학술논문

미야자키 하야오 영화에 나타난 전쟁에 관한 연구 : <붉은 돼지>(紅の豚, 1992) <바람이 분다>(風立ちぬ , 2013) 중심으로 / A Study on the War of the Miyazaki Hayao's Films : Focusing on the Films (紅の豚, 1992), (風立ちぬ , 2013)
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
미야자키 하야오
전쟁
Language
Korean
Abstract
미야자키 하야오는 일본 애니메이션 영화계의 전설적 인물이다. 미야자키 하야오는 제2차 세계 대전 중에 태어나고 그의 가족은 항공기 공장을 운영하고있다 . 전쟁은 미야자키 하야오 영화에서 늘 이야기하던 주제 중의 하나이다. 미야자키 하야오는 애니메이션 영화가 아이들을 위한 것이라고 생각한다. 그의 영화에서 소년소녀가 악을 물리치고 세상을 바꾸는 이야기가 대다수다. 하지만 (1992)와 (2013)는 그렇지 않다. 이 두 편의 영화는 어른을 위한 것이고 현실 세계에서 실제로 일어나는 제1차 세계 대전과 제2차 세계 대전을 배경으로 만들어지는 것이다. 영화 의 주인공은 전쟁을 혐오하고 혼자의 힘으로는 전쟁을 바꿀 수 없다고 생각했어 돼지로 되어 탈영을 했다. 의 주인공의 꿈은 비행기 디자이너다. 하지만 전쟁시대에 태어나기 떼문에 그의 아름답던 비행기가 살인무기로 바뀌었다. 전쟁은 미야자키 하야오의 어린 시절에 매우 깊은 영향을 끼쳤다. 이 영향은 본인과 작품 속의 호전적이면서도 전쟁을 혐오하는 모순을 드러냈을 뿐만 아니라, 전쟁을 직면했을 때의 그의 태도도 보여준다. 영웅과 같은 구세주가 세상을 변화시키기를 바라면서도 현실에서 개인의 노력만으로는 전쟁을 종식시킬 수 없다고 생각하기도 한다. 영화의 주인공들은 운명에 저항할 용기 없이 시대의 변화를 수동적으로 따를 수밖에 없었다. 또 영화에 등장하는 주요 여성 캐릭터도 전쟁시대 여성의 축소판이다. 전쟁으로 남편을 잃고, 남성 노동력 없어서 일해야 하고, 전쟁으로 인한 불치병 결핵에 감염되기도 한다. 미야자키 하야오의 이 두 영화에서 우리는 아이들의 용감하고 사랑의 힘으로 세상을 변화시키는 작품과 달리 어른에 관한 두 작품은 더 이성적이고 현실적이라는 것을 알 수 있다. 이 두 작품의 주인공이 겪는 삶은 이미 그들이 할 수 있는 최선의 선택이다. 미야자키 하야오는 아이들이 세상의 참혹함을 일찍 깨닫게 하고 싶지 않았다. 미야자키 감독은 이를 통해 조용한 반전 사상을 전했다.
Miyazaki Hayao, is a legendary Japanese animation director, born in the family of the aircraft industry during the World War II. War is one of the most recurring themes in his films.Miyazaki advocates that animated films belong to children. Most of his films are about teenagers trying to change the world through their own efforts, except and . These two works are adult oriented animated films set in the real world during the first and second world wars. The main character of the movie believes that he cannot change the war by himself alone. Therefore, he chooses to become a deserter as turned into a pig. As for the second film, the protagonist in dreamed of designing airplanes when he was a little boy. However, he was born during sever war times while the beautiful planes in his dream turned into the killing weapons. As a person who wants to realize his dream, he has to make a hard choice to design war planes. The war had profound impacts on Miyazaki's childhood. This influence not only reflects in the contradiction between him and his works, which are both militant and aversion to wars, but also in his attitude towards wars. He hopes there are hero-like saviors to change the world. But at the same time, he believes that individual efforts alone could not quell wars. The protagonists of the stories have no courage to resist the fate but only to passively live with it. Furthermore, the main female characters in the films are also reduced versions of women in the war era. They are survivors who lost their husbands because of the war, or who had no male labor in their families and had to go out to work, or who contracted incurable tuberculosis transmitted by the war, etc.Unlike encouraging children to move forward and change the world by the power of love to create miracles, these two films related to wars are more rational and realistic. The lives of the heroes in these two works are already the best choices they can make. Meanwhile, Miyazaki doesn’t want the children to discover the cruelty of the world prematurely. Through the comparison, Miyazaki conveys the quiet anti-war thoughts, reminds people to protect the peace and cherish the freedom to pursue our dreams nowadays.