학술논문

「論語」의 문화콘텐츠 활용 방안 연구
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
「論語」
문화콘텐츠
문화콘텐츠 개발
유교문화(儒敎文化)
유교문화콘텐츠
유교문화콘텐츠 개발
영화<공자>
드라마<성균관스캔들>
공연<문묘제례>
Language
Korean
Abstract
『论语』的文化内容活用方案研究 李 하 나 文化內容學 專攻 高麗大學校 一般大學院 指導敎授 劉 永 大 该论文的目的在于对能够将『论语』活用为文化内容的方案进行研究。 以立足于启蒙主义的20世纪西方中心世界史的反省潮流为基础,21世纪的世界潮流使后现代化、后西方化的文化多元主义时代得以到来。从20世纪后半期,西方社会开始关注‘儒教文化’。在具有代表性的儒教文化圈国家韩国,也开始了对占据精神文化兼规范文化之位的儒教文化的重新阐释。 与此同时,随着时代潮流的发展,对可以称得上是儒教文化之精义的『论语』的关注也日益加增。其中最大的变化就是随着『论语』享有层的范围扩大至全世界大众,其享有方式也变得多样化。由此,这种享有方式的变化便要求我们对活用『论语』的文化内容的具体方案进行探索。 所以,本论文的主题正是对『论语』的内容进行现代性的重新诠释,并对现存的『论语』的文化内容的现状进行分析,从而探索出今后在开发文化内容方面能够对『论语』的多种创作素材加以活用的具体方案。 该研究的资料『论语』是可以称得上是‘儒教思想的精义’的儒教的古典文籍。该典籍发挥着作为2500年前的人物孔子指引21世纪大众生活的媒介的作用。因此,『论语』尽管时隔久远,但至今仍在以多种方式被传播。 在该论文中,为探索『论语』的文化内容的活用方案,将整体分为三个阶段进行了研究。第一,以窥测韩国儒教文化的流入、发展、特征的工作为基础,用现代的观点对『论语』进行解析。以『论语』的基础研究为前提对其加以理解,并对『论语』的内容进行分类后,以孔子年表为时间轴,对旨在『论语』内容的开发的素材进行加工。通过这一工作,力图发掘出活用『论语』的文化内容的本源。 第二,为了窥测『论语』的文化内容的现状,根据贯穿与出版、电影、电视剧、演出、教育娱乐体裁相关的作品的标准进行了分析。将从2000年至今生产的『论语』的出版物、电影、电视剧、演出设定为分析对象。据此仔细探究以『论语』为原典开发出的现存的文化内容所取得功与过。而且,通过对20世纪后期至今生产的『论语』的文化内容的现状分析,探明出现在正处于从‘文化资源’过渡到‘文化内容’的过渡期。 第三,以『论语』的现代解析和『论语』的文化内容现状分析为基础,探索活用『论语』的具体方案。将以『论语』为原典的文化内容重新命名为‘『论语』内容’,并谈及了『论语』内容开发的必要性、方法、过程和范围。以此为基础,提出通过与讲故事、人物、旅游观光、演出、教育相关的内容对『论语』内容进行开发的具体方案。其各自的命名为『论语』逸话讲故事,孔门十哲人物研究,主题观光内容‘孔子之路(Confucius Route)’,演出内容 21C 教育内容。 与此同时,通过『论语』内容的开发,窥测其能在文化价值、产业价值、商业价值的层面上产生的值得期待的效果。并将这种方法适用于实际的『论语』内容开发,以期实现富有价值和影响力的儒教文化内容开发。 