학술논문

역사‧문화 요소를 중심으로 한 중국 형주시 도시브랜드 전략 수립에 관한 연구 / A Study on the Formulation of City Brand Strategy of Jingzhou City in China Centered on its Historical and Cultural Factors
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
중국 형주
도시브랜드
Language
Korean
Abstract
1990년대부터 등장된 도시브랜드 개념은 오늘날까지 20여년에 걸쳐 연구되어왔다. 연구 초기 제조업 중심 시대의 지역 마케팅을 위한 이론으로 발전해 온 도시브랜드의 영역은 현재 다변화되고 있는 정보화시대에 이르러 복잡하고 다양한 특성을 띠고 있다. 이에 도시의 브랜드는 단순히 한 지역을 나타내거나 알리기 위한 표식을 넘어서 다양한 이해관계자들에게 정서적, 감성적인 공감을 불러일으킬 수 있는 이미지로서의 역할이 중요해졌다. 그러므로 성공적인 도시 브랜드를 구축하기 위해서는 도시의 기능적 측면을 넘어서 감성적 측면의 자산을 발굴, 발전시킴으로써 도시의 독특성, 차별성을 강조하는 그 도시만의 정체성을 구축하는 것이 중요하며 이러한 시정정책에 대한 연구와 개발이 그 무엇보다도 중요한 시점이다.그동안 제조업 중심 시대의 많은 도시들은 경제적인 급속한 성장에 중점을 둔 정책으로 인하여 환경오염 등의 많은 문제점들을 야기했고 공공시설 및 사회복지의 미비로 인하여 시민들의 행복감을 저하시키는 문제점들을 도출하였다. 이에 오늘날 다수의 도시들은 이러한 문제점의 해결과 차별화된 이미지를 구축하기 위하여 도시브랜드 개념을 도입하고 있다. 하지만 대부분의 도시들은 지역의 특징이나 고유한 역사‧문화자원 등은 고려하지 않은 채 경제성장을 중심으로 발전되어져왔기 때문에 많은 도시들은 천편일률적인 유사한 도시이미지가 형성되고 있는 실정이다. 특히 중국의 많은 도시들은 천성일면(千城一面)의 문제점에 직면하여 도시의 문화적 개성이 결핍되어져 있는 경우가 대다수이며 물리적인 환경을 개선하기 위하여 역사적 거리나 건축 등을 해체하고 현대적 마천루를 건설하는데 힘을 기울이고 있다. 이로 인하여 중국 대다수 도시 간의 문화적 특성이 뚜렷이 나타나지 못하고 있으며 지역의 역사적 특색이 점차 희미해지고 있다. 이에 따라 오늘날 중국의 도시들은 산업적, 문화적 양방향의 가치를 높이기 위하여 역사‧문화자원을 활용한 통합적 관점의 도시브랜드 구축이 요구되는 실정이며 이를 위하여 다양한 이해관계자들과의 협의를 통한 차별화된 브랜드 전략이 필요하다. 이에 본 연구는 중국의 역사‧문화도시 중 하나인 형주시의 차별적인 도시브랜드 전략을 구축하고 제안하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 우선 도시 브랜드 전략을 구축하기 위하여 첫째, 문헌연구를 통하여 도시브랜드에 대한 이론적 개념과 그 전략에 관하여 살펴보고 선행연구 분석을 통하여 상징적, 문화역사 콘텐츠, 환경적, 커뮤니케이션, 정책서비스의 다섯 가지의 도시브랜드 전략 요소를 추출하였다. 둘째, 역사‧문화자원에 대한 정의와 분류에 대하여 체계적으로 고찰하고 한국의 역사도시인 수원(水原)시, 경주(庆州)시와 중국 도시인 항저우(杭州)시의 사례연구 및 분석을 통하여 선행연구에서 도출된 다섯 가지의 도시브랜드 전략요소에 상응하는 역사‧문화도시의 브랜드 전략 요소를 추출하였으며 이를 통하여 역사‧문화도시의 통합적 도시브랜드 전략 모델을 구축하였다. 