학술논문

픽토리얼 타이포그래피(Pictorial typography)의 특성연구 -로고타이프의 디자인 조형성, 기능성 분석을 중심으로 / A Study on Characteristics of Pictorial Typography - Focusing on Analyzing Design Formationability and Functionality of Logotype
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
The research shows the concept of "pictorial typography" which includes the consideration of its capability, scope of use, and practicability, which presents optimum ways of expression that can be applied to visual communication which is more important in information-oriented society. In the modern society, information play an important role as a mean of generating profit, which provides a great deal of daily information that is spreaded in people's everyday life. These days, called "information-war era", people try to make their life more stable and better by obtaining information as possible as they can because the power of influence that information make is so strong. To seek this kind of life, a system which can make the meaning of information more understandable and transfer information with great effectiveness should be constructed. That means the environment equipping a medium of information transfer, which can deliver precise information to information users more effectively. It is very important that information users, living in the world of information, should obtain information with careful understanding and consideration. So, because of the fierce competition among information, it is necessary that new type of typography, using a "visualized printing type" should be created for the popular's preference. This is because the visualized images make the information more recognizable and sensible than normal does. First, this research treats a definition of pictorial typography which combines "linguistic" printing type and "non-lingustic" image. The second step is understanding the pictorial typography's concept, nature, and history. Next step is studying its expression method and interrelationship. The final step is analyzing its characteristic of visual-communication and classifying its nature into five classes: originality, readability, recognizability, playability, formability. By examining their each characteristic, this research understands a number of problem of pictorial typography due to its imperfection, and gives a solution and its future object based on pictorial typography's advantage. That is to say, pictorial typography should be mial by precise understanding its nature without lowering the qualittttf designed formability. Afqualthis research, further investigation about the segmentation of characteristic examination will be progressed for in-depth pictorial typography and its normalization. Not onlearch,pictorial typography be applied to prescho sor education because of its highn. Not onlearility, but asorirch, f utilized in corporate identity program prodf iion and advertising logotypexamindinhe qualmarketing activities pplied to presiy dncy and