학술논문

중국 고궁 문화상품 연구에 관한 내용분석 / Analysis of related contents of research on cultural and creative products of the forbidden city of china
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
문화산업
문화상품
고궁 박물관
내용분석
연구현황
Language
Korean
Abstract
This research is of great significance for investigating the current research status of cultural relics in the Palace Museum. Through the analysis and exploration of the research status of the cultural products of the Forbidden City, the development trend of the cultural products of the museum can be explored. With the vigorous development of China's cultural industry, the cultural products exhibited in the Palace Museum have received more and more recognition and attention from the industry. Therefore, in recent years, there have been more and more researches on cultural products of the Palace Museum. In response to this, this study searched a total of 132 studies on cultural products of the Forbidden City during the five years from 2016 to 2020 based on the year of publication of research papers, the number of research papers issued in each year, research topics, research methods, and the researcher's professional field. The thesis, and through the expansion of the research questions in detail, analyzes the research related to the cultural products of the Forbidden City. According to the research results, with the release of cultural products of the Forbidden City, the number of studies in this field has increased since 2018. The research topics on the cultural products of the Forbidden City mainly revolve around the research and development of cultural products of the Forbidden City, new media marketing research, and the design of cultural products of the Forbidden City. Researchers are mainly people engaged in news, advertising, design and museum-related work. The research results show that marketing has a great influence on the market share and competitiveness of cultural products. It can provide new marketing directions and ideas suitable for the new media era. Research in the field of cultural products of the Forbidden City can inspire the development of museums and other cultural products.
본 연구는 고궁 박물관의 문화상품 연구현황을 살펴보는 데에 의의가 있다. 고궁 문화상품 연구 현황 분석과 탐색을 통해 박물관 문화상품의 미래상을 모색할 수 있다. 중국의 문화산업이 왕성하게 발전함에 따라 고궁 박물관이 출품한 문화상품도 갈수록 업계의 인정을 받고 주목받으며, 최근 몇 년간 고궁 문화상품에 대한 많은 연구가 진행되어 왔다. 이에 본 연구는 2016~2020년 5년간 저널에 발표된 고궁 문화상품에 관한 연구를 분석하었으며, 논문의 발행 연도, 연도별 연구논문의 학술지 편수, 연구 주제, 연구 방법, 연구자 전문분야에 따라 총 132편을 검색하였다. 이어 상세하게 확정된 연구문제를 통해 고궁문화상품 관련 연구들을 분석했다. 연구결과를 보면 2018년부터 이 주제의 연구 건수가 점점 늘어나고 있으며, 고궁이 문화상품을 출시하면서 2018년 이후 이 분야에 대한 연구가 더 많아졌다. 고궁 문화상품에 대한 연구 주제는 고궁 문화상품 개발과 발전, 뉴미디어 마케팅에 관한 연구, 고궁 문화상품 디자인 등에 집중되었다. 연구자는 주로 신문학과 광고학과 디자인학과 및 박물관 관련 업무에 종사하는 것으로 나타났다. 연구 결과에 따라 마케팅은 문화상품의 시장 점유율과 경쟁력에 큰 영향을 미친다. 뉴미디어 시대에 맞는 새로운 마케팅 방향과 아이디어를 제공할 수 있다. 고궁 문화상품 분야에 대한 연구는 박물관과 같은 다른 문화상품 개발에도 발전적인 영향을 줄 수 있을 것으로 기대된다.