학술논문

MICE산업의 구성요소가 개최지 이미지에 미치는 영향에 관한 연구 : 일산 KINTEX를 사례로 / A Study on the terrain image impact of the constitutive elements of the MICE industry: In the case of KINTEX, IIsan
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
MICE
개최지 이미지
Language
Korean
Abstract
Entering the 21st century, MICE industry is becoming the whole world's focus. The rapid development of MICE in the sight-seeing field requires large-scale buildings of conference and exhibition centerand the cultivation of the government to relevant industries. MICE industry is the infrastructure that contains conference and exhibition center, hotel, shopping, airline and land transportation, sight-seeing, catering service etc. can accommodate government, associated group, and overseas sellers. And it is also a high additional valued industry with influential cultural factors which can influence participants. Because recently the possibility is increasingly becoming largening that MICE host places replace the sight-seeing spot, it needs to create its distinct entirety to make it different from other competitive targets. On the whole, MICE industry makes great contribution to city marketing and enhancing the image of hostplace. In order to give the participants a deep impression and characters of MICE host place, namely, what the image of host place is. And to improve the image and competitiveness of MICE host place, the importance of the cause and effect between the constitute elements and the image of host place will then be improved.
21세기에 들어서면서 MICE산업은 세계적으로 관심 받는 대상이 되고 있다. 한국에서는 MICE산업 또한 대규모 컨벤션센터의 건립과 정부의 관련 산업 육성에 힘입어 관광분야에서 급성장하고 있다. 특히, 서울에서 개최된 G20(IMF 회원국 중 가장 영향력 있는 20개국)정상회의를 계기로 17대 신성장동력산업의 하나로 선정된 MICE산업에 대한 관심이 더욱 높아지고 있다. MICE산업은 MICE 전후 개최하는 국가나 도시의 관광활동을 통해 개최 국가나 도시 관광의 홍보효과를 제고시킴과 동시에 교통, 항공, 숙박, 관광 등 관련사업의 발전을 도모함으로써 크게 기여한다. 또한 최근에는 MICE 개최지도 점점 관광목적지처럼 대체 가능성이 커지고 있으므로 다른 경쟁 상대와 차별화시킬 수 있는 독특한 정체성을 창조하는 것이 다른 어느 때보다 중요하다. MICE산업이 도시마케팅과 개최지의 이미지 제고에 크게 기여하고 있다는 사실들을 종합해 볼 때, MICE 개최지를 참가자들에게 각인시켜주기 위해서는 MICE 개최지가 가지고 있는 특성, 즉 개최지의 이미지를 표현할 수 있는 능력이 요구되며, MICE 개최지의 이미지 및 경쟁력을 제고하기 위하여 MICE산업의 구성요소와 개최지 이미지의 인과관계의 중요성에 집중할 필요성이 있다.