rescho sor eduagait a competitor corporation, lowerinshould understand the function of pictorial typography, and apply this to advertisecorpoin order to imictoeon, der t dncy of advertisecorpodesign and gfuturee high-quality advertisement which can overwhelm their competitors. Furthermore, people should maintain their in-depth design formationability to reinforce their typography information dealing ability that is appropriate communication system in information-oriented period. It will be very difficult to express creative and in-depth design formationability which can correspond with information increase if they don't understand and use the pictorial typography correctly. This paper's purpose is to give a theoretical basis for the development of design formationability with pictorial typography, by deeper study about the nature of pictorial typography that is appropriate information expression system in this age.
본 연구의 목적은 픽토리얼 타이포그래피의 정확한 개념과 발전 가능성, 활용 범위, 그리고 실제 사용 가능 여부 등을 고려하여 픽토리얼 타이포그래피를 효과적으로 만들어 낼 방법을 연구함으로써, 정보화 사회에서 더욱 중요해진 시각커뮤니케이션에 적용시킬 수 있는 최적의 표현 가능성을 제시하고자 함에 있다.정보가 새로운 부의 창출 수단으로서 중요한 역할을 하고 있는 현대 사회에서는 매일 막대한 양의 정보가 생산되어 일상생활에 유입되고 있다. 이러한 정보들이 사회에 미치는 영향은 상당히 큰 비중을 차지하고 있다. 정보 전쟁이라 일컬어지는 이 시대에 우리는 많은 정보를 신속하고 올바르게 획득하고 전달함으로써, 보다 윤택하고 안정된 삶을 살아가기 위해 노력한다. 이러한 삶을 추구하기 위해서는 정보들이 가진 정확한 의미를 쉽게 이해할 수 있게 만들고, 또한 그 정보를 효과적으로 전달시킬 수 있는 시스템이 구축되어야 한다.그 시스템이란 왜곡되지 않은 정확한 정보를 정보 이용자들에게 효율적으로 전달할 수 있게 만드는 도구, 즉 정보 전달 매체가 갖춰진 환경을 말한다. 정보의 홍수 속에서 살아가고 있는 정보 이용자들이 자신들에게 필요한 정보들을 정확하게 파악하고 획득하는 것은 매우 중요한 일이다. 막대한 양의 정보들 간에 일어나는 정보의 경쟁 속에서 대중들에게 선택받으려면 단순한 전달 기능만을 갖춘 종전의 타이포그래피와는 다른 방식의 타이포그래피, 즉 이미지화된(장식된) 활자를 활용한 정보 전달 표현 방식이 필요하다. 그 이유는 활자 중심의 광고에서 오는 지루하고 선형적인 정보 전달보다 이미지를 통한 정보 전달이 더욱 즉각적으로 인식이 가능하고 감각적이기 때문이다.본 연구에서는 먼저 언어적 기호인 활자와 비언어적 기호인 이미지의 결합된 형태인 픽토리얼 타이포그래피의 정의에 대하여 알아보기로 하였다. 그리고 픽토리얼 타이포그래피를 이해하기 위한 첫 단계로 픽토리얼 타이포그래피의 개념 및 특징, 역사를 파악하였고, 두 번째 단계에서는 픽토리얼 타이포그래피의 표현 방법과 상호 연관성에 대하여 연구하였다. 마지막으로 활자와 이미지의 결합을 통한 픽토리얼 타이포그래피의 시각커뮤니케이션적 특성을 연구 분석하였고, 그 결과를 토대로 하여 픽토리얼 타이포그래피의 특성을 크게 독창성, 가독성, 인지성, 유희성, 조형성의 다섯 가지 속성으로 분류하였다. 각각의 특성을 연구하여 낮은 완성도로 인해 많은 양의 정보에 비례하여 존재하는 픽토리얼 타이포그래피의 문제점을 알아보고, 이 문제점에 대하여 픽토리얼 타이포그래피의 특성을 토대로 한 개선 방안을 제시하였다. 또한 앞으로 픽토리얼 타이포그래피가 나아가야 할 방향과 이후에 이어질 연구에 대해 그 방안을 제시하였다. 정보의 무분별한 표현 방식으로 인한 디자인 조형성의 질을 떨어뜨리지 않은 상태로 각각의 특성을 제대로 이해하고 활용한 픽토리얼 타이포그래피를 만들어야 한다는 것이다. 본 연구를 토대로 하여 앞으로 이루어질 연구의 방향은 픽토리얼 타이포그래피의 올바른 활용법과 높은 완성도를 위한 특성 연구의 세분화이다. 예를 들면 설명적이면서 이해도가 높은 픽토리얼 타이포그래피를 이용한 활용법을 사용하여 미취학 아동들의 교육을 위한 수단으로 활용할 수 있고, 독창성과 차별성을 활용한 CI제작 및 광고 로고타이프로도 활용될 수 있다. 경쟁사보다 효율성이 높은 마케팅 활동을 하기 위해서 우리는 픽토리얼 타이포그래피의 기능을 올바르게 이해하고, 이를 광고에 접목시켜 광고 디자인의 능률을 향상시킴과 동시에 경쟁사를 뛰어 넘을 수 있는 양질의 광고물을 제작하여야 한다. 아울러 정보화 시대의 커뮤니케이션 시스템에 적합한 타이포그래피 정보 처리 기능성을 강화하기 위해서 시대적 감성에 부합하고 완성도 높은 디자인 조형성을 확보해 나가야 할 것이다. 픽토리얼 타이포그래피가 가진 특성들을 제대로 이해하고 활용하지 못한다면 정보의 급증에 대응할 수 있는 독창적이고 완성도 높은 디자인 조형성을 표현하기가 매우 어려울 것이다. 본 논문은 현 시대에 맞는 정보 표현방식인 픽토리얼 타이포그래피의 특성을 심화 연구함으로써, 그 특성과 활용성을 통하여 픽토리얼 타이포그래피 디자인 조형성의 발전을 위한 이론적 근거를 확보하고자 한다.