또한 형주시의 도시브랜드 전략을 제안하기 위하여 구축된 역사‧문화도시의 통합적 도시브랜드 전략 모델을 기반으로 설문지를 구성하였으며 설문은 각각 상징적 요소 관련 6개, 문화역사 콘텐츠 요소 관련 7개, 환경적 요소 관련 5개, 커뮤니케이션 요소 관련 8개, 정책 서비스 요소 관련 6개의 총 32개 항목으로 구성되었다. 이는 다양한 이해관계자들의 의견을 수렴하기 위하여 다양한 직업의 형주시에 거주하고 있는 시민들을 통하여 조사되었으며 수집된 데이터들은 통계 프로그램 SPSS/PC+21을 통하여 기술통계와 빈도분석을 통하여 결과를 도출하였다. 이러한 결과를 통하여 이해관계자들이 요구하는 형주시의 도시브랜드 전략 수립을 위한 방향성을 검증하였으며 마지막으로 형주시의 현황과 역사적 문화적 특징을 함축한 통합적 도시브랜드 전략 방안을 제시하였다. 도출된 형주시 도시브랜드 전략 수립 방안은 다음과 같다. 첫째, 형주시의 상징성을 나타내며 다른 도시들과의 차별화된 이미지를 구축하기 위하여 역사를 기반으로 한 아이덴티티를 구축하여야 한다. 형주시의 정체성은 본토화(本土化) 사상인 초문화(楚文化)와 삼국 문화를 기반으로 구축되어야 하며 ‘초나라의 도시’기반의 슬로건을 통하여 형주시의 정체성을 더욱 직관적으로 전달할 수 있어야 한다. 둘째, 문화역사 콘텐츠는 초나라 및 삼국시대의 문화재를 중심으로 구축되어야 한다. 형주시의 다양한 문화재는 초나라 시대와 삼국시대의 역사‧문화자원을 근본으로 발굴, 보호되어야 하며 스토리텔링을 활용한 다양한 문화역사 콘텐츠의 개발을 통하여 전파될 수 있도록 체계적인 전략 구축이 필요하다. 셋째, 도시경관 및 공공디자인을 통한 차별화 전략을 구축하여야 한다. 도시 공간 측면에서는 역사적 거리의 재생을 통한 현재와 과거가 소통할 수 있는 공간을 창조하여야 하며 초나라의 고청색(古青色)을 강조한 색채 가이드라인을 형주시의 전체 경관에 적용하고 아울러 형주시의 공공시각매체 스타일은 초문화의 봉황 토템, 편종 등 전통적 요소를 부호화시킴으로써 이를 디자인에 적극적으로 반영하여야 한다. 넷째, 경험을 통한 커뮤니케이션 전략의 구축이 필요하다. 역사‧문화 공연의 향토화, 다양한 역사‧문화 체험관의 구축, 역사‧문화 관광 유적지의 개발 등을 통하여 거주민과 관광객 등의 이해관계자들에게 좋은 경험을 제공함으로써 그들의 흥미를 유발하고 관심을 증가시킬 수 있으며 이는 SNS 등의 신매체의 확장성으로 인하여 빠르게 전파, 홍보될 수 있다. 또한 좋은 경험은 이해관계자들에게 감성적 정보와 문화적 만족감을 제공함으로써 형주시 브랜드 구축에 중요한 요소로 작용할 것이다. 다섯째, 형주시의 굳건한 브랜드 전략 구축을 위해서는 행정지원의 체계화가 중요하다. 우선 도시 정책은 시민들의 참여의식과 공동체 의식을 증진할 수 있도록 정체성을 가져야 하며 산업적 가치를 높이기 위하여 인재 계획과 다양한 프로그램을 활용한 투자 창업환경을 마련하여야 한다. 또한 명확한 도시브랜드 관리 시스템과 평가 시스템을 구축하여 다양한 정책의 일관적이고 통합적인 관리가 필요하다. 본 연구는 다변화되는 정보화시대에 맞추어 역사‧문화 요소를 중심으로 한 도시 브랜드 전략의 구축을 위한 목적으로 진행되었으며 그를 위한 새로운 도시브랜드 전략 모델의 제시 및 근거를 제공하였다. 본 연구에서 제시한 브랜드 전략 모델은 시대와 지역, 문화에 따라서 변화될 수 있으므로 학계에 있어서는 더욱더 다양한 도시브랜드 구축 모델을 연구하는데 활용될 수 있을 것이며 산업적으로는 이를 활용하여 체계적인 역사‧문화 도시브랜드 구축에 활용할 수 있을 것이라 기대한다. 특히 많은 역사‧문화적 자원을 보유하고 있는 중국의 경우 도시브랜드 전략을 수립하는데 있어서 참고와 도움이 되기를 기대해 본다.
