학술논문

중국 의약산업의 SCM구축과 정보기술 활용이고객 대응성에 미치는 영향 연구 / A Study on Effects of SCM Construction and Information Technology Utilization on Customer Responsiveness of Chinese Pharmaceutical Industry
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
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Subject
Language
Korean
Abstract
Nowadays, with the recent strengthening of the economy, the international competitiveness is becoming fierce. With the steady development of China's economy and its potential market demand, China's pharmaceutical market has been recognized internationally as one of the most promising and fast developing global markets. From the perspective of globalization of pharmaceutical industry, this research focused on the supply chain information technology in the Chinese Pharmaceutical Industry. Because of the expansion of China's pharmaceutical industry's internal integration and external integration, on the basis of supply chain information technology, through the trust and intelligence between the pharmaceutical enterprises so that customer's demand changes are quickly responded, the supply chain, as well as supply chain information technology, holds important positions in this industry. The pharmaceutical industry combines the resources and information technology of the enterprise through supply chain management to achieve the goal of improving customer responsiveness. But through the literature review, there are very limited empirical analyses on the related research of supply chain management for Chinese Pharmaceutical Industry, especially empirical studies of supply chain information technology on customer responsiveness. The purposes of the research is to find out the decision factor of supply chain information technology, trust and customer responsiveness, and then analyze the relationships among these three. From studies on theories and review of literature, information systems and information application are identified as independent variables, trust as instrumental variables, and customer responsiveness as dependent variables. The research model is then constructed, and hypothesis is formed based on the relationships between supply chain information technology and trust, trust and customer responsiveness, and supply chain information technology and customer responsiveness. A questionnaire was sent to the Chinese Pharmaceutical Enterprise and received 202 valid questionnaires. We did regression analysis on the data of 202 questionnaires using SPSS 22.0 and finally proved the hypothesis.The test results showed that supply chain information technology has a positive effect on trust. Trust has a positive effect on customer responsiveness. Supply chain information technology has a positive effect on customer responsiveness. It was also found that trust plays a mediating role in the relationship between supply chain information technology and customer responsiveness.Based on the reality of Chinese Pharmaceutical Industry and setting the trust of supply chain partners as instrumental variable to investigate the influence of supply chain information technology on customer responsiveness, this research has contributed to the empirical studies of supply chain information technology.
최근 경제의 글로벌화가 심화됨에 따라 국제 경쟁 환경은 날로 치열해지고 있다. 중국 경제가 지속적으로 발전하며, 잠재적인 시장 수요에 의해 중국의 의약품 시장은 빠른 발전에 따라 세계적으로 확장되고 있다. 본 연구는 의약산업의 글로벌화에 따라 중국 의약산업을 연구하게 되었다. 중국의 의약산업들은 공급체인 내부 통합과 외부 통합의 범위를 확장하여 정보기술을 기반으로 의약기업 간의 신뢰와 정보를 통하여 고객들의 수요 변화를 신속하게 대응할 수 있기 때문에 공급체인이 의약산업에서 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐만 아니라 공급체인 정보기술도 중요하다. 의약산업은 공급체인관리를 바탕으로 기업 자신의 자원과 현대 정보기술의 결합을 통하여 고객 대응성을 제고하는 목적을 달성한다. 하지만 선행연구에서는 특별한 중국식 경제를 고려한 중국의 의약산업의 공급체인관리에 관한 연구가 충분하지 않고 특히 공급체인 정보기술 활용요인이 고객 대응성에 대한 실증연구가 더욱 충분하지 않은 현황이다. 본 연구는 중국 의약산업의 실제 상황을 고려하여 의약산업의 공급체인 정보기술의 활용요인을 도출하고자 한다. 그리고 도출된 각 요인, 신뢰 및 고객 대응성 간의 상관관계를 분석하여 서로 미치는 영향을 파악하는 것이 본 연구의 목적으로 한다.이를 위하여 이론적인 논의 및 선행연구를 통하여 정보기술 활용요인인 정보시스템, 정보활용은 독립변수로 설정하고 신뢰는 매개변수로 설정하고 고객 대응성은 종속변수로 설정하였다. 그러므로 정보기술 활용요인과 신뢰의 관계, 정보기술 활용요인과 고객 대응성의 관계, 신뢰와 고객 대응성의 관계에 대한 신뢰의 매개 효과에 대해 연구모형 및 가설들을 설정한 후, 중국 의약산업을 대상으로 회수된 202부의 설문 자료를 SPSS 22.0을 이용하여, 회귀분석을 통해 가설들을 검정하였다.실증 분석 결과, 첫 번째 공급체인 정보기술 활용요인이 신뢰에 영향을 주었으며, 두 번째 신뢰가 고객 대응성에 영향을 주었다. 세 번째 공급체인 정보기술 활용요인은 고객 대응성에 영향을 주었으며, 네 번째 신뢰는 공급체인 정보기술 활용요인과 고객 대응성 간에 매개 역할을 했다.본 연구는 중국 의약산업의 실제상황을 고려했기 때문에 공급체인 정보기술 활용요인에 관한 실증연구에 기여할 것이고, 공급체인 파트너 간의 신뢰를 매개변수로 설정하여 공급체인 정보기술 활용요인이 고객 대응성에 영향을 미치는 것에 대해 다루었다는 것이 기존 연구와는 차별화되어 있다.