为使该研究适用并活用于实际的『论语』内容开发,以论文中谈及的开发方案为基础的后续研究,会被作为将在今后进行的研究课题。最重要的是,要让对文化内容开发感兴趣的专业的人文学领域的文化内容研究员的培养成为必备课题。具备专业感的文化内容研究员的力量会随着对原典的研究和解读潮流的能力形成。而且要考虑到旨在此类研究员的培养的学界的努力和制度上的支持。另外,该论文中提出的『论语』内容开发仅对文化内容的几种体裁进行了研究,今后要做出计划将其扩大到文化内容的全部领域,进行开发。 『论语』能够超越时空限制,让人类产生共鸣的原因就在于孔子的人生中蕴含着人世间的普遍性和特殊性。虽然在现实世界中是一个失败者,但在理想世界中却是一个成功者的孔子的人生具有泛人类的普遍性。同时,孔子是一位尽管在现实中什么都未能如愿,但在死后却功成名就的伟大人物,因而也具有特殊性。『论语』中就包含了孔子的这种形象。从孔子的形象中可以发现的儒教文化的正面价值能够超越韩国走向全世界,具有影响力的『论语』内容的开发值得期待。
이 논문의 목적은 『論語』를 문화콘텐츠로 활용할 수 있는 방안에 대해 연구하는 것이다. 계몽주의에 입각한 20세기 서구중심 세계사의 반성적 흐름에 기반하여 21세기 세계의 흐름은 탈근대화, 탈서구화의 문화다원주의 시대의 도래를 허용했다. 20세기 후반부터 서구사회는 ‘유교문화’에 주목하기 시작했다. 대표적인 유교문화권 국가인 한국에서도 정신문화이자 규범문화의 위치를 점하고 있는 유교문화에 대한 재조명이 시작되었다. 이와 같은 시대적 흐름에 따라 유교문화의 요체라고 할 수 있는 『論語』에 대한 관심도 증대되었다. 가장 큰 변화는 『論語』의 향유층이 전 세계의 대중으로 확대됨에 따라 향유방식이 다양화된 것이다. 이런 향유방식 변화는 『論語』의 문화콘텐츠 활용에 대한 구체적인 방안의 모색을 요구하고 있다. 그러므로 『論語』의 내용을 현대적으로 재해석하고, 현존하는 『論語』의 문화콘텐츠 현황을 분석하여 향후 문화콘텐츠를 개발하는 데 있어 『論語』의 다양한 창작소재를 활용할 수 있는 구체적인 방안을 모색하고자 한 것이 이 논문의 주제이다. 이 연구의 자료가 되는 『論語』는 ‘유교사상의 요체’라고 할 수 있는 유교의 고전(古典) 텍스트이다. 이 텍스트는 2,500년 전의 인물인 공자가 21세기 대중의 삶에 처방을 내려주는 매개체로서의 역할을 한다. 그러므로 『論語』는 긴 시간의 간극에도 불구하고 현재까지 다양한 방식으로 전해진다. 이 논문에서는 『論語』의 문화콘텐츠 활용 방안을 모색하기 위해 전체를 세 단계로 나누어 연구했다. 첫째, 한국 유교문화의 유입, 발전, 특성을 살피는 작업을 토대로 『論語』를 현대적 관점으로 해석했다. 『論語』의 기초적인 연구를 전제로 이해하고, 『論語』의 내용을 분류한 후 공자연표(孔子年表)를 시간의 축으로 삼아 『論語』콘텐츠 개발을 위한 소재를 가공했다. 이러한 작업을 통해 『論語』의 문화콘텐츠 활용을 위한 원천소스를 발굴하고자 했다. 