从1990年代开始登场的城市品牌概念到现在已经经历了20多年。依照区域营销理论为基础发展过来的城市品牌进入到现代多变的信息化时代带有复杂性和多样性的性格。而且,城市的利益关系者由于受到时代变化的影响,很多不确定的因素也渐渐的凸现出来。同时,城市领导团体的施政政策也会影响城市品牌发展的方向。因此,为了树立城市品牌,应该以全局的眼光,整合各方面的资源,不断的提高城市的独特性和整体性。近些年来,以制造业为中心的许多城市,由于过渡追求经济效益,造成了城市环境污染,公共设施及社会福利的不完善和市民的幸福感下降等一系列问题。因此,为解决这些问题,今天多数城市纷纷引入了城市品牌概念,来不断的树立城市差异化的形象。但是,大部分城市在没有考虑地区特征和固有的历史和文化资源的情况下,单纯的以经济增长为中心片面的发展,至此很多城市形成了千篇一律的城市形象。特别是中国许多城市,面临‘千城一面’的问题,致使大多数城市缺乏自己的文化特性,为了改善物理环境和片面追求经济利益,不断建设现代化摩天大楼的同时,大量的古遗址和古建筑等历史文化遗产也遭受到了破坏。至此,中国大多数城市之间的文化特色并没有明显体现,地区的历史特色正在逐渐淡化。所以,当今中国城市为了提高产业和文化双向的价值,需要以历史文化资源为核心构建综合性的城市品牌,并且通过与城市利益相关者协商来制定差别化品牌战略。本论文是为了构建中国历史文化城市之一的荆州市城市品牌战略为研究目的。首先,构建城市品牌战略理论,第一、通过文献研究,对城市品牌的理论概念及其战略进行考察分析,得出象征、文化历史、环境、沟通、政策服务等5个城市品牌战略要素。第二、对历史文化资源的定义和分类进行了系统性的考察,同时对韩国的历史城市水原市,庆州市和中国历史城市杭州市进行了案例研究分析。通过结合以上城市品牌战略要素得出历史文化城市综合性品牌战略模型。而且为了构建荆州市的城市品牌战略,以城市综合性品牌战略模型为基础制作了调查问卷。调查问卷的内容由5大类别构成,象征性要素的问题有6个、文化历史要素的问题有7个、环境要素问题有5个、沟通要素问题有8个、政策服务要素问题有6个、总共由32个问题组成。问卷调查的对象以荆州市市民为对象。所有数据通过统计学软件SPSS/PC+21进行描述性分析和频率分析导出结果。通过问卷调查结果,把握荆州市城市品牌战略的方向性,然后综合荆州市的现况和历史文化的特征提出荆州市城市品牌战略方案。荆州市城市品牌战略方案具体如下:第一、为了体现荆州市的象征性和构建区别于其它城市的特有形象,必须以历史文化资源为中心。荆州市的整体性应该建立在本土化思想-楚文化与三国文化的基础之上,应该通过 ‘楚国之都’ 为口号更加直观地传达荆州市的城市整体性。第二、荆州市为了保持城市特性必须以楚国时期和三国时期的文化遗产为立足点。荆州市多种多样的文化遗产必须从根本上充分挖掘楚国和三国时期特有的历史文化资源,把这些资源以讲故事的方式进行传播并且构建系统性的战略体系。第三、应该通过城市景观以及公共设计,荆州市构建特有的战略体系。在城市空间层面,通过再生历史街区,应该创造现在和过去可以沟通的空间。以荆州城固有的颜色古青色为基础制作出色彩手册应用到荆州市整体城市景观中。同时,荆州市公共视觉媒介(招牌、公共车站、路标指示牌、广告宣传媒体等)风格将楚文化的凤凰图腾和编钟等传统元素符号化,使其体现在荆州市城市空间中。第四、应该通过体验来构建可相互交流的战略体系。通开设历史文化公演、各类主题历史文化体验馆、历史文化旅行地等一些列的体验活动让市民和游客尝试多样的文化体验,提高人们对荆州市的热情和向往。还可以通过社交媒体和自媒体等宣传方式快速高效传播荆州市多姿多彩的历史文化活动。此外,多种多样的文化体验会提高城市的各类人群的文化满足感。因此,体验活动将会是成为荆州市建设城市品牌重要的元素。第五、为构建荆州市稳固的城市品牌战略,行政支援体系化至关重要。首先,荆州市应该具有政策上的持续性,不断增进市民参与意识和共同体意识。其次,为提供荆州市的产业价值,应该要制定人才培养计划和创造良好的投资环境。最后,完善城市品牌管理体系和建立城市品牌评价系统,荆州市多样的城市政策需要连惯性和统一性的管理。本研究目的是为了适应多元化的信息时代,构建以历史文化要素为中心的城市品牌战略的相关研究,它为新的城市品牌战略模型的导出奠定了坚实的基础。本研究提出的品牌战略模型可根据时代、地域、文化的变迁而变化,为学术界在构建城市品牌模型提供了更加具有灵活性的理论指导。期待在构建系统性的历史文化城市品牌方面发挥巨大的作用。特别是拥有丰富历史文化资源的中国许多城市,在树立城市品牌战略方面提供了理论性的参考和借鉴。关键词: 历史文化要素、荆州市、城市品牌战略
It has been over 20 years since the concept of city brand emerged and studied in the 1990s. The city brand that has been developed as a theory of regional marketing in the early manufacturing-oriented era is now featured by the complexity and diversity in the information age. The city brand has gone beyond simply representing a region, it plays a critical role in bringing various emotional resonance to those concerned. Therefore, in order to build a successful city brand, it is important to go beyond its functional aspects, discovering and developing its emotional aspects by establishing the identity and emphasizing the distinctiveness of the city.In the manufacturing era, problems such as environmental pollution caused by the economic-growth focused policy has arose in many cities. Besides, the imcomplete public facilities and social welfare have led to a decline in citizen's happiness. Nowadays many cities are adopting the concept of city brand in order to solve these problems and to build a differentiated city image. However, since most cities develop with the aim of driving the economic growth, without regard to the regional characteristics, inherent historical and cultural resources, many cities have formed a similar image. Especially in China, construction styles in plenty of cities are similar, lacking distinctive features. In order to improve the physical environment, the historical streets and buildings are dismantled, and modern skyscrapers are constructed in full force. As a result, the cultural characteristics of the cities in China can not be clearly shown, and the historical features of the regions are fading away. Therefore, cities in China are required to build its city brand that integrates historical and cultural resources to enhance its industrial and cultural values alike. For this purpose, differentiated brand strategies need to be negotiated with various parties concerned.The purpose of the study is to put forward a series of differentiated city brand strategies for Jingzhou City, one of the historical and cultural cities in China. In order to accomplish the purpose, the study firstly explores the theoretical concepts and strategies of city brand through the literature review and analyzes five factors of city brand strategies, including