학술논문

모바일 미디어 확산과 신문의 대응 전략에 관한 연구 / Research on expansion of mobile media and countermeasures of newspapers
Document Type
Dissertation/ Thesis
Source
Subject
스마트폰
아이패드
소셜미디어
통합뉴스룸
온라인 퍼스트
Language
Korean
Abstract
인터넷이 매스미디어에 본격적으로 영향을 미치기 시작한 2000년부터 지난 10년간 미디어 환경의 변화는 참으로 엄청나다. 기존의 4대 매스미디어인 TV, 신문, 잡지, 라디오의 균형이 깨진지 오래고, 이제는 TV 다음에 인터넷이 자리를 잡을 정도로 커다란 영향력을 행사하고 있다. 때문에 신문 등 기존 매스미디어들은 이러한 환경에 적응하기 위해 많은 변화를 시도했고, 또 변화를 모색 중에 있다. 특히 최근에는 미국 애플사의 아이폰이 국내에 도입되면서 기존의 미디어 지형에 더욱더 강도 높은 변화를 요구하고 있다. 따라서 본 연구는 인터넷의 등장으로 인해 위기상황에 몰려있는 국내 신문들의 현재 상황을 파악해보고 이에 따른 대응전략을 찾아보는 것에 목적이 있다. 연구를 수행한 결과, 국내 신문들뿐만 아니라 해외신문들까지도 인터넷의 등장으로 구독자 감소와 광고시장 위축이라는 위기를 맞고 있는 것으로 확인됐다. 이러한 신문의 위기는 진화하는 미디어 플랫폼에 대한 대응 전략의 부재라는 측면이 강했다. 그나마 다행스러운 것은 신문의 위기는 인쇄신문이라는 플랫폼의 위기이지 뉴스 콘텐츠의 위기는 아니라는 점이다. 따라서 신문들은 고비용 구조인 인쇄신문의 발행부수를 줄여 비용을 최소화할 필요가 있다는 판단이다. 인쇄신문 중심에서 온라인으로 중심으로 무게중심을 이동시키면서 점차적으로 발행부수를 줄여나가는 이원화된 접근 전략을 수립해 환경변화에 대응해 나가야 할 것이다. 이는 데스크탑 기반의 인터넷 미디어 환경에서 모바일 기반의 인터넷 미디어 환경으로 급속하게 이동하고 있는 것으로 분석되었기 때문에 더욱 그러하다. 미디어 환경 변화에 따라 위기에 처해 있는 신문은 방송과 같은 이종매체로의 진출보다는 온라인 중심으로 체질을 개선해 모바일 미디어 환경에 대응해 나가는 것이 옳을 것이다. 도입해야 할 대응 전략으로는 ‘On Line-First’ 전략으로 조직과 콘텐츠를 혁신하고, 신문기업(Newspaper)에서 뉴스 미디어기업(News Media)으로 포지셔닝해야 한다. 더불어 소셜미디어를 활용한 크로스미디어 전략을 도입할 필요가 있다는 분석이다. 이러한 다양한 전략을 통해 모바일 미디어 환경에 대응해 나간다면 신문의 위기는 어느 정도 극복될 수 있다는 결론이다. 연구 결과 모바일 미디어 환경은 신문에게 위기로 작용하기 보다는 오히려 기회로 작용할 가능성이 높은 것으로 나타났기 때문이다.
Since the 2000 when the Internet had a big impact on the mass media, the changes of the media environment for last 10 years are literally enormous. The balance in the four most powerful mass media _ TV, newspapers, magazines and radio _ has been broken long time ago. Now, the Internet is ranked after TV, showing a great impact in the mass media.In a bid to catch up with the new trend, the 'traditional' mass media such as newspaper companies had tried many changes and are trying changes now. In particular, the stark changes in the mass media environment in Korea took place mainly due to the debut of the Apple's iPhone. Thus, the traditional mass media outlets are required to go for more changes.The object of this research is to examine the current situations of Korean newspaper companies which are now in a crisis because of the Internet and to find out some counter steps.After having done the research, it is confirmed that not only Korean newspapers but other newspapers in the world face a crisis namely decrease of readers and shrink of advertisement market due to the appearance of the internet. The crisis is mainly resulted from the lack of countermeasures to the evolving media platforms. One fortunate thing is that the crisis of newspapers is the crisis of the platform _ printed-newspapers _ not the crisis of news contents. As a result, a conclusion can be drawn that newspaper companies should reduce number of copies to minimize costs.In addition to that, two-track strategy _ shifting focus from printed material to online and reducing off-line circulation _ is necessary to deal with rapid changes in the mass media environment. The result of this research _ the media environment is rapidly changed from desktop-based internet to mobile internet _ justifies the two-track strategy.Another conclusion is gained through the research _ some newspaper companies' trial to advance to broadcasting market can worsen the crisis as the barrier between media outlets is collapsing with mobile media expanding.In conclusion, crisis-faced newspaper companies should focus on the internet contents not advancing into broadcasting field which is quite different from newspaper companies. Appropriate media countermeasures are taken, the crisis of newspapers companies could be overcome. Because mobile-focused media environment can be act as an opportunity rather than a crisis to newspaper companies.