둘째, 『論語』의 문화콘텐츠 현황을 살피기 위해 출판, 영화, 드라마, 공연, 에듀테인먼트 장르에 해당하는 작품을 일관된 기준에 따라 분석했다. 2000년을 기점으로 하여 현재까지 생산된 『論語』의 출판물, 영화, 드라마, 공연을 분석의 대상으로 설정했다. 이를 통해 『論語』를 원텍스트로 하여 개발된 현존하는 문화콘텐츠가 이룩한 공(功)과 과(過)를 면밀히 규명했다. 20세기 후반을 기점으로 현재까지 생산된 『論語』의 문화콘텐츠 현황 분석을 통해 ‘문화자원’이 ‘문화콘텐츠’로 이행되는 과도기였음을 확인했다. 셋째, 『論語』의 현대적 해석과 『論語』의 문화콘텐츠 현황 분석을 바탕으로 구체적인 『論語』의 활용방안을 모색했다. 『論語』를 원텍스트로 한 문화콘텐츠를 ‘『論語』콘텐츠’라고 새롭게 명명하고, 『論語』콘텐츠 개발의 필요, 방법, 과정, 범위에 대해서 언급했다. 이를 토대로 『論語』콘텐츠를 스토리텔링, 캐릭터, 관광, 공연과 관련된 콘텐츠로 개발하는 구체적인 방안을 제시했다. 각각의 명칭은 『論語』의 에피소드 스토리텔링, 공문십철(孔門十哲) 캐릭터 연구, 테마관광콘텐츠 ‘공자루트(Confucius Route)’, 공연콘텐츠 21C이다. 이와 같은 『論語』콘텐츠 개발을 통해 기대할 수 있는 효과를 문화적 가치, 산업적 가치, 상업적 가치의 측면에서 살폈다. 이러한 방법이 실제 『論語』콘텐츠 개발에 적용됨으써 가치 있고 영향력 있는 유교문화콘텐츠 개발로 실현되기를 기대하는 것이다. 이 연구가 실제 『論語』콘텐츠 개발에 적용되고 활용될 수 있도록 하기 위해서는 논문에서 언급하고 있는 개발의 방안을 토대로 한 후속연구들이 앞으로 진행될 연구의 과제로 남아있다. 무엇보다도 문화콘텐츠 개발에 감각을 갖고 있는 전문적인 인문학 분야의 문화콘텐츠 연구자 양성이 필수적인 과제가 될 것이다. 전문적인 감각을 갖춘 문화콘텐츠 연구자의 역량은 원텍스트에 대한 연구와 시류를 읽어내는 능력이 동반될 때 형성되는 것이다. 이런 연구자의 양성을 위한 학계의 노력과 제도적인 뒷받침이 고려되어야 한다. 또한 이 논문에서 제시한 『論語』콘텐츠 개발은 문화콘텐츠의 몇 가지 장르에 한해서 연구되었기에 향후 문화콘텐츠 전 영역으로 확대되어 기획, 개발되어야 할 것이다. 『論語』가 시공을 초월하여 인류의 공감을 얻을 수 있는 이유는 공자의 삶이 인간의 보편성과 특수성을 내재하고 있기 때문이다. 현실세계에서 패배자의 모습이지만 이상세계에서 승리자로 기억되는 공자의 삶은 범인류의 보편성을 지니고 있다. 더불어 공자는 현실에서 아무것도 이루지 못했지만 사후에는 모든 것을 이룰 수 있었던 위대한 인물이기에 특수성 또한 지니고 있는 것이다. 『論語』에는 이런 공자의 모습이 담겨 있다. 공자의 모습에서 발견할 수 있는 유교문화의 긍정적인 가치가 한국을 넘어 전 세계로 향할 수 있도록 영향력 있는 『論語』콘텐츠의 개발을 기대해 본다.
