학술논문

라이선스 뮤지컬의 중국 현지화 전략 연구 / A Study on the Strategies for the Localization of License Musicals in China
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
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Subject
Language
Korean
Abstract
미국 브로드웨이와 영국 웨스트엔드의 뮤지컬 발전상을 보면 성공적인 뮤지컬 작품은 도시 공연시장의 번영뿐만 아니라 주변 산업의 호황을 이끌어 가며, 지역 전체에 큰 경제적 효익과 문화적 영향력을 가져다 준다. 뮤지컬은 한국과 일본에 전래된 이후, 두 나라의 고유한 시장 특징을 성공적으로 결합시켜, 현지 시장에 적합한 발전 모드를 찾았을 뿐만 아니라, 서양 전통 뮤지컬을 바탕으로 한국과 일본의 색깔을 붙여 특유의 뮤지컬 형식을 창조하였다. 중국의 뮤지컬은 수십 년간 모색의 과정을 거쳤다. 그간 많은 발전을 이루었지만 아직까지 시장 분포의 불균형, 전문인력 부족, 뮤지컬 전문극장 부족 등 산업 내부문제가 남아 있다. 그리고 정부지원 부족, 대중 소비환경이 아직 형성되지 않은 산업 외부환경의 문제점도 있다. 중국 뮤지컬산업은 아직까지 현지 시장에 적합한 발전 모드를 찾지 못한 것으로 보인다. 해외의 성공 경험은 참고할 만하지만 맹목적으로 답습해서는 안 된다. 어떻게 이웃나라 시장의 성공 경험에서 뮤지컬 발전의 법칙을 정리하는가, 중국 실정에 맞는 뮤지컬 현지화 운영전략을 구축하는가는 본 연구의 관심 주제이기도 하다. 본 연구는 라이선스 뮤지컬의 중국 현지화 발전전략에 대한 연구이다. 이를 위해 뮤지컬 발전과정과 그 과정에서 나타난 라이선스 뮤지컬의 역사를 정리하였다. 다음으로, 한국과 일본 뮤지컬시장의 발전과정을 연구함으로써 각자의 문화배경 아래 형성된 산업 특징을 제시하였다. 또 뮤지컬시장의 내부상황과 외부환경 두 측면에서 중국 뮤지컬시장의 현황을 분석하였다. 마지막으로, 라이선스 뮤지컬이 중국에 진출한 뒤의 현지화 방법을 탐색하였다. 그럼으로써 중소형 뮤지컬의 도입, 스타 마케팅과 신인 선발체계의 건립 등 산업 내부전략과 부가가치 개발, 엔터테인먼트 및 미디어산업과의 크로스오버 운영, 인터넷 금융을 활용한 티켓팅 등 산업 외부전략 두 측면에서 라이선스 뮤지컬의 중국 현지화 전략을 제시하였다. 본 연구가 라이선스 뮤지컬의 중국 현지화를 위한 향후의 또 다른 연구에 새로운 시각과 경로를 제공할 수 있기를 기대한다.
Based on the development of musicals in Broadway in the USA and West End in the United Kingdom, successful musicals must take lead the prosperity of its performance market as well as the boom of neighboring industry, thus bringing great economic benefits to a region on the whole and having cultural effects on it. Since its introduction into Korea and Japan, musicals could have successfully combined both countries’ unique market characteristics, thus working out an appropriate developmental mode for local market and creating unique musical forms by grafting both countries’ unique colors onto European traditional musicals. Musicals in China have been trying to find out its developmental strategies for several decades. Although it has achieved much development, such internal problems of industry as unbalanced distribution of market, lack of specialized manpower and shortage of special theaters for musicals still remain to be solved in the future. In addition, there are also such external problems of industry in musicals as lack of governmental support and poor public consumption environment. In this vein, Chinese musical industry has not found out a proper developmental mode for local market yet. Overseas successful cases could be taken into account, but they are not blindly followed. So this study’s main subjects are ‘how can be the developmental law of musicals organized from neighboring countries’ successful experiences in market?’ and ‘how can be an operational strategy of localization of musicals which is appropriate for Chinese circumstances established?’ The objective of this study was to examine the strategies for the localization of license musicals in China. For this, this study looked into the developmental process of musicals and the history of license musicals. And then the developmental process of musicals in Korea and Japan was analyzed, thus presenting both countries’ industrial characteristics which were formed with both countries’ cultural backgrounds. The current status of Chinese musical market was examined from both perspectives of internal circumstance and external environment of musical market. Finally, this study looked into the method of localization of license musicals in China since its introduction into China. And based on study findings, this study presented the strategies for the localization of license musicals in China by classifying it into such internal strategies of industry as the introduction of small and medium musicals, star marketing and establishment of new performer selection system and such external strategies of industry as the development of added values, operation of crossover with entertainment and media industry, and Internet banking-based ticketing. The author hopes study findings will provide novel visions and channels to the studies on the strategies for the localization of license musicals in China in the future.