학술논문

來知德의 易學哲學 硏究 / A Study on Lai Zhide's Yixue Philosophy
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
太極
易理
易象
錯綜
貞一
格去物欲
Language
Korean
Abstract
瞿唐 來知德(1525-1604)은 中國 明代 中末期의 유명한 易學者이자 理學者이며 文學家이다. 그의 代表的 著述로는『周易集註』와『瞿唐日錄』이 있다. 이 두 권의 책을 읽어보면, 래지덕이 사서오경, 제자백가, 노불사상까지 폭 넓게 섭렵하고 그것을 자신의 학술사상 속에 담아내었음을 알 수가 있다. 그는 지금까지 알려졌듯이 단순히 象數易學만을 연구한 상수역학자가 아니라, 理學 방면에 있어서도 天道부터 人事까지 두루 연구하여 經世에 응용한 학자이기도 하다. 명나라 중·말기의 일부 지식인들은 理學과 心學을 비판·수정을 가하면서 경세치용을 추구하였다. 이러한 思潮는 래지덕이 理學과 心學을 비판적으로 계승하고 선별적으로 수용하여 실학사상을 전개하는 계기를 마련하였다. 구체적으로 그의 明德, 格物, 貞一, 誠, 貞, 道, 太極, 理氣觀, 道器觀, 心性論 및 修養論 등의 사상과 실천을 중시하는 實踐躬行 정신의 근저에는 易學哲學이 깔려 있다. 즉 易의 해석 및 운용에 있어서의 상수 의리의 융회·관통은 궁극적으로 君子라는 이상인격 실현으로 연결되어 있다. 본 논문은 래지덕의 역학 이론과 『周易』에 대한 새로운 해석, 즉 그의 易學哲學이 개인의 도덕수양 및 사회개혁과 시국타개 문제와 어떻게 조응을 이루고 있는가 고찰하고자 하였다. 논문은 크게 세 부분으로 이루어졌다. 첫째, 그의 形而上學的 思想理論이다. 그는 太極圖의 易學思惟와 哲學的 原理에 관해서 깊이 연구하여 제시한 “太極 三原理”, 즉 “主宰者 理, 對待者 數, 流行者 氣”라는 독창적인 이론을 제시하였다. 둘째는 卦象, 卦爻辭에 관한 해석론이며, 셋째는 心性論 및 修養論에 관한 이론이다. 둘째, 四大取象體例 및 對待와 流行에 관한 독창적 이론이다. 그가 언급한 錯·綜·變·中爻의 四大取象體例는 곧 氣化世界에 대한 부호이다. 그는 錯·綜·變·中爻 등 네 조목의 취상체례가운데 더욱 착·종을 가장 근본으로 삼아 착종으로써 交易, 變易, 伏羲八卦圓圖의 對待, 文王八卦圖는 流行, 대대와 유행의 체용관계, 相補相成 등 역의 해석체례로 발전시켰으며 천도와 인사에 까지 두루 활용하였다.끝으로 그는 性은 바로 ‘천지의 理’와 ‘사람의 理命’(天地之理, 又是人之理命)이라는 性二元論을 주장하였다. 또한 『대학고본』을 주하면서 孝悌慈로써 明德을 해석하였고, 格物을 三欲(勇,貨,色)에 대한 格去物欲으로 풀이하였으며, 貞一說을 통하여 無欲의 易學道德修養論을 제시하였다.
Lai Zhide(1525-1604) is a prominent scholar of Yixue(易學) and Neo-Confucianism(理學) and a literary man of the mid to late Ming(明) Dynasty. His representative writings are 『Zhou-yi-ji-zhu』(周易集注) and 『Qu-tang-ri-lu』(瞿唐日錄). When referring to these books, he read extensively from the Four Books and Five Classics to the thoughts fo Hundred Schools, Taoism and Buddhism. Those ideas have been reflected into his academic thoughts. So far, he was merely known as a scholar of the study of Xiang shu yi xue(象數易學). However, he not only studied Xiang shu yi xue but also researched from providence to courtesy in the field of Neo-Confucianism and applied his research outcomes into government. Some scholars of that time raised criticisms and revisions toward Neo-Confucianism including Xinxue(心學) and pursued Confucian ideas that are valuable in governing the world. This trend of thoughts arranged an opportunity for Lai Zhide to unfold the Shixue(實學) thoughts by critically inheriting and selectively accommodating Neo-Confucianism including Xinxue(心學). Specifically, at the basis of his shi jian gung xing(實踐躬行) mentality which attaches importance to the ideas and practices of fair virtue, the study of things and their natures, pure thought, sincerity, purity, Dao(道), Tai-ji(太極), the theory of Li(理) and Qi(氣), the viewpoint of Dao(道) and Qi(器), the theory of mind and human nature, and the theory of self-cultivation, there lies Yixue philosophy. That is, deep understanding and perforation of Xiangshu(象數)and Yi(易) and Li(理) when it comes to the interpretation and application of Yijing(易經) are ultimately connected to the attainment of an ideal personality of Junzi(君子). This thesis studied how his understanding of Yijing and the new interpretation of the 『Zhouyi』. In other words, how the theory of Yijing corresponds to individual moral cultivation, the reformation of society, and breakthrough in state of affairs. The paper is comprised of three main parts. The first part is his metaphysical thoughts. By deeply researching the Yixue thoughts and its philosophical principles in the Tai-ji-tu(太極圖), he suggested a creative theory of "three principles of Tai-ji(太極)" and ," that is, "Li(理) as Leader , Shu(數) as Dui-dai-zhe(對待者) , Qi(氣) as Liu-xing-zhe(流行者) ." The second part is the interpretation methodology of trigram and hexagram and the third part is the theory about the theory of mind and human Nature and the theory of self-cultivation. Secondly, it is a creative theory about si dai qu xiang ti li(四大取象體例), dui dai(對待), and liu xing(流行). His reference of si dai qu xiang ti li of cuo(錯), zong(綜), bian(變), and zhong xiao(中爻) are in other words a symbol of qi hua shi jie(氣化世界). Among cuo(錯), zong(綜), bian(變), and zhong xiao(中爻) which are the four articles of si dai qu xiang ti li, he made cuo(錯) and zong(綜) the basis and developed them into Yi(易)'s interpretation ti li(體例) of commerce, modification, dui dai(對待) of fu xi ba gua yuan tu(伏羲八卦圓圖), popularity of the Diagram of King Wen's Eight Trigrams, the relationship of practical application between dui dai(對待) and popularity, and xiang bu xiang cheng(相補相成) and widely used them in providence and courtesy. Lastly, he claimed the xing er yuan lun(性二元論), that is to say, xing(性) implies 'Li(理) of the world' and 'Li ming(理命) of man'. In addition, when he approved 『Daxue(大學) in old version』, he interpreted fair virtue as xiao ti ci(孝悌慈), explained the study of things and their natures as the abolishing worldly desires toward three aspects which are yong(勇), huo(貨), and se(色) and suggested Yijing Morality Self-Cultivation Theory of disinterestedness through zhen yi shuo(貞一說).