symbolic factor, cultural and historical factor, environmental factor, communication factor and public policy factor. Secondly, we examine the definition and classification of historical and cultural resources systematically and analyze the case studies of historical cities such as Suwon and Gyeongju in South Korea and Hangzhou in China, from which five factors of brand strategies will be derived to construct the integrated city brand strategy model. The questionnaire is designed based on the integrated city brand strategy model of historical and cultural cities for the purpose of proposing city brand strategy for Jingzhou city. The questionnaire is consisted of 32 questions in total, in which 6 questions are related to symbolic factor, 7 questions are related to historical and cultural factor, 5 questions are related to communication factor, and 8 questions are related to public policy factor. The subjects of the questionnaire are the residents from all walks of life in Jingzhou city, and descriptive statistics and frequency analysis have been used to analyze the collected data by SPSS/PC+21. The results have verified the direction of establishing Jingzhou city brand strategy required by the relevant parties. Finally, the integrated city brand strategy which implies the status, and historical and cultural features of the city is presented.The following are the plans for establishing the Jingzhou city brand strategy.The first is to build a history-based identity to reflect the symbol of Jingzhou city and a different image from other cities. The identity of the city should be built on the basis of the localization thought of "Chu Culture" and "Three Kingdoms Culture" so that the essential features of Jingzhou city can be conveyed more intuitively.Secondly, the cultural and historical contents should be built on cultural assets of Chu and Three Kingdoms period. Cultural assets of Jingzhou city should be explored and protected on the basis of the historical and cultural resources of Chu and Three Kingdom period, and a systematic strategy should be established to spread the contents through the development of various cultural and historical activities such as storytelling.Third, differentiation strategy should be constructed through urban landscape and public design. In terms of urban space, it is necessary to create a space where the present and the past coexist through the reproduction of historical streets. The ancient cyan color of Chu period can be taken as the theme color in constructing the whole landscape of Jingzhou city, and the style of its public visual media should be reflected in the design of traditional factors such as phoenix totem and the ancient chime.Fourth, a communication strategy is indispensable. Through the localization of historical and cultural performances, the construction of diverse historical and cultural experience centers and sites, the interest and curiosity of the general public and tourists can be increased and the city brand can be spread quickly through new media such as SNS. A good experience will provide emotional and cultural satisfaction, which will play an important role in building Jingzhou city brand.Fifth, it is of great significance to systematize the administrative support in constructing a strong city brand strategy. First of all, urban policy should raise the awareness of participation of the community. Furthermore, in order to raise its industrial value, it is necessary to establish an investment business environment using talent projects and other programs. Meanwhile, it is also necessary to construct a clear city brand management system and evaluation system to ensure consistent and integrated management of various policies.The purpose of this study is to build a city brand strategy centered on historical and cultural factors in the information age. The brand strategy model proposed in this study can be changed according to the times, regions and cultures, and can be applied to a variety of city brand building of historical and cultural cities in the aspect of industry use. Especially in China where lots of historical and cultural resources remain, I hope that the study can provide certain reference in the establishment of city brand strategy.