학술논문

중국 전자상거래의 성공요인 : 알리바바 사례를 중심으로 / Reasons for China’s E-Commerce Success :Focus on Alibaba’s ability
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
알리바바
전자상거래
SWOT분석
정보 보안
Language
Korean
Abstract
1990년대 말 인터넷은 중국 시장에 진출하기 시작했고 이를 통해 발전의 길을 열었다. 최근 20년간 중국의 전자 상거래는 인터넷에 의존해 빠르게 발전했다. 인터넷이 중국에 들어온 지 10년 만에 중국은 2억 5300만 명의 네티즌 수로 미국을 제치고 전 세계 인터넷 인구 1위 국가가 되었다. 인터넷과 전자 상거래는 컴퓨터에서 휴대전화, 태블릿, PC에서 모바일, 오프라인에서 온라인으로 사람들의 생활을 점차 변화시키고 있다. 중국 전자 상거래는 이미 단계적 성공을 거두었다. 본 논문은 우선 이론적 토대와 국내외 연구 기관 및 학자들의 성과를 짚어 보았다. 이를 바탕으로 중국 전자 상거래의 발전 현황과 문제점을 분석하였다. 경쟁이 치열한 전자 상거래 시장에서 성장한 알리바바 그룹은 알리바바의 예를 들어 SWOT 분석법으로 기업의 외부 환경과 내부 환경을 체계적으로 분석하였다. 기업 발전의 장점, 약점, 기회와 위협을 도출하였다. 마지막으로 중국의 전자 상거래 발전이 직면한 문제에 대해 보안, 기업 내부, 법률, 문화, 국제 발전 등 다섯 가지 측면에서 발전 방안을 제시하였다.
In the late 1990s, the Internet began to enter China, and have a long journey of development since then. During the past 20 years, e-commerce has a rapidly growth in China, related to the develop of Internet. Only after 10-year-development, China becomes to the world's largest population of Internet, with 253million users over America. The popularity of the Internet and e-commerce has changed people's lives, from computer to Pad, from PC side to mobile side, from online to offline, with many kinds of ways like group buying, online shopping and so on. China is e-commerce business has been successful in phases. This article first reviewed the relevant theoretical basis and research institutions and scholars of the existing research results at home and abroad. Based on this, the present situation and problems of e-commerce in China are discussed. Alibaba Group has grown in the competing e-commerce market, and the SWOT method is used to systematically examine the external and internal environment of the company. To derive the advantages, disadvantages, opportunities and threats of enterprise development. Finally, development plans will be put forward on the five levels of security, internal enterprise, legal, cultural and international development.