학술논문

중국 현대 공필화조화의 표현 연구 : 본인의 작품을 중심으로 / A study on the expressiveness of the modern chinese traditional realistic : focusing on the author's own works
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
중국
현대
공필화조화
예술표현
발전현황
Language
Korean
Abstract
The history of Chinese traditional realistic bird-and-flower painting goes for thousands of years. In the journey of the prosperity, decline and rejuvenation of this kind of painting, the painters expressed their thoughts and emotions with unique painting language. Along with the progress and development of the society, the art creation has also witnessed transformations in different times and in the meanwhile reflecting its innate features.Since the founding of the People's Republic of China in 1949, new artistic thoughts, aesthetic concepts, painting techniques and materials have continuously emerged. Developed under this multi-culture and art context, the performance techniques and painting style of the painting have adapted to time.This thesis focuses on exploring and investigating the artistic expression characteristics of modern Chinese traditional realistic bird-and-flower painting. First, it explains the painting features by reviewing generally the historical development. And based on that, combining the modern time background, it introduces the current artistic expression situation. Second, the thesis investigates the inheritance and development of the painting and discusses in detail the characteristics of the artistic expression. Furthermore, come paragraphs that go in-depth in the analysis and demonstration of the representative painters and their works. By the investigation of the theme, composition, modeling feature, colour, painting technique, etc., the thesis studies and explains the present situation of the artistic expression of the painting from multiple dimensions.In short, this current situation of the painting is the result of co-function of various factors, which shows the inevitable trend of social development, and symbolizes the prosperity of culture and art. In the future, what will be our attention is that, with the diversified development of Chinese traditional realistic bird-and-flower painting, the painters will enrich the aesthetics and intrinsic meaning of their works based on the changes and progress of the era, and will create works that are abounding in the content and novel in the style. We should also notice the problems that exist in the production procedures of the painting, and the shortcomings in the drawing expression, in order to achieve innovations during the bettering process.The expected results of this study are as follows: it will provide references on the study of Chinese traditional realistic bird-and-flower painting so as to promote the investigation, in the same time, it will complete the deficiencies in the theoretical studies of the painting. The modern Chinese traditional realistic bird-and-flower painting discussed in the thesis still has shortcomings in the artistic expression and in the establishment of features, which can be improved in the coming researches. With the continuously gained popularity in the study of this painting, the development of this painting will be promoted in a long-term view.
중국의 공필화조화의 역사는 수 천 년에 달한다. 공필화조화가 흥성과 쇠퇴 그리고 재부흥을 겪으며 발전해 오는 동안, 공필 화조화가들은 특유의 회화 언어로 자신의 사상과 감정을 표현하였다. 사회가 진보하고 발전함에 따라 예술창작 역시 필연적으로 시대의 변화를 따르고 고유한 특징을 구현하게 되었다. 1949년 중화인민공화국이 건국된 이래로 새로운 예술사조와 미학적 관념 그리고 새로운 회화 기법과 재료가 끊임없이 등장했다. 이러한 다원적 문화예술이 배경이 되어 발전한 중국의 공필화조화는 시대에 어울리는 표현기법과 화풍으로 표현되는 특징을 갖는 추세이다.본 논문은 중국 현대 공필화조화의 예술적 표현의 특징을 탐구하고 고찰하는 것을 주안점으로 삼는다. 먼저 중국 공필화조화 전통을 역사적으로 개관하고 그 회화적 특징에 대해 상술하며, 이를 근거로 현대의 시대적 배경과 결부하여 중국 공필화조화의 예술표현 현황을 파악하였다. 다음으로 중국 공필화조화의 현대적 계승과 발전상을 살펴보고, 중국 현대 공필화조화의 예술적 표현이 갖는 특성에 대하여 상세하게 논술하였다. 그런 후에 대표적인 중국 현대 공필 화조화가들과 그들의 작품을 정밀하게 분석하고 논증하였다. 작품의 제재·구도 형식·조형적 특징·색채·제작기법 등에 관한 탐구를 통해 중국 현대 공필화조화의 예술표현의 발전 현황을 다각도로 고찰하고 규명하였다.결론적으로 중국 현대 공필화조화의 현 상황은 여러 가지 요소가 작용한 결과이다. 그것은 사회 발전의 필연적인 추세를 반영하는 동시에 문화와 예술적 번영을 상징한다. 앞으로 요구되는 사항은 공필화조화의 다원화와 더불어 공필 화조화가가 현 시대의 변화와 발전을 토대로 작품의 심미성과 내재적 의미를 더욱 풍부히 하며 내용이 충실하고 형식이 참신한 예술작품을 창작하도록 촉진하는 것이다. 중국 현대 공필화조화의 제작과정에서 발생하는 문제점과 회화 표현상의 미흡한 점을 명확히 인식하고 보완해 가면서 지속적인 혁신을 꾀해야 한다.본 연구로 기대할 수 있는 성과는 다음과 같다. 본 논제는 중국 현대 공필화조화의 연구에 풍부한 참조를 제공하고 공필화조화의 현황에 관한 연구가 활발해지도록 고취할 뿐만 아니라 중국 현대 공필화조화의 이론연구에서 미비한 점을 보완할 수 있다. 본 논문에서 살펴본 중국 현대 공필화조화는 예술표현 형식과 특징의 정립에서 아직 미진한 점이 있으나, 이는 차후 연구 과정에서 보완될 수 있다. 중국 현대 공필화조화에 관한 연구가 더욱 활발