학술논문

중·한 인터넷 신문의 미세먼지(스모그) 보도 비교:‘인민닷컴’과 ‘조선닷컴’의 보도를 중심으로 / A Comparative Study of Chinese and Korean Internet Newspapers’ Coverage of Fine dust (Smog) : Cases of People. com and Chosun. com
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Subject
인터넷 매체
미세먼지(스모그)
프레임 이론
Language
Korean
Abstract
최근 몇 년 동안 세계 각지의 환경 문제는 날이 갈수록 심각해지고 있으며, 특히 환경오염으로 인한 공기의 질 악화 문제가 사람들의 관심의 초점이 되고 있다. 미세먼지(스모그)가 일으키는 환경 문제는 줄곧 사람들의 신경을 자극한다. 미세먼지(스모그)가 잦아지면서 환경 문제가 언론과 국민의 관심사로 떠올랐다. 인터넷 매체는 오늘날의 신흥 매체로서, 숙독이 빠르고 범위가 넓다는 등의 이점을 이용하여 점차 사람들이 정보를 얻고 게시하는 중요한 수단이 되어 우리 생활의 각 방면에 침투하고 있다. 인터넷 매체가 사회생활에 미치는 영향도 무시할 수 없고 사건 자체를 인식하는 데까지 영향을 미친다. 환경 뉴스 보도 인터넷 매체의 뉴스 보도 프레임은 사건 자체에 대한 대중의 인식에 영향을 줄 뿐만 아니라, 여론을 선도하는 데 점점 더 중요한 역할을 하고 있다. 본 문은 프레임 이론을 바탕으로 정량적 분석과 정성적 분석을 결합한 방법으로 중국과 한국의 공식 인터넷 매체, 인민닷컴과 조선닷컴의 미세먼지(스모그) 관련 보도에 대한 내용 분석과 연구를 통해 두 언론사의 보도 프레임에서의 차이점 분석에 들어갔다. 논문은 총 5개 부문으로 구성돼 있으며 1부 서론에서는 연구 배경과 연구 의미를 간략히 소개했다. 2부에서는 연구 설계를 소개한다. 3부는 '미세먼지(스모그) 관련 뉴스' 위주로 진행되며, 전체 프레임과 사안별로 두 매체의 미세먼지(스모그) 보도 프레임에 대한 분석으로 두 매체의 미세먼지(스모그) 보도 프레임에 차이가 있다. 4부는 차이가 나는 원인을 분석한다. 5부에서는 인터넷매체 환경신문 기사의 특징과 문제점을 검토하고, 인터넷매체 환경신문 보도를 개선하기 위한 연구 공백을 메우고, 환경신문을 더 잘 보도할 수 있도록 조언한다. 이질적인 인터넷 매체가 미세먼지(스모그) 보도에 대해 프레임워크를 갖고 있고, 구체적으로 표현된 주제들이 분포돼 있어 보도 입장이나 장르에서 미세한 차이를 보인다는 연구 결과가 나왔다. 이러한 차이점들은 주로 이데올로기와 미디어의 속성, 정보 생산과정의 관문, 사회적 통제에 의한 편집방침의 차이, 넷은 대중의 위치 결정과 수요의 차이에서 비롯된다. 두 인터넷 매체의 미세먼지(스모그) 환경 뉴스 보도를 분석해 보면 인터넷 매체가 환경 뉴스 보도에서 환경 사건 발전 규율이 일치하고 내용이 풍부하며 환경 뉴스 보도 과정에서도 문제가 있음을 알 수 있다.
In recent years, environmental problems around the world have become increasingly serious, especially due to environmental pollution. The environmental problems caused by smog weather have been irritating people's nerves. Now that smog is frequent, environmental issues have become a focus of media and public attention. As the new media of the day, the network media, relying on its advantages of being quick to read and wide-ranging, has gradually become an important means for people to obtain and disseminate information and infiltrate all aspects of our lives. The Internet media has already had an important influence on social life, even to some extent, on our perception of the event itself. In environmental news reporting, the news reporting framework of the Internet media not only affects public perception of the event but also has an increasingly important role to play in guiding public opinion. Based on the framework theory, this paper analyzes and studies the content of ‘smoggy weather’ reports in China and South Korea by combining quantitative analysis with qualitative analysis, and examines the differences between the two media in the reporting framework and analyses the causes of the differences. The thesis consists of five parts, the first part preliminaries, and briefly introduces the background and meaning of research.The second part introduces the research design.The third part focuses mainly on the related news of smog weather, which analyzes the smog weather reporting framework from the overall framework and the case study respectively, comparing the differences between the two media smog weather reporting frameworks.Part 4 analyzes the reasons for the differences.Part 5 focuses on the characteristics of the news reporting on the network media environment and the characteristics of the news reporting.There are problems and suggestions for improving the news report on the network media environment, filling up the gap of research on the news report on the network media environment, and providing reference for its better reporting environment news. It is found that different kinds of web media have their own frame characteristics for smog weather reporting, their specific presentation is different, and their reporting position and style are different.The reasons for these differences are mainly the following: ideology and media attribute; secondly, information production process is concerned; thirdly, editorial policy is different under social control; fourthly, audience orientation and demand are different.Through analyzing the two Internet media's report on smog weather, the article concludes that the network media has the same law of development of environment event, rich content, and the network media has some problems in the process of environmental news reporting.