학술논문

뉴스리터러시를 기반으로 한 건강교육이 유아의 건강인식에 미치는 영향 / The effect of health education based on news literacy on the health perception of young children
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
본 연구는 뉴스리터러시에 기반한 건강교육이 유아의 건강인식에 미치는 영향을 알아봄으로써, 유아를 대상으로 하는 건강교육의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.연구문제 1. 뉴스리터러시에 기반한 건강교육이 유아의 건강인식에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 경기도 S시 J구에 소재하고 있는 S유치원의 만 4세 A 학급과 B 학급의 유아들로 각각 20명의 유아를 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 본 연구는 사전검사 후 실험 처치를 하고 사후검사로 집단 간의 차이와 변화를 살펴보는 순서로 진행되었다. 사전 검사와 사후 검사를 위해 사용한 검사 도구는 다음과 같다. 유아의 건강인식 검사를 위해서 김미숙(2006)이 개발한 검사도구를 사용하였다. 본 연구에 사용된 뉴스리터러시에 기반한 건강교육의 내용은 한국언론진흥재단과 중앙대학교 유아교육과(2015)가 함께 연구·개발한 「건강하고 바른 세상 뉴스로 배워요!」를 바탕으로 유아교육 전문가 3인에게 자문을 구하여 보완·수정을 거쳐 구성하였다. 실험은 2017년 6월 21일부터 10월 20일까지 21차시에 걸쳐 진행되었으며, 실험집단은 각 활동마다 안전요소가 소재로 다루어진 뉴스를 함께 보며 뉴스 속 이야기를 분석하고 우리에게 적용할 수 있는 안전약속 등을 이야기나누기, 게임, 신체활동 등 다양한 단위활동을 활용하여 활동하였다. 비교집단은 실험집단과 같은 안전요소를 다루었으나 뉴스를 제외한 자료를 활용한 단위활동이 이루어졌다. 실험 처치 후 사후 검사를 실시하여 뉴스리터러시를 활용한 건강인식의 변화를 살펴보았으며, 사전·사후 검사를 통하여 수집된 자료들은 SPSS 23.0 프로그램을 활용하여 t-검증을 실시하여 비교·분석하였다. 분석 결과를 요약, 정리하면 다음과 같다. 먼저, 뉴스리터러시에 기반한 건강교육 활동은‘건강인식 전체’를 향상 시키는데 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 첫째, 신체건강인식 항목에서는 매우 긍정적인 효과가 나타났는데, 이는 익숙한 내용을 뉴스를 통해 다시한 번 알아보며, 신체건강의 중요성에 대해 인식이 높아졌을 것으로 판단된다. 둘째, 영양인식 항목에서는 전문가의 의견, 실험등의 활동을 영상을 통해 접하며 영양의 중요성에 대한 인식이 높아졌을 것으로 판단된다. 셋째, 정신건강 인식 항목에서는 뉴스에 등장하는 다른 사람들의 이야기를 간접경험하며 바른 인성과 건강한 정신건강인식을 가지는데 도움이 되었을 것으로 판단된다. 넷째, 안전인식 항목에서는 위험한 사고를 영상으로 보며 위험성에 대한 경각심을 더욱 크게 경험하고, 대처방법에 대한 활동으로 연계하며 안전인식을 가지는데 도움이 되었을 것으로 판단된다. 결론적으로 뉴스리터러시에 기반한 건강교육은 유아의 건강인식에 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
The purpose of this thesis is to study the effects of health education based on news literacy on the health perception of young children and provide basic on data on health education for them. For this purpose, the research questions in this study are as follows.1. What are the effects of health education based on news literacy on the heath perception of young children? The subjects of this study are 40 four-year-old children in a S kindergarten located in Jung-won Gu, Seong-nam. They were divided into an experiment group(n=20) and a control group(n=20). The study was conducted in this order: pretest, experimental, treatment, posttest. To test young children health perception, the health perception measurement was used in the pretest and the posttest. The contests of health education based on news literacy used in this study are based on「A healthy and right world we learn from the news!」developed by Korea Press Foundation and Department of Early Childhood Education on Chung-Ang University(2015) and amended with the advice of three early childhood educational experts. The experiment had been conducted for 21 times from June 21th to October 20th, 2017. To experiment group, for each activity watch the news covered by safety elements analyze stories in the news and we made use of various unit activities such as story-telling, games, and physical activities, etc. which can be applied to our safety promises. To control group, has discussed safety factors such as experimental groups, but a unit activities were conducted using materials other than news. After the experimental treatment, posttest was conducted and I examined the change of health perception using news literacy. T-test was performed on the data collected through pretest and posttest using SPSS 23.0. The result of this study is summarized as below. News literacy-based health education activities have a positive effect on improving overall health awareness. Fist, there was a very positive effect on the physical health perception item and realize familiar content through news. It is believed that awareness of the importance of physical health has increased. Second, in nutrition recognition items, seeing through the video about experts opinions, experiments and other activities. It is believed that the awareness of the importance of nutrition has increased. Third, in mental health recognition items, experience indirectly the stories of others in the news. It is believed that it helped to have a right personality and a healthy mental health awareness. Fourth, in the safety recognition category, seeing dangerous accidents by video and raising awareness of danger. It is believed that this has helped to have a sense of safety in connection with activities on coping methods. In conclusion, health education based on news literacy has been shown to have a positive impact on infant health perceptions.