학술논문

남성용 화장품 브랜드 아이덴티티 강화를 위한 패키지 디자인 개발: 미샤 포맨 패키지 디자인을 중심으로 / A Study on the Development of Package Design to Reinforce the Brand Identity of Men's Cosmetics: With a focus on the package design of Missha For Men
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
Language
Korean
Abstract
Men's cosmetics continue to grow in the market size and expand in reach year after year, which has spurred the specialization and fragmentation of product categories in men's cosmetics and thus accelerated their growth rates. As the market size of men's cosmetics has broadened in the nation with the fragmentation of needs of male consumers, cosmetics companies have recognized a need to increase their market shares through line expansion and aggressive marketing. Missha, one of South Korean cosmetic brands, planned a new brand for men's cosmetics to meet the diverse needs of customers by launching high-quality, high-functional premium products. Launching a new brand rather than the expansion of an old one involves a lot of risk factors, the biggest of which is to fail in differentiation from competing brands especially in terms of brand identity. Missha thus had to establish and reinforce a further differentiated brand identity in its relations with the competing brands when launching a new brand for men's cosmetics. Package design holds a very significant place among the many different elements supposed to reinforce brand identity since it is one of the huge factors to decide a customer's choice at the moment of purchase. This study was conducted to investigate how the brand identity of Missha For Men, a new brand of Missha, was accepted by consumers based on the theories on correlations between the reinforcement of brand identity and package design in the case of package design of Missha For Men developed to reinforce the brand identity of its new men's cosmetics. The study set the following research questions: first, what will involvement in men's cosmetics be like? Second, will consumers feel differentiation according to whether there is a front logo on the package design of Missha For Men cosmetics or not? Third, how much preference will consumers have for the package design of Missha For Men with no front logo? Fourth, how much intention of purchase will consumers have for the package design of Missha For Men with no front logo? The investigator carried out literature study and data investigation and analyzed the container design forms and logo fonts of men's cosmetics brands. Empirical study was conducted with an online survey in which 205 male and female adults participated. Collected data were statistically treated with the SPSS Ver. 19.0 program after the data coding of questionnaire. The significance level was set at p
남성화장품 시장의 규모가 해마다 커지고 지속적으로 확대되고 있다. 이에 힘입어 제품 영역도 보다 전문화, 세분화로 이어지면서 성장세에 가속도를 붙이고 있다. 이와 같이 국내 남성 화장품 시장 규모가 확대되면서 남성 소비자의 Needs 또한 세분화됨에 따라 라인확장과 공격적인 마케팅으로 시장점유율을 확대할 필요성을 인지하게 되었다. 이에 미샤는 고품질, 고기능성의 프리미엄급 제품을 출시함으로써 다양한 니즈가 있는 고객들의 니즈를 충족시키고자 새로운 남성 화장품 브랜드 출시를 기획하게 되었다. 기존에 존재하던 브랜드의 확장이 아닌 신규 브랜드를 출시 한다는 것은 많은 위험 요소를 가지고 있다. 특히 브랜드 아이덴티티 측면에서 경쟁 브랜드와의 차별화에 실패하는 것이 가장 큰 위험 요소라고 할 수 있다. 그렇기에 미샤 포맨의 새로운 남성용 화장품 브랜드 출시는 경쟁 브랜드와의 관계에서 보다 차별화된 브랜드 아이덴티티를 확립하고 강화해야 했다. 브랜드 아이덴티티를 강화해줄 많은 요소들 가운데 패키지디자인이 차지하는 부분은 매우 중요하다. 고객의 구매시점에서 선택을 좌우하는 큰 요인 중 하나이기 때문이다. 따라서, 미샤의 신규 남성용 화장품 브랜드 아이덴티티 강화 목적으로 개발된 미샤 포맨의 패키지디자인에 있어, 브랜드 아이덴티티 강화와 패키지디자인과의 상관관계에 대한 이론을 바탕으로 미샤 포맨의 새로운 브랜드가 전달하고자 한 브랜드 아이덴티티가 소비자에게 어떻게 받아들여졌는지를 알아보고자 본 연구를 시작하였다. 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 남성용 화장품에 대한 관여도는 어떻게 나타날 것인가? 둘째, 미샤 포맨 남성용 화장품 패키지디자인에 전면 로고가 있는지 없는지에 따라 소비자들이 느끼는 차별성이 있는가?셋째, 전면에 로고가 없는 미샤 포맨의 패키지디자인에 대한 소비자들의 선호도는 어느 정도인가?넷째, 전면에 로고가 없는 미샤 포맨의 패키지디자인에 대한 소비자들의 구매 의향은 어느 정도인가? 연구를 위해 문헌과 자료조사를 하였고 남성용 화장품 브랜드들의 용기디자인 형태와 로고에 쓰인 서체에 대한 분석을 하였다.성인 남녀 205명을 대상으로 온라인 설문을 통한 실증조사연구를 하였으며, 자료의 분석은 설문지의 데이터 코딩을 거쳐 SPSS ver 19.0을 사용하여 통계적 자료처리를 실시하였으며, 유의수준은 p