학술논문

韩․中比较分析을 通한 中国 中小企业 电子商去来 发展战略研究 / A Study on Development Strategy for Electronic-Commerce of Chinese Small or Medium Sized Businesses through Comparison Analysis of Korea and China
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
중소기업
한․중 전자상거래 비교
발전전략
Language
Korean
Abstract
정보통신기술과 인터넷의 급속한 발전에 따른 세계경제는 새롭게 형성하고 있으며 이를 기반으로 발전된 전자상거래는 전통상거래와는 다르게 시간적 또는 공간적 제약에서 벗어나 각국마다 전자상거래를 실시하는 기업들이 나날이 늘어가고 있고 있으며 네트워크와 정보기술을 생산과 판매활동의 각 분야에서 이용하여 생산원가의 절감, 능률증진, 시장개척 및 서비스의 제공 등의 목적을 이루고 있으며 치열한 경쟁 속에서 기업의 시장적응능력과 핵심경쟁력을 향상시키고 있다. 전자상거래의 발전은 더욱 중소기업과 대기업의 경쟁을 위해서 매우 좋은 플랫폼을 제공했다. 전자상거래는 21세기의 무역의 기본적인 경제 형태이어서 중소기업이 전자상거래를 발전하는 것이 매우 긴박한다고 인식되었다.중국의 중소기업 전자상거래는 불과 10여년의 역사를 가지고 있어 아직 초기단계에 머물러 있지만 인터넷 사용자수의 급속한 증가로 인해 전자상거래시장이 빠른 속도로 성장하고 있으며, 전자상거래의 확대는 정보와 기업 및 소비자들에게 새로운 경제 패러다임으로의 전환을 예고하고 있다. 또한 인프라 개발 및 국가 정책의 지원 그리고 기업 자원의 온라인화 시스템 및 수익모델 개발 노력이 확대되고 있다. 특히 WTO 가입으로 외국중소기업의 전자상거래 관련분야 진출이 허용되고 외국 기업의 진출도 점차적으로 많아지고 있는 추세이다.따라서 이 같은 배경하에서 본 연구는 중국 중소기업을 중심으로 한국과 중국의 전문서적 및 각종 기관에서 발행한 선행연구, 연구기관의 통계자료 그리고 인터넷에서 수집한 자료 등을 통하여 중소기업 및 전자상거래의 개념과 특성, 한국과 중국 중소기업의 전자상거래 시장현황을 살펴봄으로써 한국과 중국의 중소기업 전자상거래를 비교하여 중소기업 전자상거래 문제점을 진단하고 이를 바탕으로 중국 중소기업 전자상거래의 발전전략을 도출 및 제시하여 향후 중소기업의 전자상거래 발전의 전략상 더욱 효과적이고 도움이 되고자 하는데 그 목적이 있다.
World economy is being formed differently with rapid development of information communication technology and internet, and e-commerce developed based on these has escaped from the limitation of time and space. More and more corporations are conducting e-commerce in each nation and achieving reduction of production cost, enhanced efficiency, market development, service provision and so forth by using network and information technology in each field of production and sale, and they are improving their market adaptation ability and core competitiveness in fierce competition. Development of e-commerce provided a very good platform for the competition between small or medium sized businesses and large corporations. E-commerce is a basic form of economy in 21st century trade, and it is considered to be urgent for small or medium sized businesses to develop e-electronic commerce.E-commerce of small or medium sized businesses in China has only 10 years of history and still in its infant stage, but e-commerce market is growing fast with rapid increase in the number of internet users. Expansion of e-commerce is noticing information, corporations and customers shift to a new economic paradigm. In addition, efforts are being made to development infrastructure, support government policy and develop online system of corporate resource and profit model. By becoming a WTO member, especially, foreign small or medium sized businesses are allowed to enter e-commerce related fields and many foreign corporations are entering these fields. With such background, this research intends to compare the e-commerce of small or medium sized businesses in Korea and China and diagnose problems in the e-commerce of small or medium sized businesses by examining the e-commerce market state among small or medium sized businesses in Korea and China through specialty publication of Korea and China, precedent studies conducted by various organizations, statistical date by research institutes and data collected on the internet and so forth while focusing on small or medium sized businesses in China. Based on this, it also intends to induce and present development strategy for the e-commerce of small or medium sized businesses in China and contribute to the future development strategy for e-commerce of small or medium sized businesses.