학술논문

한중(韓中) 대형 실내공간에서 효과적인 길찾기 앱 디자인의 비교 연구 : ‘myCoex’ 앱과 ‘Xun Lu(尋鹿)’ 앱을 중심으로 / A Comparative Study on the effective wayfinding application of interface design in large scale indoor spaces between Korean and Chinese
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
길 찾기 인터페이스 디자인 길찾기 앱
Language
Korean
Abstract
최근 몇 년간 모바일 인터넷 서비스 시장의 급속한 성장에 있어 모바일을 통해 제공되는 인터넷 서비스는 방송 위치기반 서비스, 게임, 금융 등 매우 다양해졌다. 또한 스마트폰의 보급으로 인하여 다양한 모바일 앱이 서비스되고 있으며 그 중 길찾기 앱은 일상생활을 편리하게 하는 앱이다. 이를 통해 대규모 매장에서의 이동패턴, 쇼핑패턴 등 대량의 상황 인식 정보를 매장에 방문한 고객들에게 제공할 수 있다. 특히 고객들은 자신의 위치와 목적지의 방향설정을 명확하게 알 수 있는 서비스를 필요로 한다. 따라서 사용자에게 효과적인 길 찾기 서비스를 제공하기 위해 인터페이스 디자인 시각적 요소들에 관한 연구의 필요성이 분명하다. 이에 본 연구는 'myCoex' 앱의 '길찾기' 서비스는 더 효과적인 사용하기 위해 인터페이스의 디자인의 시각적 측면 범위에 한정하여 '길찾기' 서비스를 사용 경험이 있는 사용자들을 대상으로 설문조사에 의해 인터페이스 평가를 실시하였다. '길찾기' 서비스 인터페이스 디자인 사용성 평가를 위해 시각적 구성 요소: ①색(Color), ②레이아웃(Layout), ③타이포그래피(Typography), ④그래픽(Graphic), ⑤네비게이션(Navigation)을 중심으로 하였으며 시각 인터페이스 디자인 원칙은 제이콥 닐슨(Jacob Nielsen), 엘리슨 (Alison J.Head),스티브 크룩(Steve Krug), Apple社 iOS등의 인터페이스 디자인 원칙에서 공통적으로 요구되는 일관성, 간결성, 접근성, 효율성, 심미성 5가지 인터페이스 디자인 평가 원칙으로 추출하여 설문 체크리스트를 작성하였다. 연구 결과는 'myCoex' 앱과 ‘Xun Lu(尋鹿)’ 앱의 경험이 있는 유학생들의 사용 경험을 바탕으로 설문조사를 하고 평가 결과를 파악하였으며 인터페이스 디자인 구성 요소를 중심으로 효과적으로 사용시킬 수 있는 디자인 방향을 제시하였다. 첫째, 색(Color)에 있어서 인터페이스 디자인 시 기업 아이덴티티를 선명하게 표현 할 수 있는 주 색상을 선택하여 사용자에게 혼란을 주지 않게 적절한 보조 색과 같이 정보 구분에 도움이 될 수 있도록 배색해야 한다. 레이아웃(Layout)측면에서 사용자의 시선이 앱 화면의 왼쪽부터 오른쪽까지 시선이 이동하도록, 상단부터 하단까지 배치하였다. 타이포그래피(Typography)의 경우는 한 앱에서 하나의 글자체를 선택하여 일관성을 유지해야 하고 글자체의 양을 잘 조절해서 간결성을 고려해야 한다. 타이포그래피는 색과 굵기, 크기로 변화를 주며 내용을 구분하는데 주목 효과성을 높일 수 있다. 그래픽(Graphic)측면에서 더 효과적인 길 찾기를 위해 그래픽의 의미를 명확하게 이해하고 그래픽 디자인 스타일은 전체적으로 통일하게 디자인해야 한다. 네비게이션(Navigation)을 위한 인터페이스는 위치확인, 경로 선택, 경로확인, 목적지 확인 4가지 부분을 고려해야 한다. 길찾기 과정에서 길을 잃었다면 주변을 대표할 수 있는 건물이나 상징물을 통해 위치를 확인하려 할 것이다. 경로 선택을 쉽게 하려면 적절하게 경로의 수를 제한하고 어떤 지점을 지나 도달하게 되는지를 잘 설명해야 한다. 따라서 선택된 경로를 통해 목적지에 도달했다면, 사용자에게 이를 알려 주어야 한다. 이러한 디자인 방향에 따라 '길찾기' 서비스를 사용하는데 있어 코엑스 쇼핑몰을 방문한 고객들에게 더 좋은 경험을 제공할 수 있을 것이다.
In recent years, with the development of the mobile phone network, Variety of service were provided by mobile phone network. For example, Positioning, Games, Finance...... Universalization of mobile phones, phone apps have emerged at the right moment. Wayfinding app is one of the service. In large scale indoor spaces customers can grasp various condition by this app. In particular, providing a direction and a destination location for customers. Therefore, in order to provide a more efficient wayfinding service it is necessary to research visual elements of the interface design . In this report, in order to more efficient use wayfinding service restrict within the interface design visual elements then make an investigation of 'myCoex' app's wayfinding service had used by the people. To obtain wayfinding service of interface design's practical evaluation , focusing on visual elements: Color, Layout, Typography, Graphic, Navigation elements and according to combine Jacob Nielsen, Alison principle J.Head, Steve Krug, Apple iOS club's interface design principle make the survey of wayfinding service interface by checklisting UI visual design principle and visual elements. The results section based on people who had used wayfinding service made survey results of the evaluation and control of the final results of the survey based on the direction of improving the object of study is described. In the elements of color, corporate identity interface design background color for the main color combined with other colors of the design. In the elements of layout, left to right, top to bottom, to the user's attention to the order of customary design. In the elements of typography, app screen font to be consistent in, and font color, thickness, size changes should be flexible to use. In the elements of graphic , in order to effectively wayfinding to clear the meaning of Graphic, Graphic design style to unify the entire design. In the elements of navigation, confirm the current location, the road selection and determination must take into account in the process to find a way, if lost, by confirming the surrounding buildings or symbolic representation of things to find themselves where Location. It allows users to find the destination by destination chosen path. If such wayfinding service is uesed in the shopping process customers will be a good help in COEX shopping mall.