학술논문

중국 민국시기(1912-1937) 장쑤(江蘇)지역 직업교육 특성 연구 / Study on the characteristics of vocational education in Jiangsu during the Republic of China period (1912-1937)
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
the Republic of China
Jiangsu
Vocational Education
Industrial Education,Characteristics.중국민국시기
장쑤성
직업교육
실업교육
Language
Korean
Abstract
현대 중국에서는 고도의 자격을 갖춘 기술 및 기술 인재에 대한 수요가 증가하고 있으며, 현대 직업 교육 개혁에 대한 요구가 점점 더 높아지고 있다. 현대 중국에서의 직업 교육 발전을 체계화하고 고도화하기 위해 과거 중국에서 진행되었던 직업 교육의 개념과 교육내용 개발, 특성 및 기타 주요 문제를 검토하여야 한다. 이를 통해 직업 교육 변화과정에서 나타난 긍정적 측면과 문제점들을 정리하고 각 시기별 특성을 일반화 및 심화시켜 한다. 이같은 목적에 부응하기 위한 연구대상 시기로서 중화민국 시대는 직업 교육의 시작에서 형성에 이르기까지 중요한 단계이다. 장쑤성은 장강을 따라 중국 연안 지역에 위치하여 대외무역과 산업 발전의 중요거점으로 자리하고 있다. 이를 통해 현대 중국 산업화의 요람이 되었다. 이같은 상황은 강소 직업교육의 성장과 발전을 위한 풍부한 자원을 제공하였다. 특히, 중화민국 시대(1912-1937)에 장쑤성의 직업 교육의 개혁과 발전은 중국의 현대 직업 교육에서 가장 전형적이고 진보된 모습을 보여준다는 점에서 큰 의미가 있다. 따라서 이 논문은 중국 중화민국 시대 장쑤성의 직업 교육 진행과정에서 나타난 특성에 초점을 맞추어 각 단계별 내용과 과제극복을 위한 노력내용 및 관련 성과와 한계를 중심으로 검토하였다. 중국 직업 교육은 또한 전통적인 직업 교육에서 현대 직업 교육에 이르기까지 큰 변화를 겪었습니다. 이 역사적 기간 동안 직업 교육의 변화는 주로 두 단계로 구성되어 있다. 즉, 첫 번째, 전통적인 교육에서 산업 교육으로의 전환(주로 청나라 말기에서 초기 단계까지), 두 번째, 산업 교육에서 직업 교육으로의 전환 (민국초기에서 1937년까지 설립). 따라서 본 연구는 각 단계별 장쑤성 직업 교육의 특성에 대한 연구를 통해 현대 직업 교육 개발과 연결된 핵심사항을 찾고자 노력하였다. 이를 통해 장쑤성 교육자들이 체계적인 사고와 탐구 과정을 통해 과학화, 사회화, 서민화, 등의 방안을 이룩하였으며 이는 현대 직업 교육 발전의 이론적 기원으로서 중국특색의 현대 직업 교육 시스템을 구축하기 위한 역사적 토대를 제공하였다. 이 연구는 문학 연구, 비교 연구 및 사례 연구 방법을 사용하여 장쑤성의 직업 교육의 진화 과정을 요약하고, 중국 강소 직업 교육의 특성을 분석하고, 전통적인 교육을 기반으로 서양 교육을 흡수하고 차용하는 방법, 우리 자신의 개발 경로에 부합하는 방법을 확립하는 방법, 오늘날 중국의 특성을 구축하는 데 중요한 시사점을 보여주고 있다.
Vocational education as a separate type is a research hotspot in modern Chinese education. Modern China's demand for a large number of high-quality technical and skilled talents is getting louder and louder for the reform of modern vocational education. To accelerate the development of modern vocational education, it is urgent for us to explain, summarize and improve key issues such as the development and characteristics of the concept of vocational education, so as to help clarify the context of accelerating the development of modern vocational education. The Republic of China period was an important stage in vocational education from germination to formation. Jiangsu Province, which is at the forefront of the coastal area along the river, has shown the characteristics of popularity, information and trade, and has become the cradle of China's modern industrialization, providing rich nourishment for the growth and expansion of Education in Jiangsu. During the Republic of China period, the reform and development of vocational education in Jiangsu was at the forefront of the country, and it became one of the most typical and advanced areas of vocational education in modern China. Therefore, the focus of this paper is on the characteristics of vocational education in the Republic of China period in Jiangsu, China. Vocational education in the Republic of China has also undergone major changes from traditional vocational education to modern vocational education. The reform of vocational education in this historical period mainly includes two stages: the transformation from traditional education to industrial education (mainly from the late Qing Dynasty to the early Ming Dynasty), and the transformation of industrial education to vocational education (from the founding of the Republic of China to the stage of 1937). This study hopes to try to find the inner core of the development of modern vocational education through the study of the characteristics of vocational education in Jiangsu, Republic of China. It is hoped that through the thinking and exploration process of the scientific, socialized, civilian and systematic vocational education of jiangsu educators in the Republic of China, the theoretical traceability of the development of modern vocational education will be analyzed, and historical enlightenment will be provided for the establishment of a modern vocational education system with Chinese characteristics. This study uses the literature research method, comparative research method and case study method to sort out the evolution process of vocational education in Jiangsu in the Republic of China, and analyzes the characteristics of vocational education in Jiangsu in the Republic of China, and how it absorbs and draws on Western education on the basis of traditional education, and establishes a path that conforms to its own development, which has important inspiration for us to build a vocational education development path with Chinese characteristics today.