학술논문

국내 도로 환경을 고려한 도로주행형 PAV 초기사이징 / Initial sizing a roadable PAV considering domestic road environment
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
PAV (Personal Air Vehicle)
Aircraft Design
Initial sizing
Thrust to weight
Wing loading
Power to weight
Language
Korean
Abstract
현재 우리나라를 포함한 다수의 국가에서 도로 공급의 한계에 따른 교통체증이 증가하고 지상 수송교통 체계가 포화상태에 이르렀다. 또한, 경제적인 성장으로 인한 자동차 보유 대수의 증가로 앞으로 교통체증은 더욱 증가할 것이다. 이 문제에 대한 해결책으로 도로주행형 개인 항공기(PAV, Personal Air Vehicle) 개발의 필요성이 대두되고 있다. 본 연구에서는 국내에서 수행 가능한 임무에 대한 새로운 형상의 도로주행형 PAV 사이징을 위해 도로주행형 PAV의 성능을 비교 분석하였다. 새로운 형상의 도로주행형 PAV 설계 시 도로에서 주행하거나 주차를 하기 위해서 날개 접힘 구조를 적용하였다. 그리고 현재 한국의 도로 및 지형을 고려하여 전체적인 형상 설정 및 사이징을 수행하였다. 또한, 날개 면적이 가장 작은 도로주행형 PAV 사이징을 하기 위해 구속조건인 상승, 지상 활주거리, 순항속도, 상승한계의 수치를 추력대중량비와 익면하중의 관점에서의 설계점을 그래프에 표현하였다. 또한, 임무에 따라 사이징된 PAV의 설계이륙총중량, 날개 면적, 날개 길이, 추력대중량비, 익면하중, 동력대중량비, 브레이크 마력, 연료 효율수치를 비교하였다.
At present, the ground transportation system is saturated in many countries including Korea, and traffic congestion is increasing due to the limitation of road supply. And traffic growth will increase in the future due to the increase in the number of automobiles due to economic growth. There is a need to develop a roadable personal air vehicle (PAV). In this study, we compared the performance of roadable PAV according to the mission profile that can be performed for the new roadable PAV sizing that can be operated in Korea. Folding mechanism was applied to drive or park on the road when designing a new roadable PAV. The configuration set and sizing are performed considering the current road and topography of Korea. In addition, the value of the rate of climb, ground roll, cruise speed and service ceiling in terms of the thrust to weight ratio and wing loading, which is the lowest of the wing area, was expressed on the graph. I also compared the MTOW, wing area, wing span, thrust to weight, wing loading, power to weight, brake horse power, fuel efficiency values of the sizing PAVs according to their mission.