학술논문

중국 주요 박물관의 심볼마크 이미지 분석과 산서(陝西)역사박물관의 CI Redesign에 관한 연구 / A Study on the Image Analysis of Symbol Mark in Major Chinese Museums and CI Redesign in Shaanxi History Museum
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
박물관
심볼마크
CI 디자인
아이덴티티
Language
Korean
Abstract
최근 중국에서는 박물관이 점차 많이 지어지고 있다. 더불어 박물관의 장기적인 발전을 위해서는 디자인 아이덴티티의 도입이 반드시 필요한 것이다. 따라서 중국 박물관 디자인 아이덴티티에 관한 연구가 요구되고 있다. 그러나 박물관 분야에서 디자인 아이덴티티와 관련된 연구들은 개념적 전략적 중요성에도 불구하고 중국에 있는 박물관 디자인 아이덴티티의 효과에 관한 연구는 상대적으로 미비한 실정이다. 또한 브랜드의 홍수 속에서 차별화된 디자인 아이덴티티 전략을 통해 고객에서 긍정적인 이미지를 형성시키고 방문의도를 고양시킴으로써 보다 우월한 경쟁력을 가질 수 있도록 유도할 필요가 있다. 그러나 아직까지 박물관 분야에서 방문객과 친밀한 관계를 유지할 수 있는 마케팅 활동의 한 분야인 디자인 아이덴티티가 방문의도에 미치는 영향에 대한 규명은 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 박물관 아이덴티티의 개념과 구성요소를 이해하고 박물관 아이덴티티 디자인의 목적과 이를 충족하기 위해 필요한 요소를 찾아내고, 중국의 주요 박물관들을 대상으로 박물관 아이덴티티 디자인 사례를 분석해 봄으로써 상대적으로 국제적 감각, 독자성, 세련감등이 부족하다고 판단되는, 중국 중요 박물관 중의 하나인 산시(陝西)역사박물관을 예시로 하여 산시성만의 정체성에 부합하고 방문객의 방문의도를 향상시키기 위한 시안(試案) 작업을 제시하는 것이 이번 연구의 목표라고 할 수 있다. 중국 박물관의 디자인 아이덴티티 분석결과에 따르면 중국의 많은 박물관 디자인 아이덴티티는 다음과 같은 유사점을 가지고 있다. 먼저 아이덴티티의 중심이 되는 심볼마크는 거의 대부분이 중국박물관 건물 외관을 디자인 모티브로 활용하고 있다는 점이다. 그러나 이러한 디자인 요소와 디자인 방식은 중국 박물관의 건물 외관의 특징을 직관적으로 구현할 수는 있지만, 각 박물관 저마다의 특성을 확보하기에는 그 이미지 파워가 부족하다는 것이다. 둘째, 중국 전통적인 문양이라고 할 수 있는 용(龍)의 이미지 요소와 박물관의 이니셜을 용합해서 디자인하는 방식이다. 이러한 표현 방법은 디자인 언어가 지나치게 단일화되기 때문에 아이덴티티의 가독성이 약하며, 디자인 아이덴티티를 식별하는데 혼란스러운 느낌을 주고 실제 존재하지 않는 용(龍)의 형상을 통한 디자인의 효과는 현대적이지 못하는 문제점을 안고 있다. 그 외 몇몇 문제점들에 대응해서 다음과 같은 개선 방안을 제안하였다. (1) 심볼마크: 각 도시에 위치한 대표 역사 유적 등을 디자인 아이덴티티의 모티베이션으로 활용함으로서 지역적인 특색을 더욱 더 강하게 표현하는 계기가 될 수 있고, 글로벌화에도 강점으로 부각 될 수 있다고 판단된다. (2) 로고타입: 로고 타입은 중국 각 도시 박물관의 중국어 명칭과 더불어 영어 명칭을 병용함으로써 중국 박물관의 정보를 더욱 정확하게 전달하는 역할과 함께 심볼마크와의 조화성과 국제적 감각을 고려할 필요가 있다. (3) 시그니춰: 각 디자인의 적용매체에 따라 적절하고 다양한 형식을 정하여 사용할 수있도록 함으로써 그 기능성과 용도 쓰임에 맞춰 한자와 영어조합의 시스템은 물론 그래픽모티브를 적확하게 활용함으로써 해당 박물관만의 독자적 정체성과 인식도를 높일 수 있다고 판단된다. (4) 전용 색: 중국의 주요 박물관 디자인 아이덴티티의 중요한 수단인 전용 색상은 붉은색상과검은색이 주류를 이룸으로써 다른 박물관과 차별화하는데 약점으로 나타나고 있기 때문에 다양하고 섬세한 지정 색상을 개발하고, 이를 체계적이고 정확하게 사용하는 것이 매우 중요하다. 이상과 같은 제언을 통해서 본 연구의 시사점과 향후 연구방향에 대한 논의는 지속적으로 논의 되어야 할 것으로 생각된다.
Recently, museums are being built in China. In addition, the introduction of design identity is essential for the long-term development of museums. Therefore, research on the design identity of Chinese museums is required. However, studies related to design identity in the field of museums are relatively lacking in research on the effects of museum design identity in China, despite the conceptual and strategic importance. In addition, it is necessary to induce customers to have superior competitiveness by forming a positive image and elevating the visitor's intention through differentiated design identity strategy in the flood of brand. However, it is not enough to clarify the effect of the design identity, which is a field of marketing activities that can maintain intimate relationship with the visitor, in the museum field. Therefore, this study aims to understand the concept and components of museum identity, to find out the purpose of museum identity design and the necessary elements to meet it, and to analyze museum identity design cases of major museums in China, Shaanxi History Museum, one of China's important museums, is considered to be lacking in originality and sophistication. It is in conformity with the identity of the city of Shaanxi province and offers a project to improve visitors' intention to visit. This is the goal of this study. According to the design identity analysis of the Chinese museum, many museum design identities in China have the following similarities. First, the symbol mark, which is the center of identity, is mostly used as a design motif in the exterior of the Chinese museum building. However, these design elements and design methods can intuitively embody the characteristics of the building exterior of the Chinese museum, but lack the image power to secure the characteristics of each museum. Second, it is a method to design by combining the image element of dragon and the initials of museum which can be called Chinese traditional pattern. This representation method has a problem that the identity of design is confusing because the design language is overly unified, the readability of the identity is weak, and the effect of the design through the shape of the dragon that does not exist is not modern. In response to several other problems, the following suggestions have been proposed. (1) Symbol mark: By using representative historical sites located in each city as a motivation for design identity, it is possible to express regional characteristics more strongly and it can be a strong point in globalization. (2) Logo type: The logo type should be used in conjunction with the Chinese name of each city museum in China, along with the Chinese name, mark and the international sense. (3) Signature: By appropriately selecting various formats according to the design of the application, it is possible to use the system of Chinese characters and English as well as graphic motives according to its functionality and usage, and awareness can be increased. (4) Special color: Main museum in China The private color, which is an important means of design identity, is distinguished from other museums because red and black are mainstream. Therefore, it is very important to use it correctly and accurately. The implications of this study and future research directions should be continuously discussed through the suggestions above.