학술논문

대학입시 진로·진학 컨설팅에 대한 고등학생의 인식 연구 / A Study on High School Students' Perceptions of the Career and Admission Consulting
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
사교육
컨설팅사교육
진로·진학 컨설팅
대학입시제도
대학입시태도
입학사정관제
학생부종합전형
Language
Korean
Abstract
국 문 요 약대학입시 진로·진학 컨설팅에 대한 고등학생의 인식 연구 본 연구는 4차 산업혁명 시대를 맞이하여 진로교육의 중요성이 강조되는 시대적인 분위기와 학생부종합전형(구, 입학사정관제)으로 인해 유발되는 컨설팅 사교육 수요의 증대에 주목하여 수행하였다. 또한 대학입시 진로·진학 컨설팅에 대한 사회적 관심과 점증하고 있는 참여율에도 불구하고 실증연구가 제대로 이루어지지 않고 있는 현실을 바탕으로 하였다. 이에 고등학생을 대상으로 공교육과 사교육에서 이루어지는 진로·진학 컨설팅에 대한 인식과 실태를 살펴보고, 진로·진학 컨설팅의 필요성과 만족도에 영향을 미치는 요인을 비교·분석하고자 하였다. 연구결과를 바탕으로 공교육과 사교육에서 이루어지는 진로·진학 프로그램의 효율성과 효과성을 제고하여 개선 및 발전 방안을 모색해보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 전국 고등학생 931명을 대상으로 설문조사를 통해 연구 자료를 수집하였고 이 중 컨설팅 사교육에 참여한 경험이 있는 학생은 256명이었다. 연구결과는 전체 931명을 대상으로 일반적 특성을 알아본 결과와 컨설팅 사교육 참여경험이 있는 256명을 대상으로 컨설팅 사교육의 실태와 만족도를 조사한 결과를 나누어 제시하였다. 본 연구는 유의수준 p 불안감(2.97) > 전형이해도(2.83) 순이었고, 컨설팅 의존도의 평균은 3.14였다. 학교 컨설팅 만족도는 진로선택이 높았고, 컨설팅 사교육은 필요성과 만족도에서 모두 대학입시가 높게 나타났다. 셋째, 개인배경에 따른 각 변인의 인식 차이를 분석한 결과, 대학입시에 대한 학교 컨설팅 만족도는 남학생이 높았으며 컨설팅 의존도와 대학입시에 대한 컨설팅 사교육 필요성은 여학생이 높았다. 학년에 따른 차이는 대학입시 주도성과 전형이해도는 학년이 높을수록 모두 높았고, 학교 컨설팅 만족도와 컨설팅 사교육 필요성의 경우 2학년이 높았으며, 대학입시에 대한 컨설팅 사교육 만족도는 3학년이 높게 나타났다. 학교 소재지에 따른 차이는 진로선택에 대한 학교 컨설팅 만족도는 서울(강남이외)과 충청·강원권이 영남권에 비해 높은 결과를 보였고, 대학입시에 대한 컨설팅 사교육 필요성은 서울(강남, 강남이외 포함)이 전반적으로 높게 나타났다. 학교 유형에 따른 차이는 대부분의 영역에서 특목고 학생이 높은 것으로 나타났다. 성적은 내신 성적에 따라서 진로선택과 대학입시에 대한 학교 컨설팅 만족도는 6등급 이하의 학생이 나머지 학생에 비해 낮은 것을 알 수 있었고, 모의고사 성적은 진로선택에 대한 컨설팅 사교육 필요성의 경우 6등급 이하의 학생이 1등급 학생에 비해 필요성이 높다고 하였고, 1등급 학생은 다른 등급의 학생에 비해 컨설팅 사교육 필요성에 대한 요구가 낮았다. 마지막으로 가구소득이 높을수록 대학입시에 대한 컨설팅 사교육 만족도가 올라가는 경향을 보였다. 넷째, 컨설팅 사교육의 필요성에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 진로 컨설팅에는 모의고사 성적, 대학입시 주도성, 컨설팅 의존도, 학교 컨설팅 만족도(진로)가 정(+)적인 영향을 미쳤고, 대학입시 컨설팅에는 대학입시 주도성, 컨설팅 의존도가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 컨설팅 사교육의 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 진로 컨설팅에는 대학입시 불안감이 부(-)적인 영향을 미치고, 대학입시 주도성, 컨설팅 의존도가 정(+)적인 영향을 미치며, 대학입시 컨설팅에는 대학입시 주도성, 컨설팅 의존도가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합하여 공교육과 사교육에서 이루어지는 진로·진학 프로그램의 효율성과 효과성을 제고하기 위한 방안으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 학교는 개별 맞춤형 진로·진학 컨설팅 프로그램을 운영하여야 한다. 전 학년에 걸쳐 교사의 역할을 적절하게 배분하고, 진로와 진학이 연결되는 구조화된 상담을 하여야 하며, 대학입시에 대한 태도를 개선하기 위해 단계별 프로그램을 도입하여야 한다.둘째, 사교육은 진로·진학 컨설팅의 품질 향상과 질적 관리를 통해 교육소비자의 권리를 보장하여야 한다. 원격상담의 활성화로 참여기회 증대와 비용 감소를 유도하고, 진로와 연결된 대학입시 컨설팅이 이루어져야 하며, 강사인증제와 기관인증제를 도입하여 보다 양질의 교육서비스를 제공하여야 한다. 셋째, 정부는 진로·진학 지도의 인적, 물적 인프라를 확대하여 컨설팅 교육 기회의 증대와 사교육비 경감을 유도할 필요가 있다. 단위 학교별 진로·진학 컨설팅을 클러스터 방식으로 운영하여 상담인력 부족을 해소하고 질적인 향상을 도모하며, 진로·진학 프로그램 어플리케이션 무료 제공, 지역 거점형 상담센터 운영 등 다양한 정책적 고려가 필요하다.* 핵심어 : 사교육, 컨설팅사교육, 진로·진학 컨설팅, 대학입시제도, 대학입시태도, 입학사정관제, 학생부종합전형
AbstractA Study on High School Students' Perceptions of the Career and Admission ConsultingPark, In OhMajor in Lifelong Education ManagementGraduate School of EducationYonsei University This study has focused on the social mood which put priority on the career education in the era of the 4th industrial revolution and the increase in the demand for the private consulting which is caused by comprehensive evaluation system of high school transcript(former admission officer system). This kind of study has not been fully made despite of the increasing social interest in the career & admission consulting on the college entrance and the increasing participation in it. So, this study would try to find out the high school students' perceptions on the career & admission consulting and how the consulting on college entrance has been made in the public education and private education targeting the high school students and analyze the necessity and satisfaction of the career & admission consulting. Based on the research results, this study would try to improve the efficiency and effectiveness of the career & admission consulting program and to find out ways to develop the consulting program which is used in the public education and private education. For this study, the questionnaires were distributed to 931 high school students across the nation to collect the data. Among them, 256 students had the experience of getting the private consulting. As for the result of the research, the general characteristics were obtained from 931 students and then the current situation and the satisfaction of the private consulting were obtained from 256 students who had the experience of getting the consulting in the private education. The study was verified under the significance level of p anxiety(2.97) > understanding of admission system(2.83). And the average of consulting dependency was 3.14. As for the satisfaction of the school consulting, the career choice field had high point and the private consulting