학술논문

의왕ICD 컨테이너화물의 철도운송 활성화 방안에 관한 연구 / A Study on the revitalization for rail transport in Uiwang ICD container
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
세계경제의 글로벌화는 국제무역의 증가를 야기하였으며, 이로 인하여 화물의 수출입 물동량은 지속적으로 증가하고 있다. 특히 한국은 무역중심의 산업구조로 수출입 화물의 대부분이 해상운송의 컨테이너를 통해 이루어지고 있다. 컨테이너의 증가로 인해 항만의 기능이 매우 중요해 졌으며, 국토 내륙에 조성되어 있는 내륙컨테이너기지(ICD) 또한 매우 중요한 역할을 하고 있다. 내륙컨테이너기지 중 의왕ICD는 수도권에 인접하여 있으며, 내륙컨테이너기지 중 가장 많은 물량을 처리하고 있다. 이 중 철도운송의 비중은 지속적으로 감소하고 있으며, 2018년에는 의왕ICD 전체 처리물동량 중 41.2%로 공로운송에 비해 한참 부족한 처리물동량을 기록하고 있다.철도운송은 대표적인 친환경 녹색물류 운송수단으로 EU를 비롯한 대부분 선진국에서 많이 이용되고 있다. 특히 이들 선진국들은 철도를 이용한 화물 운송의 중요성을 인지하고 보조금을 지급하는 등 여러 가지 정책지원을 집중적으로 추진하고 있다. 또한 철도운송은 국가물류비 차원에서 공로운송에 비해 저렴한 물류비를 발생시킨다. 운송비용이 국가물류비에서 차지하는 비중이 매우 높음을 감안하였을 때 국가물류비의 절감은 국가경쟁력 제고에 큰 역할을 할 수 있다. 본 연구는 의왕ICD 컨테이너화물의 철도운송 활성화 방안에 대해 분석하였으며, 의왕ICD 컨테이너화물의 철도운송 활성화를 위한 방안을 도출하기 위해 AHP분석을 실시하였다. 상위 평가항목은 시설부문, 운영부문, 요율부문 간의 중요도를 평가하였으며, 하위 평가항목은 시설부문에 신규화차 제작, 유효성 길이 연장, 상·하역 장비 증설, 유치선 용량 확충 간의 중요도를 평가하였고, 운영부분에 장대열차 운영 활성화, 24시간 상시 운영체계 구축, 화물정보관리 전산서비스 개선, 공공기관 CY 통합운영 간의 중요도를 평가하였으며, 마지막으로 요율부문에 전용열차 요율 동결, 철도보조금 지원, 저수요열차 확충 간의 중요도를 평가하였다.분석결과 철도보조금 지원(0.1542)이 가장 중요한 요인으로 도출되었다. 그 다음으로는 전용열차 요율 동결(0.1350), 상·하역 장비 증설(0.1159), 저수요열차 확충(0.1113), 화물정보관리 전산서비스 개선(0.0890), 유치선 용량 확충(0.0796), 공공기관 CY 통합운영(0.0730), 유효장 길이 연장(0.0690), 신규화차 제작(0.0686), 24시간 상시 운영체계 구축(0.0530), 장대열차 운영 활성화(0.0514) 순서로 나타났다. 시설부문에서는 상·하역 장비 증설이 가장 중요한 요인으로 나타났고, 운영부문에서는 화물정보관리 전산서비스 개선이 가장 중요한 요인으로 나타났으며, 요율부문에서는 철도보조금 지원이 가장 중요한 요인으로 나타났다.
The globalization of the world economy has caused an increase of international trade, leading to continuous increase in imports and exports of cargo. Especially, Korea has trade-oriented industrial structure, and the most of import and export cargo is carried through container of sea transportation. With the increase of containers, the function of the harbor became very important, and the inland container depot (ICD) created in the inland areas plays a very important role. Among the ICDs, Uiwang ICD is adjacent to the metropolitan area, and it handles the largest volume among inland container depots. Among them, the proportion of rail transport is steadily declining, and Uiwang ICD accounted for 41.2% of its total cargo volume, which is much lower than that of public road transport. Rail transport is a representative eco-friendly green logistics transport mean, and is widely used in most advanced countries including EU. In particular, these advanced countries are focusing on various policy support such as providing subsidy after recognizing the importance of cargo transport using railway. In addition, rail transport also generates lower logistic expenses compare to public road transport in terms of national logistic expenses. Given that the transport expenses account for a very large portion in national logistic expenses, the reduction of national logistic expenses can play a major role in enhancing national competitiveness. This study analyzed the ways for activating rail transport of Uiwang ICD container cargo and conducted AHP analysis to draw the ways for activating rail transport of Uiwang ICD container cargo. For top rating items, we assessed the importance between facilities, operation and ratings. For low rating items, we assessed the importance between producing new freight car, extending the validity length, increasing equipment for loading and unloading and expanding the capacity of car storage track in terms of facility sector, and importance between activation of long train operation, establishment of 24-hour operation, improvement of computing service of cargo information management and integrated operation of CY in public institutes in terms of operation sector. Lastly, we assessed the importance between freeze in dedicated train ratings, support railway subsidy and expanding of trains with low demand in terms of ratings. As a result, rail subsidy support (0.1542) was found to be the most important factor. The followings were freeze in dedicated train ratings (0.1350), increasing equipment for loading and unloading (0.1159), expanding of trains with low demand (0.1113), improvement of computing service of cargo information management (0.0890), expanding the capacity of car storage track (0.0796), integrated operation of CY in public institutes (0.0730), extending the validity length (0.0690), producing new freight car (0.0686), establishment of 24-hour operation(0.0530) and activation of long train operation (0.0514).Increasing equipment for loading and unloading was the most important factor in facility sector, improvement of computing service of cargo information management was the most important factor in operating sector, and rail subsidy support was the most important factor in rating sector.