학술논문

중국 국유기업의 교육훈련관리에 대한 연구 / Study on the management of human resources education and training of state-owned enterprises
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
교육훈련관리
중국 국유기업
Language
Korean
Abstract
This thesis is to analyze the present Chinese state-owned enterprises' education and training management system for human resources, find causes of several problems in the system, and finally make their solutions or improvement propositions.There are many problems in the education and training management system.Firstly, state-owned enterprises do not perceive the importance of educating and training of human resources. They just think the education and training as one of their duties that they are charged from the government and should carry out, and do not recognize the worth and merits of the education and training. For the reason, the workers also do not think that any money, time and efforts are worth trying to spend.Secondly, the system has much limit in contents and methods. It lacks in need analysis and long-term strategic plans for the education and training. And the number of trainees is too small, the period of training is too long. The method of training is too simple, and thus ineffective. The investment in the education and training is too tight. Promotion and encouragement of the training should widely be introduced.Thirdly, the evaluation system for the training accomplishment has many faults, and appraising method is too simple. Many state-owned enterprises appraise their workers' training result only through written examinations, and thereafter they do not better manage the evaluation records systematically.In conclusion after full understanding of these problems, I put forward three proposals as follows:Firstly, to improve the officials' perception of importance of education and job training for the workers, the government should amend any policies and laws that are behind the times, guide the education and training management in the right and far-sighted perspective, help the state-owned enterprises to choose autonomously the timing, contents, methods, and formats; the state-owned enterprises must hold on to the idea that their workers' education and training is the source of product quality improvement, and the foundation on which the organization can be future-oriented to win better human resources in the competition among enterprises.Secondly, to improve the contents and methods of education and training, for one thing, in the need analysis, before the state-owned enterprises carry out the education and training for their workers, they should find, study, and analyze what is necessary for their projects, and then make out detailed training plan. As for the training methods, they can choose among proper lecturer invitations, workers' self-study presentations, case study, peer site workshops, experience sharing over the company network, and business situation games according to the trainee lineup. And as for the financing the education and training, they can make the best use of education fund, full compliance with the law provision that 1.5 per cent of total salary of the workers should invest in their education and training, and some portion of unemployment insurance money. They also must manage the education-training money strictly by securing proper system on fund-raising and use, and executing budget for job training fundThirdly, to improve the appraisal management of education and training, the state-owned enterprises should formulate the valuation basis in the light of the workers' study behavior, study accomplishment, behavior change and operation efficiency. Once the workers have received proper training, the enterprises should record the training means, contents, the numbers and times of teachers and trainees, personality and post-training work attitude and productivity, making objective and fair appraisal on the result of the training.
본 논문은 중국 국유기업 교육훈련관리의 변화 추세를 연구대상으로 하여 중국 국유기업 교육훈련관리의 특징을 파악해보고 원인을 분석해보며 교육훈련관리에서의 문제점에 대해 바람직한 개선방향을 제시하는데 목적을 두고 있다.교육훈련관리의 문제점을 살펴보면 다음과 같다:첫째, 국유기업은 교육훈련의 중요성을 인식하지 못하고 있다. 즉 다수의 국유기업은 교육훈련을 단지 정부에서 하달한 임무를 완성하는 형식으로 생각하며 이로서 근로자들도 교육훈련은 인정을 받지 못하기에 자금, 시간, 노력을 투자할 가치가 없다고 인식하게 된다.둘째, 근로자에 대한 교육훈련의 내용과 방법에 한계가 있다. 즉 교육훈련의 니드분석과 장기적인 전략적 계획이 부족하며 교육훈련대상의 폭이 좁고 교육훈련의 주기가 길다. 또한 교육훈련의 방식이 단일(单一)하여 비효과적이며 교육훈련에 투자한 자원이 부족하고 교육훈련에 대한 격려메커니즘도 필요하다.셋째, 교육훈련의 실적에 대한 평가관리시스템이 불건전하며 평가의 방법이 단일하다. 즉 다수의 국유기업들은 주로 필기시험을 보는 방식을 채용하여 교육훈련을 평가하며 사후에는 근로자들의 교육훈련에 대한 평가기록을 전문적으로 관리하지 않는다.이러한 문제점을 파악하고 국유기업 교육훈련관리의 개선방향에 대한 결론을 3자기로 요약하면 다음과 같다:첫째, 교육훈련 중요성 인식의 개선책으로는 교육훈련의 중요성 인식에 있어서 정부는 시대의 발전에 뒤떨어진 정책, 법률을 수정하고 거시적인 측면에서 국유기업의 교육훈련관리를 지도하며 국유기업이 자주적으로 교육훈련의 시간, 내용, 방법, 형식을 선택하게끔 조건을 마련해 주고 국유기업에서는 근로자들에 대한 교육훈련은 제품품질 향상의 원천이고 조직이 미래 지향의 것으로 전환하기 위한 관건으로 기업간 자원경쟁의 초점이 될 수 있다는 점을 인식해야 한다.둘째, 교육훈련의 내용과 방법의 개선책으로는 우선은 니드분석에서는 국유기업은 근로자들에게 교육훈련을 실행하기 전에 본 국유기업의 교육훈련에 필요한 것은 무엇인가를 조사하고 연구, 분석하여 교육훈련에 대한 세밀한 계획을 세워야 한다. 다음으로는 교육훈련의 방법에서는 교육훈련의 목표에 따라서 강사초빙, 근로자들의 독학발표, 같은 업종의 기업을 참관하여 현장을 고찰하는 등 방법을 선택할 수 있으며 교육훈련을 받는 구성원에 따라서 현장교육훈련, 성공사례의 연구토론, 그룹의 네트워크를 통한 경험교류, 비즈니스 상황게임 등 방법을 선택할 수 있다. 그 다음으로 교육훈련의 투자자원에서는 교육훈련의 기금인출, 근로자 총 봉급의 1.5%를 교육훈련에 투자하는 법규 준수, 실업보험금에서 일정비율을 지출하여 교육훈련에 사용하는 방법으로 교육훈련 자금의 내원을 확보하고 교육훈련 자금의 사용과 관리에 대한 건전한 제도의 확보, 교육훈련 자금에 대한 예산제도의 실행 등 방법으로 교육훈련 자금을 엄격하게 관리해야 한다.셋째, 교육훈련 평가관리의 개선방안으로는 학습반응, 학습성과, 행동변화와 업무효율을 참고로 교육훈련의 평가표준을 정하고 교육훈련 이후에는 교육훈련에 사용된 자원, 교육훈련의 내용, 교육훈련 담당강사, 교육훈련에 참가한 근로자들의 인수와 횟수, 교육훈련을 받은 근로자의 자료, 교육훈련 이후 근로자의 업무태도, 업무성과 등 상세한 내용을 기록해야 하며 교육훈련의 결과에 대해서는 객관적으로 공정하게 평가해야 한다.