A Study on Measures to Utilize Culture Contents of 『The Analects of Confucius(Lunyu)』LEE, HANADepartment of Culture ContentsThe Graduated School of Korea UniversityDirected by Professor Yoo, Young-daiThe objective of this thesis is to study measures to utilize culture contents of 『The Analects of Confucius(Lunyu)』.On the basis of the reflection on world history that was western oriented during the 20th century, the 21st century allowed for the world to flow in the director of culture pluralism such as postmodernism and de-westernization. From the late 20th century, western societies started to focus on Confucianism culture. Confucianism culture was the moral and standard culture of Korea, a typical country to follow the culture, and where new light was shed on Confucianism.Following the change of times, interest in 『The Analects of Confucius』 has grown as it is a key factor in Confucianism culture. The biggest change that 『Confucian Analects』 brought about is the diversity of possession methods. These changes in possession methods have made it essential to seek detailed measures for utilizing the culture contents of 『The Analects of Confucius』. Therefore, the subject of this thesis is to reinterpret the content of 『The Analects of Confucius』 in a modern way, analyze the status of existing culture contents of 『The Analects of Confucius』, and seek a detailed method to utilize the diverse materials of creativity found in 『The Analects of Confucius』 to develop culture content in the future.The references being used for this study, 『The Analects of Confucius』, is classic text of Confucianism that can be said to be the 'key factor of Confucian ideas'. This text acts as a medium for Confucius, a person from 2,500 years in the past, to prescribe the general public on life. Therefore 『The Analects of Confucius』 are still passed down in a variety of methods despite the large gap in time.This study attempted to seek measures to utilize culture contents of 『The Analects of Confucius』 by dividing the contents into three parts.First, 『The Analects of Confucius』 was reinterpreted into a more modern perspective by reviewing the inflow, development, characteristics of Confucianism culture. It was understood with the basic studies on 『The Analects of Confucius』 as a premise, and by arranging the content of 『The Analects of Confucius』 a chronology of Confucius was used as a axis if time to process materials for the development of 『The Analects of Confucius』 contents. Through this process, the excavation of the original source for utilization of 『The Analects of Confucius』 culture contents was attempted. Second, to check the status of 『The Analects of Confucius』 culture contents, media such as publications, movies, dramas, performances and edutainment was analyzed using a consistent criteria. The objects to be studied were selected out of works created from 2000 to present; publications on 『The Analects of Confucius』, the movie , the drama , and the performance . Through this, using 『The Analects of Confucius』 as the original text, the gong(功) and gwa(過) that was progressed through the development of existing culture context were closely investigated. By taking a look at the analyzed status of culture contents of 『The Analects of Confucius』 created between the late 20th century until today, it was verified to have been a transition period from 'culture resources' to 'culture contents'.Third, detailed measures to utilize 『The Analects of Confucius』 based on the modern reinterpretation of 『The Analects of Confucius』 and analysis of the status on culture contents of 『The Analects of Confucius』. 『The Analects of Confucius』 made into original text culture contents has been named '『The Analects of Confucius』 contents', and the need, method, process, and scope of developing 『The Analects of Confucius』 contents has been mentioned. On the basis of this, detailed measures to develop 『The Analects of Confucius』 contents such as storytelling, characters, tourism, performances, and education related contents has been offered. They will be titled episode storytelling of 『The Analects of Confucius』, Kongmen Shizhe character analysis, themed tourism contents Confucius Route, performance contents 21C National Rite to Confucius, respectively. The results that can be expected from the development of 『The Analects of Confucius』 contents is culture value, industrial value, and commercial value. I am hopeful that through the development of 『The Analects of Confucius』 contents, that it will have an impact on the development of Confucian culture contents.In order to be able to utilize and apply the results of this study into the development of 『The Analects of Confucius』 contents, the forementioned follow-up studies on measures to develop 『The Analects of Confucius』 contents must continue. Above all, culture contents researchers must be properly trained so that they are specialized in humanities and have a feel for developing culture contents. The capability of researchers with specialization and a feel for culture contents are formed when they are able to properly understand studies and trends of original text. For such researchers to be trained, assistance from academic circles and institutional support must be considered. The development of 『The Analects of Confucius』 contents that was offered in this thesis has already been put into action on a number of different culture contents genres, but it is essential for the planning and development to be expanded to all fields of culture contents.The reason that 『The Analects of Confucius』 was able to exceed time and space, and receive such sympathy from the human race is because of the inherence of universality and distinct characters of humans in Confucius's life. Confucius's life is remembered as having been a failure in the real world, but a winner in an ideal world, which carries the universality of criminals. Also, Confucius was a great figure that wasn't able achieve anything when he was living, but was able to achieve everything after death, which holds distinct characteristics. These are images of Confucius that can be found in 『The Analects of Confucius』. I am very hopeful that the positive values of Confucian Culture that can be found in Confucius will spread out across the world through the development of influential 『The Analects of Confucius』 Contents.