학술논문

재한 중국유학생 스마트폰 소비자의 고객만족도와 재구매의도에 관한 연구 / A Study on the Relationship in the Korea oversea student user's Satisfaction and Intention of Repurchasing of the Smart Phone
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
스마트폰 고객만족도 재구매의도
Language
Korean
Abstract
As the penetration of smart phone increases latest craze in smart phone worldwide, even if ti is not exaggeration never exploded. With the smart phone users increasingly rapidly the new role and value of smart phones is increasing in all walks of life and information society. In the context of changed global mobile phone market paradigm, it is necessary to study about the factors that affect smart phone users’ satisfaction and repurchase intention. Thus, this research is based on the innovation diffusion theory and the technology acceptance theory in order to analyze the effects of usefulness, ease of use, product playfulness, and the perceived expenses on korea oversea student users' satisfaction and repurchase. The findings of this study are meaningful that it is expected to provide comprehensive knowledge based on empirical research on Korea oversea student smart phone user satisfaction and repurchase intention, which is relatively neglected while most researches are focusing on the practical and technical dimension. It will also present some useful information about smart phone strategy and service based on various empirical data and analysis results.
현대사회는 융합의 시대라 할 수 있다. "스마트폰으로 하루를 시작하여 스마트폰으로 하루를 끝난다"라 할 정도로 스마트폰의 영향력이 점점 커지고 있다. 그만큼 스마트폰이라는 물건이 대세의 흐름에 중대한 영향을 미치고 있다. 스마트폰의 보급은 세계 여러 나라에서 급속도로 확산되고 있다. 이동통신 단말기 산업계에는 모바일 컨버전스 시대로의 급격한 변혁이 이루어지고 있다. 최근 한국의 경우 스마트폰 이용자는 급격하게 늘어가고 있는데, 통신업계에 따르면 스마트폰 가입자는 2011년 3월 1000만 명, 10월 2000만 명을 돌파하였으며, 이어서 10개월만인 2012년 8월에 3000만 명을 돌파하였다. 이러한 급성장은 무선 랜 (Wi-Fi) 확대, 다양한 양질의 콘텐츠 보급, 매력적인단말기 출시, 그리고 유행에 뒤지지 않으려는 국민 정서등에서 그 원인을 찾을 수 있다. 최근 국내 통신시장에 4세대 LTE (롱텀에벌루션)가 보급되면서 스마트폰 생태계에 치열한 경쟁이 예상되며, 통신업체와 IT업체 간의 판도에 영향을 미칠 것으로 분석된다. 따라서 스마트폰의 사용 율 증가세는 당분간 지속될 것으로 판단된다.