학술논문

대학수학능력시험과 평가원출제 수능모의평가의 과학탐구영역 중 화학Ⅱ 문항연계성 비교분석 : 2014-2016 학년도 출제문항 중심 / Comparative Analysis of the Relationship between the College Scholastic Ability Test and the Evaluation Questions from the Korea Institute for Curriculum and Evaluation (KICE)
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
대학수학능력시험
평가원 수능모의고사
화학Ⅱ
2009 개정 교육과정
3차원 평가틀
Language
Korean
Abstract
본 연구는 2014학년도부터 2016학년도까지의 지난 3년간 2009 개정교육과정이 적용되어 출제된 대학수학능력시험과 교육과정 평가원에서 출제한 수능모의평가(6월, 9월)의 과학탐구영역 화학Ⅱ문항과의 연계성을 비교분석 해보고, 각 요소가 어떻게 반영되었는지 연구하였다. 이에 따라 탐구상황 영역, 내용영역, 행동 영역의 3차원 평가틀을 이용하였고, 분석 결과는 다음과 같다.첫째, 탐구상황요소 분석결과 대학수학능력시험과 수능모의평가 모두 실생활적 상황이 1~2문제만 출제되어 전체적으로 순수과학적 상황이 월등히 높은 비율로 출제되었다. 대학수학능력시험과 9월 수능모의평가의 연계율은 평균 98.35%이다.둘째, 내용요소 분석결과 대학수학능력시험과 수능모의평가 모두 대단원에서는 ‘다양한 물질의 모습’과 중단원에서는 ‘물질의 상태’영역이 제일 높은 비율로 출제되었다. 대학수학능력시험과 9월 수능모의평가의 연계율은 평균 96.65%이다.셋째, 행동요소 분석결과 대학수학능력시험과 수능모의평가 모두 탐구과정영역의 ‘자료의 변환 및 해석’부분에서 가장 높은 비율로 출제되었다. 반면에 ‘문제인식 및 가설설정’부분에 대해서는 한 문제도 출제되지 않은 것으로 보아 문제해결력 위주의 문제 편중도가 완화되는 방향으로 출제가 이루어질 필요가 있음을 보여준다. 대학수학능력시험과 9월 수능모의평가의 연계율은 평균 83.33%이다.넷째, 내용별 탐구상황요소 분석결과 모든 시험에서 ‘인류복지와 화학’단원에서는 전부 실생활 관련 문제가 매년 1회씩 다루어졌고, 연계율은 평균 91.67%이다. 행동별 탐구상황요소 분석결과 모든 시험에서 실생활 관련문제는 지식영역에서만 출제된 것을 확인할 수 있었고, 연계율은 평균 80%이다. 내용별 행동요소의 분석결과 모든 시험에서 전체적으로 골고루 문제가 출제되었지만 ‘용액’과 ‘화학평형’단원에서는 ‘이해’영역의 출제가 미흡했다. 연계율은 평균 68.33%로 나타났다다섯째, 3차원 통합분석 결과 모든 시험에서 ‘순수과학-자료의 변환 및 해석-다양한 모습의 물질’영역에서 제일 높은 비율로 출제되었다. 연계율은 평균 65%로 나타났다결과적으로 6월 또는 9월 수능모의평가에 반영된 요소들의 반영비율을 살펴보면 대학수학능력시험 과학탐구영역 화학Ⅱ의 문제 상황 수준을 예측 가능하다는 것을 확인 할 수 있다. 이에 본 연구자의 대학수학능력시험과 수능모의평가의 연관성에 대한 논문을 통하여 앞으로의 대학수학능력시험의 과학탐구영역 화학Ⅱ 평가 문항의 방향성을 모색하고, 현장 수업을 효율적으로 하기 위한 자료로 활용되어 효과적인 교수학습에 대한 연구발전에 도움이 되길 바란다.
This study compares and analyses the relationship between ‘College Scholastic Ability Test (CSAT)’ and ‘Evaluation Questions in (June and September) from the Korea Institute for Curriculum and Evaluation (KICE)’ which are applied to revised 2009 version of curriculum focused on chemicalⅡ and duration of last three years (from 2014 to 2016); And 2) analyzes how each element are reflected. Accordingly, it was analyzed by using three-dimensional evaluation framework: the problematic situation in contextual dimension, the chemistry concepts in content dimension and the ability of science inquiry in behavioral dimension. The results are as followsFirst, ‘Pure scientific’ had the highest ratio as a result of situation domain analysis in general, compares to ‘Usual situation’ part had only 1~2 questions in both CSAT and Evaluation Questions. The correlation ratio between CSAT and Evaluation Questions is average 98.35%.Second, as a result of analysis chapter domain, the most frequency chapter was ‘Form of various materials’ in major unit, and ‘State of materials’ for the middle unit in both CSAT and Evaluation Questions. The correlation ratio is average 96.65%.Third, as a result of analysis of the behavior domain, 'Data transformation and Interpretation' was the highest ratio in both CSAT and Evaluation Questions. On the other hand, there was no question from ‘Problem recognition and Establish hypothesis’. Thus, it is necessary to relieve the concentrated degree of problem solving question in CSAT. The correlation ratio is average 83.33%.Fourth, as a result of analysis of the situation-chapter domain, 1 question from ‘Usual situation' element in the chapter of ‘Human welfare and Chemistry’ was asked every year. As a result of situation-behavior domain analysis, ‘Usual situation' element questions were only from‘Knowledge’. The frequency of the behavior-chapter domain on all exams was seems to be balanced, but ‘Understanding’ was insufficient in the chapter of ‘Solution’ and ‘Chemical equilibrium’.Lastly, as a result of three-dimensional evaluation, the most frequency chapter was ‘Pure scientific-Data transformation and Interpretation-Form of various materials’ in major unit, and the correlation ratio is average 65%.Following to the result of this study, we can predict the standard of questions of chemistryⅡ questions of the CSAT based on KICE in June and September.Based on the study of relationship between the CSAT and Evaluation Questions from KICE, I hope we can find the direction of the future chemistryⅡ questions of the CSAT. Also hope that this study can be used as a reference to do teaching in the field efficiently, and helping research development about teaching-learning method.