학술논문

요가복 디자인 및 착용성 평가를 통한 제품 개발 연구 / A Study on Product Development Research Based on Evaluation of Yoga Apparel Design and Wearability
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Subject
30~40대 여성
요가복
3D 가상모델
인체측정
Language
Korean
Abstract
In order to relieve stress and lead a healthy life, people pay a lot of attention to physical fitness along with health. In particular, women in their 30s and 40s who are experiencing the double burden of work and family need adequate physical and mental exercise. Yoga is currently one of the most popular exercises, coupled with the desire of people seeking health and a positive lifestyle. However, it is known that the age division of yoga products on the market is not clear, and research on the development of yoga clothes focused on the body type of women in their 30s and 40s is lacking.Therefore, in this study, in order to develop yoga clothes for women in their 30s and 40s, a research yoga clothes pattern was developed considering the body shape of women in their 30s and 40s. It is expected that it will enhance aesthetics and confidence.To this end, first, after comparative analysis of 3 types of popular yoga clothes top and 4 types by wearability evaluation, a commercially available yoga clothes top (Market C) and a commercially available yoga clothes hyacinth (Market 3) were selected. In order to more intuitively understand the body features of women in their 30s and 40s, based on the body data of a Chinese woman who met the requirements, CLO 3D's virtual model system was used to create a 3D model to fit the size to design a late yoga suit. Take it as the basic body shape for development.In order to make up for the shortage of the most popular yoga wear top in the market (Market C), a research yoga wear top (Studyα) was developed, and the clothing evaluation data were analyzed by SPSS ver.24. Study β was designed as a sleeveless style to complement the sleeveless design of study α, and the clothing evaluation data were analyzed by SPSS ver.24. Based on the most popular yoga wear bottoms on the market (Market 3), we developed yoga wear bottoms for research (Study I) for body shape correction, and the clothing evaluation data were analyzed by SPSS ver.24. Through body type analysis, (Study II), (Study III), (Study IV), and (Study V) were developed according to the height of the waist and crotch part.As a result of the overall study, the following conclusions were drawn.1. As a result of analyzing 3 types of tops and 4 types of bottoms by length among the brands selected through a survey of commercial yoga wear tops and bottoms, it was found that the length of the commercial top was up to the hip and 9 parts of the commercial bottom were appropriate.2. By correcting the pattern of commercially available yoga clothes, two yoga clothes tops and 5 yoga clothes bottoms were studied through data analysis to meet the needs of people in their 30s and 40s. higher satisfaction was obtained.3. Because the study α of yoga clothes is sleeveless, the activity is higher than that of the study β, and the study β with sleeves is higher than the study α in terms of stability. The evaluation result of Study III under yoga clothes is second to that of Study I, and Study I and Study III, which have the same waist height, are the most popular.4. Basic yoga wear By designing the line changes in the style of the top and bottom, various patterns were drawn to prepare the basis for future research.5. Through CLO 3D, an experimental virtual model was created and a clothing experiment was applied to achieve good results, providing a more convenient method for fitting a specific body type.Therefore, the main design of the development of yoga wear for women in their 30s and 40s includes lengthening of the neck line, cover of the shoulders, tightening the waist, extending the leg line, raising the hip, and optimizing the body line and proportions. Since no related papers have studied this topic until now, it is very worth researching.
