학술논문

중등 예비 음악 교사의 교육실습 환경에 대한 연구 / A Study on the Practicum Environment for Pre-service Music Teachers at Middle School
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
중등 예비 음악 교사
교육실습
Language
Korean
Abstract
이 연구의 목적은 중등 예비 음악 교사들이 교육실습 현장에 나갔을 때 참관실습과 실무실습, 수업실습, 기타 상황에서 마주하는 환경에 대해 알아보는데 있다. 이에 따라 사범대학 및 교육대학원 음악교육전공 재학생 및 졸업생들 중에 2015 ~ 2018년도에 교육실습 프로그램을 마친 중등 예비 음악 교사 10명을 연구 대상자로 선정하였다. 총 10명의 대상자들과 질문지를 활용한 개별 심층 면담을 하였고, 면담은 1회 30분씩, 총 2회 형태로 진행하였다. 연구 절차에 따른 내용 분석의 과정을 통하여 중등 예비 음악 교사의 교육실습 환경에 대하여 다음과 같은 결론을 얻었다.참관실습에서 연구 대상자 10명 중 9명은 수업참관에 대한 실습학교의 체계적인 틀이 없었고, 4명은 음악 교과의 수업이 타 교과에 비하여 학교의 일정이나 행사 등의 많은 영향을 받았으며, 5명은 음악 교과실습생들을 담당하는 담임 교사와 지도 교사가 각각 따로 있는 환경이었다. 그로 인하여 중등 예비 음악 교사들은 참관실습 단계에서 현직교사들의 수업 참관 거절, 음악 수업이 자율학습이나 타 교과 수업의 보강으로 대체, 담임 교사와 지도 교사의 업무가 분리되어 이중 업무 참관의 어려움 등이 있었다. 실무실습에서 연구 대상자 10명 중 7명은 조회 및 종례 지도를 실습기간동안 하지 못하거나 처음부터 스스로 해야만 하였고, 3명은 특별실인 음악실의 실무를 부여받아 음악실의 청소지도를 하였으며, 8명은 직접 학생들을 상담하였다. 그로 인하여 중등 예비 음악 교사들은 실무실습 단계에서 조회 및 종례 지도 기회의 부재 또는 경험의 부족, 담당학급과 음악실의 중복 청소지도, 상담 시간과 장소의 부족 및 상담에 대한 전문 지식과 상담 기술 부족 등의 어려움이 있었다. 수업실습에서 연구 대상자 10명 중 4명은 실습 기간에 학교 행사가 있었고, 3명은 음악 수업 시수에 비하여 교과실습생이 너무 많았으며, 6명은 지도 교사가 원하는 수업을 하였다. 또한 연구 대상자 7명은 학생들의 음악 수준을 파악하기 어려웠으며, 8명은 자신의 전공과 다른 음악 수업을 하였고, 5명은 음악실과 악기 및 기자재가 열악한 환경이었다. 그리고 연구 대상자 모두는 수업 중 학생들을 통제 해야만 하였다. 그로 인하여 중등 예비 음악 교사들은 수업실습 단계에서 수업실습 횟수 부족, 자유로운 음악 수업 경험 부재, 학생수준을 반영한 수업계획과 실행 불가, 전공이 아닌 수업에 대한 낮은 자신감, 음악실과 악기 종류의 부족, 음악 수업 분위기 조성과 학생통제의 기술 부족 등의 어려움이 있었다. 마지막으로 기타 상황에서 연구 대상자 10명 중 3명은 정규 수업 외의 음악 관련 특별활동을 지도하였고, 그로 인하여 중등 예비 음악 교사들은 교원양성기관에서 학습하지 못한 활동을 스스로 학습하여 지도해야하는 어려움이 있었다.주제어: 중등 예비 음악 교사, 교육실습
The purpose of this study is to explore the environments that middle school pre-service music teachers encounter in a school setting during their observation practicum, administration practicum, teaching practicum and others. For this, 10 middle school pre-service music teachers, who were current students or graduates of the department of music education at colleges of teachers or graduate schools of education as well as completed practicum programs between 2015 and 2018, were selected as the research subjects. In-depth individual interviews were performed twice with a total of 10 pre-service teachers using a questionnaire, for 30 minutes per each interview.Through an analysis process of the research, the following results were derived on the practicum environments of the pre-service music teachers:When it comes to observation practicum, 9 out of the 10 research subjects answered that practicum schools lacked a systematic framework for class observation; 4 mentioned that music class was more affected by the schedule or events of the school compared to other classes, and 5 worked at schools that had a teacher in charge of the pre-service music teachers and a supervising teacher separately. This led to difficulties for the research subjects such as denial of class observation from incumbent teachers, replacement of music class with self-studying or other classes, and dual administrative observation due to the separation of tasks between the teacher in charge and the supervising teacher. As for administration practicum, 7 out of the 10 research subjects did not have a chance to do the starting and ending of the class during the practicum period or they had to do it by themselves from the beginning. 3 of them were assigned to the administrative tasks of the special room - music classroom - and guided cleaning of the classroom, and 8 consulted students. This caused difficulties for the pre-service music teachers such as absence or lack of opportunities or experience of starting and ending class during the practicum period, guiding cleaning of both the classroom and music classroom, and lack of consulting time, place, expertise and techniques. When it comes to in-class practicum, 4 out of the 10 research subjects answered that they had school events during the practicum period, 3 said there were too many pre-service teachers compared to the number of music lessons, and 6 mentioned that they had to teach the class in the way their supervising teachers requested. Additionally, 7 research subjects had difficulties in understanding the level of students in music, 8 had to teach class different from their major, and 5 worked at poor environments with substandard music classroom, musical instruments and teaching tools. Moreover, all the research subjects had to control students during the class. This posed challenges for the pre-service music teachers such as insufficient numbers of in-class practicum, lack of experience with music class at their disposal, not being able to plan and teach class considering the levels of students, low self-confidence about teaching class different from their major, limited availability of music classroom and musical instruments, lack of skills to create good class environment and control students, etc. Lastly, in other situations, 3 out of the 10 research subjects had to guide music-related special activity other than regular classes, which caused difficulties for them to study the activity, which they had not learned from their teacher training institutes, by themselves before conducting the class.keywords: Music Teachers at Middle School , Teaching practice