학술논문

리즈치(Li ziqi)의 유튜브(Youtube) 활용을 통한 중국 생활문화의 홍보 효과 연구 / A Study on the Promotional Effect of Rural Culture on the Utilization of Youtube by Li ziqi
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Subject
리즈치
유튜브
전원문화
홍보
구독자
Language
Korean
Abstract
세계화의 붐 속에서 세계 각국 간의 연결은 날로 밀접해지고 있다. 각국 대중들 간의 교류도 날로 빈번해지면서 지구촌의 예언은 이미 현실이 되었고 국가 간의 문화교류는 인류의 보편적인 사회적 수요와 현상이 되었다.대외문화교류는 국가의 문화 소프트 실력을 향상시키고 좋은 국가 이미지 구축에 대해 중요한 의미를 가진다. 최근 들어 중국은 중국문화의 대외교류와 홍보를 매우 중시하고 있다. 이에 시진핑 총서기는 세계에 중국의 소리를 홍보하여 입체적이고 전면적인 중국을 보여주고 이를 통해 국가의 소프트 실력과 문화영향력을 향상시킬 것을 강조하였다.적합한 콘텐츠 주제, 홍보 경로와 홍보 방식이 부족했기에 중국의 대외문화 교류의 효과는 줄곧 효과적이지 못했고 이는 해외 대중들의 전면적인 중국에 대한 이해의 결여로 이어졌다. 리즈치는 자신이 창작한 동영상에 의해 해외에서 폭넓은 인기를 얻고 있으며 해외의 소셜미디어 플랫폼 유튜브에서 좋은 교류 효과를 이루었다고 말했다. 또한 해외 대중들의 중국 농촌 문화에 대한 이해도를 높이게 했으며 이로써 중국의 우수한 전통 문화를 홍보했다고 주장했다. 리즈치 동영상은 틀에 얽매이지 않고 자연스럽게 중국문화를 홍보하였다. 이는 중국 대외문화교류의 성공적 사례가 되었으며 그 배후의 성공 원인은 연구할 만한 가치가 있다고 볼 수 있다.본 논문은 리즈치 동영상을 연구 사례로 하고 리즈치가 유튜브에 게시한 120건의 동영상을 샘플로 하여 리즈치 동영상의 대외문화교류 현상에 대해 분석하였다. 또한 리즈치 동영상의 대외문화교류 방면에서의 성공을 탐구하고 요약하여 향후의 중국의 대외문화교류와 실천에 경험과 도움을 제공함에 그 목적을 두고 있다.본 논문은 다음과 같이 구성된다.제1장 서론에서는 연구의 필요성과 목적, 선행연구 검토, 연구 범위와 방법을 다루었다.제2장에서는 유튜브와 관련된 소개, 역사, 특징 그리고 리즈치와 관련된 인물 배경, 촬영팀을 고찰해보았고 작품을 분석하였다.제3장에서는 유튜브 속 중국 생활문화 관련한 유튜버와 리즈치를 주제로 디엔시샤오그(Dianxi Xiaoge), 그랜드파 아무(Grandpa Amu), 화농형제를 분석하고 리즈치의 동영상 주제, 발전, 재생량을 살펴보았고 리즈치 작품의 특징을 분석하였다. 제4장에서는 리즈치 작품 속 중국 생활문화와 홍보를 주제로 농경문화와 은둔 문화(隱逸文化) 그리고 유튜브 통한 리즈치 중국 생활문화의 홍보를 논의하였다. 제5장에서는 리즈치를 통한 중국문화 세계화의 전략을 주제로 영상 내용의 강화와 홍보 경로의 개척 그리고 홍보 전략의 개발을 제시하도록 하였다.제6장 결론에서는 연구의 요약과 한계점 그리고 시사점을 제시하였다.
In the tide of globalization, the links between countries of the world are becoming ever closer, the exchanges between peoples are becoming more frequent, the predictions of the global village have become a reality, and the cultural exchange between nations has become a universal social demand and phenomenon. Foreign cultural exchange is of great significance to enhance the country's cultural soft power and to create a good national image.In recent years, China has attached great importance to the flow and spread of Chinese culture. On many occasions, Secretary-General Xi Jinping has stressed the importance of external communication.In broadcasting, we should tell the Chinese story well, spread the Chinese voice well, show the world real, three-dimensional and comprehensive China, and enhance the soft power of the country and the influence of Chinese culture. Due to the lack of suitable content-selecting topics, distribution routes and ways of dissemination, China's effect on cultural exchanges with other countries has not been satisfactory, and the overseas public lacks a comprehensive and genuine understanding of China.With short video clips, Li Ziqi gained a good exchange effect on YouTube, an overseas social media platform, enabling overseas people to understand and enjoy Chinese rural culture and to spread Chinese excellent traditional culture.The video of Li Ziqi spread Chinese culture in an unorthodox, non-aggressive way, created the miracle of China's cultural exchange and became a successful case of China's cultural exchange. The reasons behind this success are worth studying and pondering.Based on 120 video clips on YouTube, the article analyzes the phenomenon of cultural exchange of video clips of Li Ziqi in order to explore and summarize the success of video exchange of Li Ziqi, and to provide experience and help to China's foreign cultural exchange practice in the future.