학술논문

수학 교육을 위한 VR (Virtual Reality) platform의 연구 / A Study on Virtual Reality platform for Mathematical education
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
This paper focuses on science museum exhibits related to Mathematical curriculum and explores VR (virtual reality) programming of the science museums and a list of VR enterprises. We select some specific science museums which run exhibitions and items on Mathematics and summarize the relation between mathematics curriculum and the exhibits. We also investigate a list of enterprises of VR that can manufacture exhibits of the science museums and have interest in the business related to mathematical education. If the VR program becomes popular, the remarkable exhibitions related to Mathematics in science museums would preserve well, and students would have the opportunity that they can experience educational tools that evoke mathematical curiosity through VR.
본 연구는 과학관의 VR (가상현실) 프로그램화를 위해 필요한 과학관 전시품과 연계 교육과정, VR제작 가능 업체들의 관해 조사했다. 과학관의 VR (가상현실) 프로그램화를 위해 전시가 진행되는 특정 과학관들을 선정하여, 수학교과 관련 전시품을 선정하고 이와 연계된 교육과정을 교과목과 단원명을 정리하였다. 또한, VR을 이해하기 위해 필요한 기본적인 개념들에 대해 연구하였으며, 교육관련 사업에 관심을 가질만한 혹은 과학관 전시품을 만들 수 있는 VR (Virtual Reality) 업체에 대해 조사하였다. 그리고 서울특별시의 ‘움직이는 과학관’ 시행하는 데 필요한 절차들과 시행가능성에 대해 연구하였으며, ‘움직이는 과학관’에 관련된 국내·외적인 관심도와 과학관이 추구하는 최근의 방향성에 대해서 연구하였다. 이로써 전시 종류 후에 폐기가 진행되어 사라지는 주목할만한 과학관 수학관련 전시의 아이디어를 보존할 수 있고, 학생들에게 VR (Virtual Reality)이라는 호기심을 불러일으킬 수 있는 교육도구로 지식습득형 학습이 아닌 체험형 학습의 기회를 제공할 수 있게 될 것이다.