학술논문

스네어 드럼 사운드의 배음분석과 재구성 / Partial analysis and reconstruction of snare drum sound
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
배음분석
리신디시스
스네어드럼
Max/MSP
Language
Korean
Abstract
실용음악의 장르를 구분함에 있어 드럼 사운드는 아주 중요한 요소 중 하나이다. 때문에 연주자와 음향 엔지니어들은 악기가 가지고 있는 고유의 음색에 민감할 수 밖에 없다. 어쿠스틱 드럼 같은 경우는 음색의 변화에 제약이 있기 때문에 음향적 접근이 현실적인 방법일 것이다. 이러한 갈증을 해소하기 위해 악기의 울리는 막의 진동을 MIDI 신호로 변경해 가상악기의 음원이나 MIDI 음원을 재생하는 트리거(tr igger) 장치가 사용되고 있지만 미세한 연주의 감도 표현에 제약이 있어 큰 효과를 보고 있지 않다. 본 논문의 목적은 복합 음으로 이루어진 드럼의 주파수 특성 속에서 악기의 재질 이 가지고 있는 자연배음을 찾아 데이터화 하고, 밴드패스 필터와 노치 필터를 이 용하여 연주하는 악기의 소리를 다른 악기의 사운드로 표현하는 방식인 새로운 리 신디시스 방법을 제안하는데 있다. 나아가 기존의 가상악기에서 제공하고 있지 않 은 악기를 구성하고 있는 재질의 변화에 따른 음색의 변화가 가능한 새로운 가상악 기 인터페이스를 제작하기 위한 발전 방향을 제시한다. 적용시킬 레퍼런스 사운드 샘플의 배음을 분석 한 후 직관적인 프로그래밍을 할 수 있는 Max/MSP를 이용하여 밴드패스 필터와 노치 필터를 구현하였고 각 레퍼런스 사운드 샘플의 뚜렷한 배음과 자연스러운 노이즈 사운드를 첨가하여 리신디시 스를 진행하였다. 실험결과 4개의 레퍼런스 사운드 분석 데이터를 적용해 오리지널 사운드를 재구 성하는데 성공 하였고 각 구성 배음과 자연스러운 노이즈성 사운드의 결합이 확인 되었다. 이러한 실험이 계속된다면 드럼을 구성하고 있는 여러 가지 재질과 가공방법에 따른 가상의 사운드를 예상 할 수 있을 것으로 보여 지며, 라이브 공연 시 다양한 장르와 곡의 분위기에 맞는 음색을 선택 하여 연주의 표현력을 높일 수 있을 것으 로 보인다.
The sound of a drum is one of the key factors in categorizing applied music. That is the reason why the players and engineers are extremely careful about the intrinsic tones of the instrument. In case of an acoustic drum, an acoustic approach would be a good solution as there is a clear limit in the variation of tones. A trigger, which transduces the vibration of the membrane into MIDI signals to play virtual instruments and MIDI sources, is widely used. However, poor reception of the trigger is insufficient to fully reflect subtle nuances of playing. The purpose of this paper is to make data of the inherent overtone of the instrument itself and to introduce a new re-synthesis method to convert the sound of one instrument into another, using a band-path filter and a notch filter. Furthermore, this paper tries to epitomize a never-before-seen virtual instrument that can keep up with the variation of the material. The study accomplished building up a band-path filter and a notch filter byanalyzing the overtone of the reference, using Max/MSP which is suitable for an intuitive programming. The method successfully rebuilt the original sound by applying four reference analysis data samples and confirmed a natural combination of overtones and noises. Further development of this research would enable musicians to predict the virtual sound based on the materials and processing methods, making it much easier to select the appropriate tone for better live performances.