no longer satisfied with the unilateral recipient, but expects to participate in or become the creator. This new requirement of the movie-watching era has promoted new narrative experiences, enabled hypertext interactive novels to achieve text interaction, and gradually developed new human-computer interaction models in online games. Experimental images and interactive films appear on all kinds of large image platforms, and network films become popular movie types in cinemas. In addition, art creation and art appreciation with interactive narrative experience develop gradually, forming unique art forms in text creation, artistic meaning and narrative mode, and putting forward a new language mode. Interaction is the most essential feature of new media art. In the rapid development of new media environment, interactive narrative needs professional narrative experience, narrative rules and characteristics. Combined with the appreciation experience of artistic works, standardized interactive narrative experience theory and rules have gradually been formed.This study from the new perspective of the relationship between media and interactive narrative, combination of Chinese and overseas research, the new media environment and interactive narrative has carried on the simple introduction, on the basis of existing research analysis of the two films, and discusses the interactive narrative experience of narrative form, narrative types, characteristics, summarizes the experience interactive narrative narrative patterns and theoretical system. The first chapter mainly describes the background of this research, from the perspective of the diversification of interactive narrative and interactive images, expounds the research objectives and objectives of this paper. In addition, in the new media interactive narrative, it tries to extract user-centered experience forms and elements, and summarizes the interactive strategy combined with the emotional experience method. Chapter 2 discusses the theoretical background and interactive narrative background of the relationship between new media environment and interactive narrative. Based on the development environment and theoretical background of interactive narrative, this paper summarizes the language model of new media interactive narrative. Chapter 3 summarizes the characteristics of interactive narrative based on interactive technology, the perceptual characteristics of interactive narrative, the basic types and concepts of interactive narrative experience in new media environment, and the important performance characteristics of interactive narrative. This paper summarizes the narrative characteristics of interactive games and interactive movies. Summarize the differences between game storytelling and film storytelling as best as possible. Chapter 4 summarizes the characteristics of various scene interactive narrative experiences through the analysis of interactive films. In addition, the interactive experience is classified and summarized through examples, and the interactive narrative is analyzed. Finally, from the perspective of reality, this paper explains the narrative changes brought by interactive narrative and the changes induced by the new media environment, summarizes the rules of interactive narrative experience in the new media environment, describes the logical framework, and puts forward the prospect of the development of interactive narrative in the future.
현대의 뉴미디어 아트는 예술학, 커뮤니케이션학, 사회학, 서사학 등을 포함한 교차 학문에 속하며, 관련된 내용이 더욱 다원화되고 있다. 이러한 멀티미디어 환경에서 예술 작품의 내용과 표현에 변화가 발생하였고, 또한 관객은 더 이상 일방적인 수용자에 만족하지 않고, 참여를 기대하거나 창작자가 되고자 한다. 이러한 영화 관람 시대의 새로운 요구는 새로운 서사 체험을 촉진하여 하이퍼텍스트 인터랙티브 소설은 텍스트의 인터랙션을 실현하였고, 온라인 게임에서 점차 새로운 인간-컴퓨터 인터랙티브 모델이 개발되었다. 실험 영상과 인터랙티브 영화이 각종 대형 영상 플랫폼에 나타났고, 인터넷 영화는 영화관의 인기 영화 유형이 되었다. 또한 인터랙티브 서사 체험을 지닌 예술 창작과 예술 감상이 점진적으로 발전하여 텍스트 창작, 예술 의미, 서사 패러다임 측면에서 점차 독특한 예술 형태를 형성하고, 새로운 언어 패러다임을 제시하였다. 인터랙션은 뉴미디어 아트의 가장 본질적인 특징이며, 빠르게 발전하는 뉴미디어 환경에서 인터랙티브 서사는 전문적인 서사 체험, 서사 규율과 특징이 필요하고, 예술 작품의 감상 체험과 결합하여 점차 규범적인 인터랙티브 서사 체험 이론과 규율을 형성하였다.본 연구는 뉴미디어와 인터랙티브 서사의 관계에서 출발하여 중국과 해외 연구를 결합하여 뉴미디어 환경과 인터랙티브 서사에 대해 간단히 소개하고, 기존 연구를 기초로 두 편의 영화를 분석했으며, 이를 통해 인터랙티브 서사 체험의 서사 형태, 서사 유형, 서사 특징을 논술하고, 인터랙티브 서사 체험의 서사 규율과 이론 체계를 요약하였다. 제1장에서는 주로 본 연구의 배경을 서술하고, 인터랙티브 서사와 인터랙티브 영상의 다원화에서 출발하여 본 논문의 연구 목표와 연구 목적을 밝혔다. 또한 뉴미디어 인터랙티브 서사에서 사용자 중심의 체험 형식과 요소에 관한 추출을 시도하고, 감정적 체험 방법과 결합하여 인터랙티브 전략을 요약하였다. 제2장에서는 뉴미디어 환경과 인터랙티브 서사 관계에 관한 이론적 배경과 인터랙티브 서사의 배경을 논하였다. 인터랙티브 서사의 발전 환경과 이론 배경에서 출발하여 뉴미디어 인터랙티브 서사의 언어 패러다임을 요약하였다. 제3장에서는 인터랙티브 기술을 바탕으로 하는 인터랙티브 서사의 특징, 인터랙티브 서사의 감성 특징, 뉴미디어 환경의 인터랙티브 서사 체험의 기본 종류 및 개념, 인터랙티브 서사의 중요 표현 특징 등을 요약하였다. 인터랙티브 게임과 인터랙티브 영화의 서사 특징을 정리하여 서술하였다. 게임 서사와 영화 서사 사이에 존재하는 차이를 가능한 한 총결집하였다. 제4장에서는 인터랙티브 영화 작품에 관한 분석을 통해 다양한 장면에서 인터랙티브 서사 체험의 특징적 표현을 요약하였다. 또한 사례를 통해 인터랙티브 체험을 분류 및 요약하고, 인터랙티브 서사에 관해 분석하였다. 마지막으로 현실 각도에서 인터랙티브 서사가 초래한 서사 변화와 뉴미디어 환경이 유발한 변화를 설명하고, 뉴미디어 환경에 따른 인터랙티브 서사 체험의 규율을 요약했으며, 논리 프레임을 서술하고, 미래 인터랙티브 서사 발전에 관한 전망을 제시하였다.