was high in the college entrance field in both necessity and satisfaction. Third, the analysis of the difference in the perception of each variable depending on the individual’s background shows that male students have high satisfaction in the school consulting and that the dependency on the consulting and the necessity of the private consulting on the college entrance were higher for female students than for male students. As for the difference by the grade, the 2nd-year students showed high satisfaction of the school consulting and high necessity of the private consulting and the 3rd-year students showed high score in the self-directedness, in the understanding of the admission system, and in the satisfaction of the private consulting. As for the difference in the location of school, the satisfaction of the school consulting on the career choice was higher for the students in Seoul(except Gangnam) and Chungcheong·Gangwon than for the students in Yeongnam area while the students in Seoul(including Gangnam) showed high score in the necessity of the private consulting on the college entrance. As for the difference depending on the type of school, it was found that the students attending the special purpose high school had high score in most areas. As for academic performance in the school, the students having Level 6 or below had lower satisfaction over the school consulting on the career choice and college entrance than others. As for academic performance in the nationwide, the students having Level 6 or below had higher necessity of the private consulting on the career choice than the students belonging to Level 1, who had less demand for the private consulting. Lastly, it was found that the higher the student’s house income was, the higher the student’s satisfaction of the private consulting on the college entrance was.Fourth, the analysis of elements affecting the necessity of the private consulting showed that the nationwide exam score, self-directedness on college entrance, dependency on consulting and satisfaction on the school consulting(career choice) make the positive effects on the private consulting(career choice) while self-directedness and the dependency on the consulting make the positive effects on the private consulting(college entrance). Lastly, the analysis of the elements affecting the satisfaction over the private consulting showed that the anxiety over the college entrance makes the negative effect on the private consulting(career choice) while self-directedness on college entrance and the dependency on the consulting make the positive effect on the private consulting(career choice). In addition, it was found that the self-directedness and the dependency on the consulting make the positive effects on the private consulting(college entrance). Considering the result of the study, the following conclusions were made as a way of enhancing the efficiency and effectiveness of the career and admission consulting program which is carried out in the public education and private education. First, the school shall operate a customized career and admission consulting program for each student. It shall properly allocate the teachers across all grades and provide the students with the structured consultation which connects the career choice with the college entrance. It shall also introduce the stage-by-stage program to improve the college entrance attitude. Second, the private education shall guarantee the education consumer’s right through the quality improvement and qualitative control over the career and admission consulting. It shall try to increase the participation opportunity and reduce the related expenses through the activation of remote consulting and provide the students with the college entrance consulting which can connect the career choice. It shall also introduce the lecturer certification system and organization certification system to provide the students with better education service. Third, the Government shall expand the human and physical infrastructures for the career and admission consulting to increase the consulting education chance and reduce the private education expenses. It is required that the career and admission consulting is operated for each school in the cluster method so that the number of consulting personnel shall be increased along with the quality improvement and that the various administrative considerations are needed such as free provision of the consulting program application, and operation of local consultation hub.* Key Words : private education, private consulting, career & admission consulting, college entrance system, college entrance attitude, admission officer system, comprehensive evaluation system of high school transcript