학술논문

쇼트클립 앱이 중국 전자상거래 및 경제에 미치는 영향에 관한 연구 / A Study on the Impart of Short Clip App on China's E-Commerce and Economy
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
Chinese Economy
Electronic Commerce
New Media
Short Clip
Tit Tok.뉴미디어
쇼트클립
전자상거래
전자상거래 경제
중국 경제
Language
Korean
Abstract
As an emerging e-commerce platform, short-video e-commerce is not well studied at home and abroad, and even its definition is not yet clear, showing the relative lack of academic research on short-video e-commerce. Therefore, this dissertation hopes to fill part of the research gap in the field of short video e-commerce. This dissertation first composes the development of e-commerce in the world and summarizes the four stages of e-commerce development in China. Then this dissertation categorizes the development level and scale of e-commerce in China, and composes the impact indicators of e-commerce on China’s economy based on existing studies. Further, this dissertation explains the conceptual differences of short video, distinguishes the production methods of short video, compares the history and development of TikTok, and compares the advantages and disadvantages of short video e-commerce with traditional e-commerce, and presents a summary of the existing market scale of short video e-commerce. The empirical study in this dissertation is divided into two stages. The first stage verifies the ideas in the previous study and validates the relationship between e-commerce and China’s economy by using VAR models to verify whether the existing indicators have changed at this stage. Then this dissertation further investigates the relationship between TikTok short video e-commerce and China’s economic development through empirical analysis and summarizes the conclusion. This dissertation mainly uses VAR model to analyze, and uses unit root test, cointegration test, model stability test, impulse test, and variance decomposition test to draw conclusions. Based on the first stage of empirical analysis, this dissertation concludes that total e-commerce transactions, the proportion of e-commerce transactions, the number of websites, and the volume of express service business all have a long-term stable equilibrium relationship with economic growth, which is economically significant. Due to the relative lack of data on short-video e-commerce, the impact of short-video e-commerce on China's economy is only verified in ten periods. From the first period, monthly active users, total e-commerce transactions, browsing hours, and number of online shoppers have an impact on online retail sales, and remain largely positive and stable. There is a small fluctuation in the second period, but the impact has been maintained, after which it tends to stabilize and there is an economic significance.
새롭게 등장한 전자상거래 플랫폼인 쇼트 클립에 대해 국내외의 연구가 미비하고 쇼트 클립에 대한 정의조차 명확하지 않다. 쇼트 클립 전자상거래에 대한 연구는 상대적으로 부족한 만큼 해당 분야의 연구 공백을 메워줄 수 있기를 기대한다. 본 연구에서는 먼저 세계 전자상거래의 발전을 분류하고 중국 전자상거래 발전의 4단계를 요약하여 중국 전자상거래의 발전 수준과 규모를 도출했으며, 기존 연구에 근거하여 전자 거래가 중국 경제에 미치는 영향 지표를 정리하였다. 쇼트 클립의 개념적 차이점에 대해 설명하고 쇼트 클립의 생산 방법을 구분해 틱톡의 역사와 발전을 정리하였다. 또한 쇼트 클립 전자상거래와 전통적 전자상거래의 장단점을 비교하고 기존 쇼트 클립 전자상거래의 시장 규모를 정리하였다. 본 연구의 실증연구는 두 단계로 구분되는데, 첫 번째 단계에서는 전자상거래와 중국경제의 관계를 검증한다. VAR모델을 통해 현 단계의 기존 지표에 변화가 있는지 검증한 후, 한 단계 더 나아가 실증 분석을 통해 틱톡 쇼트 클립 전자상거래와 중국경제 발전 사이의 관계를 연구하고 결론을 도출한다. 본 논문에서는 VAR 모형을 주로 사용하여 단위근 검정, 공적분 검정, 모형 안정성 검정, 임펄스 검정, 분산 분해 검정을 사용하여 결론을 도출한다. 첫 번째 단계 실증분석에 따르면 전자상거래 총거래량, 전자상거래 비중, 웹사이트 수량, 택배거래량 모두 장기적으로 안정적인 균형을 이루고 있음을 알 수 있다. 경제성장과의 관계는 경제학적 의미가 있다. 쇼트 클립 전자상거래 데이터의 상대적 부족으로 인해 쇼트 클립 전자상거래가 중국 경제에 미치는 영향은 10개 기간 동안만 검증되었다. 첫 번째 시기부터 월간 활발한 사용자, 전자상거래 총액, 방문 시간 그리고 온라인 쇼핑객 수는 온라인 소매 판매에 영향을 미치고 일반적으로 긍정적이고 안정적이다. 두 번째 단계에서 약간의 변동이 있지만 유지되었다가 안정화되었으며, 경제학적인 의미가 존재한다.