학술논문

메타분석을 통한 유아체육 프로그램 효과 검증 / Meta Analysis of the Effectiveness of Early Childhood Physical Education Program
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
유아
체육 프로그램
메타분석
Language
Korean
Abstract
본 연구는 최근 10년간의 유아체육 프로그램의 효과를 총체적으로 분석하기 위하여 메타분석을 실시하였다. 이에 유아의 다양한 신체활동을 바탕으로 한 체육프로그램 참여는 유아의 신체활동 능력을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있었다. 이에 대한 구체적 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아체육 프로그램의 전체 평균 효과크기는 매우 높은 수준이었다.둘째, 유아체육 프로그램 관련 변인별 효과크기는 학습변인, 신체변인, 사회변인 순으로 높은 효과크기를 보였으며, 심리변인은 보통의 효과크기가 나타났다. 유아체육의 체육교육적 가치 변인에 대한 효과크기는 인지적 영역, 심동적 영역, 정의적 영역 순으로 나타났고, 대근육활동과 게임활동의 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 셋째, 출판유형에 따른 효과크기는 학위논문이 학술지보다 효과 크기가 약간 높았다. 또한 대상 연령에 따른 효과크기는 만 5세, 만 4세, 만 3세, 만 6세 순으로 나타났다. 이 연구는 유아 체육 프로그램은 유아의 심동적, 인지적, 정의적 영역에서 효과적이라는 것을 확인할 수 있는 연구 결과였다. 또한 유아 체육 프로그램은 출판형태, 신체교육 접근방법에 영향을 받으므로 유아에게 효과적인 체육프로그램을 개발하여 적용하고자 할 경우 이와 같은 변인들에 대해 정밀한 교수학습 운영 전략을 확립한 후 유아 체육 프로그램을 구성해야 할 것이다.
This study conducted a meta-analysis to comprehensively analyze the effects of early childhood physical education programs over the past 10 years. Accordingly, participation in physical education programs based on various physical activities of infants had a positive effect on improving early childhood' physical activity skills. The specific results of this are as follows.First, the overall average effect size of the infant sports program was very high.Second, the effect size of each variable related to early childhood physical education programs was high in the order of learning variables, physical variables, and social variables, while psychological variables showed a normal effect size. The size of the effect on the physical education value variables of early childhood physical education was in the order of cognitive, mental, and affective areas, and the effect of large muscle and game activities was large.Third, the size of the effect according to the type of publication was slightly higher in thesis than in academic journals. In addition, the effect size according to the target age was in the order of 5 years, 4 years, 3 years, and 6 years.The study was the result of a study that confirmed that early childhood physical education programs were effective in the psychodynamic, cognitive, and affective areas of infants.In addition, since early childhood physical education programs are affected by the form of publication and the approach to physical education, if you want to develop and apply an effective physical education program for infants, it is necessary to establish a precise teaching and learning operation strategy for these variables before organizing an early childhood physical education program.