학술논문

중국 대학생의 자아분화 수준, 자아존중감, 사회적 관심, 인간관계의 구조적 관계
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
본 연구의 목적은 중국 창춘시 대학생의 자아분화 수준, 자아존중감, 사회적 관심, 인간관계의 경향이 어떠하며, 각 변인은 서로 어떤 관계에 있는지를 확인하는 데에 목적이 있었다. 중국 5개 대학교 대학생 300 명을 모바일 앱으로 조사를 하였다. 조사 기간은 2021 년 8월 1일부터 8월 30일까지였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 자아분화, 자아존중감, 사회적 관심, 인간관계 행동을 측정하였다. 수집한 자료는 SPSS 27, AMOS 27로써 처리하였다. 모수치 추정은 Boostrap법을 이용하여 직접효과, 간접효과, 총효과를 분석하였고, phantom 구조방정식 모형을 통해 특정 간접효과를 확인하였다. 모든 가설 검증의 유의도 수준은 .05로 설정하였다.학부모는 자녀를 양육할 때 자녀가 점진적으로 가족과 정서적으로 독립할 수 있도록 하고 자녀가 이성적으로 사고하고 생활하도록 하여 자녀의 자아분화 수준을 높여주어야 한다. 자아분화 수준이 높다고 자녀의 사회적 관심이 높아지는 것은 아니므로 자녀가 사회적 관심을 갖도록 지도하는 것이 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the level of self- differentiation,self-esteem,social interest,and tendency of interpersonal relationships among college students and the relationship between each variable in Changchun,China. Three hundred college students from five universities were surveyed through a mobile application The investigation was conducted from August 1st to August 30th,2021. Four behaviors were measured to meet the research purpose. They included self-differentiation, self-esteem, social interest, and interpersonal relationships. The collected data were processed with SPSS27 and AMOS27. The parameter estimation was used to analyze the direct effect, indirect effect, and total effect by the Boostrap method, and specific indirect effects were confirmed through the phantom structural equation model. The significance level of all hypothesis verification was set to .05.A high level of self-differentiation does not mean that children's social attention will increase. Thus, it is necessary to guide children to arouse social interest.