스트레스를 풀고 건강한 삶을 살기 위해 사람들은 건강과 함께 신체 단련에 많은 관심을 기울인다. 특히 일과 가정의 이중고를 겪고 있는 30~40대 여성들은 심신 운동이 절실하게 필요한 시점이다. 또한 요가는 건강과 긍정적인 생활방식을 추구하는 사람들의 욕구와 맞물려 현재 가장 인기 있는 운동 중 하나이다. 그러나 시중 요가 제품은 연령 구분이 없다. 따라서 요가 수련 연령층이 높은 30~40대의 특성에 맞는 요가복이 매우 필요한 시점이다. 이에 본 연구에서는 30~40대 여성용 요가복을 개발하기 위해 30~40대 여성의 체형을 고려하여 연구용 요가복 패턴을 개발한 후, 착의 평가를 통해 기능성과 활동성, 체형보정이 가능한 요가복을 개발하고자 한다. 따라서 개발된 요가복은 심미성과 자신감을 높여 줄 수 있을 것으로 판단된다.본 연구에서는 우선 대중성이 높은 시판 요가복 상의 3종과 하의 4종을 착의성 평가에 의하여 비교분석 후, 시판 요가복 상의(제품 C)와 시판 요가복 하의(제품 3)을 선정하였다. 특히 30~40대 여성의 몸매 특징을 보다 직관적으로 이해하기 위해 요구 조건에 부합한 중국 여성 한 명의 신체 데이터를 기반으로 CLO 3D의 가상 모델 시스템을 사용하여 사이즈에 맞는 3D 모델을 제작하여 후기 요가복 디자인 개발의 기본 체형으로 채택하였다.본 연구의 요가복 개발과 분석 방법은 시장에서 가장 인기 있는 요가복 상의(시판C)의 부족함을 보완하기 위해 연구용 요가복 상의(연구α)를 개발하였고, 착의평가 자료는 SPSS ver.24에 의하여 분석하였다. 연구α 민소매 디자인을 보완하기 위해 연구β를 소매가 있는 스타일로 디자인하였고, 착의평가 자료는 SPSS ver.24에 의하여 분석하였다. 시판에서 가장 인기 있는 요가복 하의(시판3)를 기반으로 체형 보정을 위해 연구용 요가복 하의(연구Ⅰ)를 개발하였고, 착의평가 자료는 SPSS ver.24에 의하여 분석하였다. 체형분석을 통해 허리 및 밑위 부분의 높이에 따라 (연구Ⅱ), (연구Ⅲ), (연구Ⅳ), (연구Ⅴ)를 개발하였고, 요가복 하의와 착용성 평가를 실시하여 비교 분석하였다.연구 전반의 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다.1. 시판 요가복 상의와 하의 조사를 통해 선별된 브랜드 중 길이별 상의 3종과 하의 4종을 분석한 결과, 시판 상의의 길이가 엉덩이까지, 시판 하의 9부 길이가 적당한 것으로 나타났다.2. 시판되는 요가복의 패턴을 보정하여 30~40대 요구에 맞는 요가복 상의 2벌, 요가복 하의 5벌을 데이터 분석을 통해 연구한 결과, 요가복 상의 연구β, 요가복 하의 연구Ⅰ이 만족도가 높게 나타났다.3. 요가복 상의 연구α는 민소매이기 때문에 활동성이 연구β보다 높고 소매가 있는 연구β는 안정감 면에서 연구α보다 높다. 요가복 하의 연구Ⅲ의 평가 결과는 연구Ⅰ과 같이 높은 결과 값을 보였다. 허리 높이가 같은 연구Ⅰ과 연구Ⅲ이 가장 많은 사랑을 받고 있었다.4. 기초 요가복 상의와 하의 스타일에 선의 변화를 새롭게 디자인하여 다종 패턴을 추가 함으로써 추후 관련 연구에 기초 자료를 제공하고자 하였다. 5. 따라서 CLO 3D를 통한 실험용 가상모델을 자체적으로 제작한 후 착의실험을 통하여 30~40대 뿐 만 아니라 특정한 체형 피팅에도 점목이 가능함을 증명케 하였다.따라서 본 연구의 결과물을 통하여 30~40대의 신체적 특징을 최대한 고려할 때 목선 연장, 어깨 군살 커버, 허리 조임, 다리 라인의 연장, 힙업, 바디라인 등 비율의 최적화를 실현 가능하게 할 것으로 예상된다.